„Luxury Lifestyle Report” – główne wnioski

Jakie nieruchomości najchętniej kupują najzamożniejsi ludzie na świecie? Badanie przeprowadzone na zlecenie Sothebys International Realty na kilku kluczowych międzynarodowych rynkach wskazuje, że upodobania milionerów z różnych zakątków świata są spójne: od lat prym wiodą rezydencje położone nad wodą, zabytkowe posiadłości o charakterze historycznym, a od niedawna także… tzw. inteligentne domy, zaprojektowane z użyciem niemal kosmicznych technologii.


„Luxury Lifestyle Report”, analiza opublikowana przez Sothebys International Realty, globalnego lidera na rynku nieruchomości luksusowych, opiera się na kilku źródłach danych: ankietach przeprowadzonych wśród kilkuset Klientów, analizach zapytań i wyszukiwań na globalnych platformach online, a także na badaniach przeprowadzonych wśród doradców i agentów firmy. Ankieta koncentruje się na tendencjach panujących wśród klientów dysponujących znacznym majątkiem.

Raport dowodzi, że choć kupujący na całym świecie mają podobne upodobania nieruchomościowe, i niezależnie od kraju podejmują podobne decyzje, kierując się swoimi aspiracjami społecznymi, potrzebami rodziny oraz opłacalnością inwestycji, można też dopatrzeć się ciekawych specyficznych trendów na poszczególnych rynkach.

I tak na przykład, gdyby życzenia najbogatszych Amerykanów mogły zostać wyrażone w jednym idealnym domu, byłaby to luksusowa posiadłość na wybrzeżu, nad rzeką, jeziorem lub morzem, z garażem mogącym pomieścić kolekcję samochodów, zaprojektowana i urządzona według ich własnego projektu.

Z kolei bogaci Brytyjczycy przykładają szczególną wagę do historycznej wartości rezydencji, poszukując obiektów pałacowych, dworów czy prestiżowych posiadłości. Chińczykom szczególnie zależy na właściwej prezentacji swoich zbiorów dzieł sztuki i szukając rezydencji, zwracają uwagę na elementy takie jak galeria, sejfy etc., a Brazylijczycy marzą o mieszkaniu w „inteligentnym” domu, naszpikowanym najnowocześniejszymi technologiami.

W bazie nieruchomości Sothebys International Realty znajduje się znaczna liczba domów odpowiadających kryteriom zgłaszanym przez ankietowane osoby, co oznacza, że wystarczy odpowiednia kwota pieniędzy, by zrealizować marzenia o idealnej rezydencji.

Wśród przykładów wymienić można nadmorski dom z garażem na trzy samochody w Water Mill w stanie Nowy Jork, całkowicie odrestaurowany dom z ogrodem w pobliżu Tamizy i 10 Downing St, „inteligentny” dom w Arizonie z hangarem dla awionetki i przestronną rezydencję w Hong Kongu, świetnie nadającą się do ekspozycji kolekcji dzieł sztuki.

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Sothebys International Realty, przedstawione w opracowaniu „Luxury Lifestyle Report”, pozwalają stwierdzić, że w porównaniu z sytuacją sprzed pięciu lat większość zamożnych klientów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Chin jest bardziej skłonna kupić jako główne lokum prestiżową podmiejską rezydencję niż obiekt w centrum miasta. Jeśli chodzi o następną inwestycję tego rodzaju, tzw. „drugi dom”, najpopularniejszą opcją okazał się dom nad wodą. Analiza wpisów w wyszukiwarce na stronie sothebysrealty.com wykazała, że najwięcej (42 procent) klientów w segmencie luksusowym zainteresowanych było rezydencjami położonymi nad brzegiem rzeki, jeziora lub morza.

Większość zamożnych klientów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Chin skłaniało się ku zakupowi rezydencji w celu przeznaczania jej na rodzinną siedzibę, to jest z zamiarem zapisania jej dzieciom, przy czym największe zainteresowanie w tym kierunku wykazywali Chińczycy (93 procent) i Brazylijczycy (92 procent). W przypadku niemal połowy agencji należących do sieci Sothebys International Realty, klienci kupujący rezydencje z myślą o swoich potomkach wydają od miliona do trzech milionów dolarów.

Projekt badawczy „Luxury Lifestyle Report” zrealizowany przez Sothebys International Realty udowodnił również, że jednym z kluczowych aspektów branych pod uwagę przez nabywców nieruchomości jest zwrot z inwestycji. Większość zamożnych klientów ocenia kondycję rynku mieszkaniowego w kraju, w którym mieszkają, jako lepszą niż pięć lat temu, uznając jednocześnie, że zakup nieruchomości jest obecnie wyjątkowo korzystny.

Philip White, prezes zarządu i dyrektor naczelny Sothebys International Realty Affiliates LLC, komentuje bieżące trendy w następujący sposób: „W ubiegłym roku zdaliśmy sobie sprawę, że segment luksusowy jest głównym motorem poprawiającej się koniunktury rynkowej, co sprawia, że wybory bogatych klientów stały się wyjątkowo przydatną informacją dla analityków ekonomicznych. Nasze ustalenia potwierdziły znane nam wcześniej prawidłowości dotyczące motywacji i oczekiwań tej grupy nabywców:największym zainteresowaniem cieszą się posiadłości o dużych walorach prestiżowych oraz rezydencje zapewniające należytą troskę o najcenniejsze dobro, czyli rodzinę. Klienci ze wspomnianej kategorii są również świadomi ważnej roli nieruchomości jako składnika ogólnego majątku, a tym samym oczekują zwrotu z dokonanej inwestycji. Ważnym miernikiem kondycji rynku dóbr luksusowych jest ich rosnące przekonanie, że posiadanie nieruchomości przyczynia się do wzrostu zamożności”.

Całość raportu dostępna jest w tym miejscu.

/ Informacje o Sothebys International Realty Affiliates LLC