Karty Maestro coraz częściej postrzegane są jako nowoczesne „plastikowe euro”. Tak, jak euro, tak karty Maestro stanowią bazę coraz bardziej realnego jednolitego obszaru płatności kartowych w Europie. „Można śmiało powiedzieć, że MasterCard – dzięki kartom Maestro – jest u progu stworzenia obejmującej całą Europę, nowej struktury płatniczej, niosącej korzyści nie dla samych uczestników transakcji, jak konsumenci czy wydawcy kart, ale również dla całej gospodarki i polityki pieniężnej Unii Europejskiej”. – twierdzi Wiesław Federowicz, Dyrektor Generalny przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce.
Czym jest Maestro?
Maestro, od momentu wprowadzenia w Europie w 1991 roku, jest wiodącą marką systemu płatniczego MasterCard w zakresie transakcji debetowych realizowanych w trybie online. Dzięki szerokiej sieci akceptacji oraz weryfikacji transakcji przy pomocy kodu PIN, Maestro oferuje swoim użytkownikom bezpieczeństwo oraz wygodny dostęp do środków zgromadzonych na ich kontach bankowych z każdego miejsca na świecie. Jest jedyną, akceptowaną przy użyciu kodu PIN, kartą debetową o charakterze ogólnoświatowym, która może być używana zarówno do płacenia za zakupy, jak również do wypłacania gotówki z bankomatów.
Dziś, znak akceptacji Maestro znajduje się na prawie 550 milionach kart na całym świecie, które
są akceptowane w 8 milionach punktów handlowo-usługowych i ponad 996 tysiącach bankomatów
na całym świecie.
Zalety kart debetowych w Polsce
Nieustanny wzrost liczby emitowanych i użytkowanych kart debetowych zarówno na świecie – ponad 7% wzrost liczby wydanych kart Maestro w 2004 roku – jak i w Polsce, wynika z dwóch niepowiązanych ze sobą elementów. Między innymi z rosnącego trendu wśród konsumentów do coraz częstszego wybierania kart debetowych zamiast gotówki i czeków oraz ze zwiększającego się zainteresowania płatnościami kartowymi wydawców kart oraz punktów usługowo-handlowych. Wszystkie, powyższe trzy grupy mogą czerpać znaczne korzyści z programów debetowych MasterCard, co jest szczególnie widoczne na przykładzie polskiego rynku.
W Polsce gotówka jest ciągle najpopularniejszą formą dokonywania płatności, jednakże biorąc pod uwagę rosnące wydawnictwo kart debetowych wraz z rozszerzaniem ich funkcjonalności, istnieje szansa na zwiększenie ich używania. Pozytywny stosunek do płatności kartowych widać również po przeprowadzanych w Polsce badaniach preferencji konsumenckich, których wyniki ewidentnie wskazują na coraz większe zaufanie do kart płatniczych – w szczególności debetowych – oraz coraz większą chęć korzystania z nich nawet przy drobnych zakupach.
W porównaniu z innymi krajami UE, liczba kart debetowych w Polsce per capita jest na średnim poziomie, ale nieustannie rośnie. Obecnie na jedną osobę przypada 0.4 karty debetowej. To podobnie,
jak we Włoszech, ale mniej niż w Niemczech (1.1/os.) oraz w Holandii, gdzie na jedną osobą przypada aż 1.3 karty. Podobne proporcje widać również w przypadku poziomu akceptacji kart debetowych, które obecnie w Polsce wynoszą 10-20% w porównaniu z akceptacją gotówki, przy czym na 1000 osób przypada 1,7 terminala płatniczego.
Dokonując zestawienia „gotówka versus karty”, szacuje się, że obecnie 79% wszystkich zakupów dokonywanych w Europie realizowanych jest przy pomocy gotówki, a jedynie 6% dzięki kartom płatniczym – wliczając w to zarówno karty kredytowe, jak i debetowe. Te proporcje jednak z roku na rok zmieniają się na korzyść płatności bezgotówkowych.
W przeciwieństwie do niektórych krajów, w Polsce karty debetowe nie posiadają lokalnych znaków akceptacji. Rynek kart debetowych podzielony jest pomiędzy systemy MasterCard i Visa, mogące zagwarantować stworzenie Jednolitego Europejskiego Obszaru Płatniczego (Single European Payments Area, SEPA). To właśnie daje Polsce duży potencjał do rozwoju tego programu w szybkim tempie. Szacuje się, że może to nastąpić nawet szybciej niż w krajach UE, w których rynek debetowy jest bardziej ukształtowany. Jest mniej elastyczny, gdyż opiera się na lokalnych systemach akceptacji, nie dających żadnych wartości dodanych.
Przyszłość kart debetowych – kolejna generacja Maestro
Rozwój nowych programów uwzględniających nowe kanały sprzedaży, takie jak e-handel, nakreśla kierunek rozwoju kart debetowych Maestro i pokazuje funkcję, jaką będzie on pełnił w najbliższych latach.
Karta Maestro pozycjonowana jest jako globalny odpowiednik gotówki. To karta przeznaczona do dokonywania transakcji w terminalach punktów usługowo-handlowych oraz w bankomatach, chroniona kodem PIN, współpracująca z mikroprocesorem zgodnym z systemem EMV, spełniająca wymogi SEPA na wybranych rynkach. Funkcjonalność kart Maestro uwidacznia się również w tym, że mogą one być także wzbogacane o wszelkiego rodzaju wartości dodane, takie jak funkcja preautoryzacji czy wariant karty przedpłaconej. Mogą one także współpracować z nowatorskimi rozwiązaniami płatniczymi, takimi jak realizacja transakcji bezstykowych, MoneySend, SecureCode oraz zestaw programów OneSmart
(np. uwierzytelnianie użytkownika dla inteligentnych kart chipowych).
Jeszcze inteligentniejsze Maestro
Mikroprocesor oznacza więcej niż tylko bezpieczne płatności. Jeden centymetr kwadratowy krzemowej mocy, wprowadzany obecnie na kartach płatniczych całkiem realnie otwiera drzwi postępowi i zapewnia wydawcom kart narzędzia do wyróżnienia ich oferty wśród konkurencji.
W Polsce karty debetowe przedpłacone Maestro już oferują konsumentom szereg nowych możliwości – na przykład karty upominkowe, czy karty typu payroll, służące do przekazywania wynagrodzeń pracownikom firm. Podobnie, jak inne karty Maestro, także przepłacone karty debetowe Maestro mogą być akceptowane na całym świecie przez bankomaty oraz punkty handlowe oznaczone znakami akceptacji Maestro i/lub Cirrus. Transakcje są autoryzowane w stu procentach online z użyciem kodu PIN lub podpisu, w ten sposób zapewniając tak samo wysoki poziom bezpieczeństwa, jak ten oferowany przez tradycyjne karty debetowe Maestro.
Karty Maestro dostępne są również w Internecie, umożliwiając użytkownikom kart dokonywanie bezpiecznych transakcji w e-handlu. Karty Maestro zostały włączone we wdrażany obecnie przez MasterCard nowy standard bezpieczeństwa o nazwie SecureCode™ – model gwarantujący realizację płatności w e-handlu. Gdziekolwiek online pojawia się logo Maestro®, oznacza to, że sprzedawca ma możliwość akceptowania kart Maestro z użyciem technologii SecureCode – co dla użytkownika karty przekłada się na zwiększone bezpieczeństwo i pewność.