Manifest przedsiębiorców przeciw dyskryminacji

Przedsiębiorco, czujesz się dyskryminowany w banku? Administracja państwowa nie pomaga, ale utrudnia ci prowadzenie firmy? Przyłącz się do specjalnej akcji „stop dyskryminacji przedsiębiorców”. Celem akcji, uruchomionej przez Idea Bank, jest integracja osób prowadzących działalność gospodarczą.

– Chcemy dotrzeć do wszystkich, którzy z powodu prowadzenia własnego biznesu dostali gorszą ofertę w banku, czują się pokrzywdzeni przez niekorzystne przepisy podatkowe czy nie godzą się na społeczne postrzeganie ich jako krętaczy, którzy unikają płacenia podatków – mówi Dominik Fajbusiewicz, członek zarządu Idea Banku. –  Wszystkie osoby, które doświadczają tych problemów na własnej skórze powinny się do nas przyłączyć. Dzięki nam mają okazję głośnego wyrażenia swojego niezadowolenia – zachęca Dominik Fajbusiewicz. Indywidulanie bardzo ciężko to zrobić.

Przedsiębiorca w banku jak we mgle

Z analizy Tax Care wynika, że oferta banków skierowana do klientów biznesowych standardowo jest gorsza od tej proponowanej osobom prywatnym. Niższe jest oprocentowanie lokat, a opłaty za prowadzenie konta są dużo wyższe. Poza tym, przedsiębiorca nie ma praktycznie możliwości porównania ofert różnych banków w przypadku, gdy ubiega się o kredyt firmowy. Oferty te nie są bowiem wystandaryzowane, co oznacza, że w większości banków trzeba przejść przynajmniej wstępny proces aplikacyjny, żeby poznać warunki udzielenie kredytu.

Etat w pracy = przywileje w banku

Na tym nie koniec. Kredytów firmowych nie obejmuje ustawa o kredycie konsumenckim, która zmusza banki do podawania szczegółowo kosztów, jakie klient musi ponieść. Klient detaliczny, który chce pożyczyć z banku pieniądze, jest więc bardziej świadomy na co się decyduje. Kolejny problem dotyczy zaciągania przez osoby prowadzące działalność gospodarczą kredytów na własne potrzeby, np. na zakup mieszkania. Muszą przedstawić w banku znacznie więcej dokumentów niż osoby pracujące na etacie. Są też dyskryminowane jeśli chodzi o sposób wyliczania zdolności kredytowej. 

Łatwiej załatwić sprawę w urzędzie, niż w banku

Nic dziwnego, że w badaniu przeprowadzonym przez Tax Care na grupie ponad 1000 przedsiębiorców, zadowolenie ze współpracy z bankiem zostało określone na niewiele wyższym poziomie niż zadowolenie ze współpracy z urzędem skarbowym czy ZUS. Co ciekawe, lepiej niż z bankiem przedsiębiorcy oceniają swoje relacje z gminą. To porażka instytucji finansowych, które jako podmioty komercyjne powinny szczególnie dbać o zadowolenie swoich klientów. 

Przyłącz się do akcji i bądź rozpoznawalny

Przedsiębiorcy, którzy chcą przyłączyć się do akcji mają do wyboru kilka różnych opcji. Jedna z nich to wejście na specjalną stronę „manifest przedsiębiorców” stworzoną na Facebooku i dołączenie do grona jej fanów. Dzięki temu wejdą do grupy protestujących. Mogą też opisać problemy, na które napotykają prowadząc działalność gospodarczą. Inna możliwość to wykorzystanie materiałów specjalnie stworzonych na potrzeby akcji. Są to plakaty z manifestem, naklejki czy plakietki. Można powiesić je w firmie, nakleić na drzwiach wejściowych czy oznakować firmowy samochód. Część materiałów będzie można pobrać ze strony „manifestu”. Inne będą dostępne w oddziałach Idea Banku. – Liczymy, że w ramach różnych działań, do naszego manifestu przyłączy się w ciągu dwóch miesięcy nawet kilka tysięcy przedsiębiorców– mówi Dominik Fajbusiewicz.

Które bariery najtrudniej pokonać? Zagłosuj

W ramach akcji prowadzone jest też badanie przedsiębiorców. Wypełniając specjalną ankietę mogą wskazać problem, który ich dotyka najbardziej w prowadzeniu biznesu. Do wyboru są m.in. niejasne przepisy podatkowe, wysokie pozapłacowe koszty zatrudnienia, problemy ze ściąganiem należności czy utrudniony dostęp do finansowania na starcie.

Idea Bank na część tych problemów znalazł już rozwiązanie. Wprowadził bezpłatną usługę „jednego okienka”, umożliwiając w jednym miejscu rejestrację firmy, otwarcie darmowego rachunku firmowego oraz uruchomienie kredytu na start. Inne przydatne rozwiązanie dla przedsiębiorców to specjalne concierge, czyli rodzaj infolinii, której konsultanci (w tym prawnik i księgowa) bez żadnych opłat pomagają rozwiązywać problemy urzędowe.

Źródło: Idea Bank