W dziedzinie płatności bezstykowych, od wprowadzenia w 2002 r. kart bezstykowych, MasterCard pozostaje nie tylko wiodącym systemem płatniczym, ale i pionierem. Firma wprowadziła na całym świecie liczne programy dotyczące kart bezstykowych, stosując technologię MasterCard® PayPassTM. Miało to miejsce po badaniach przeprowadzonych wśród użytkowników kart oraz po zakrojonych na szeroką skalę pracach badawczo-rozwojowych. Dzięki technologii PayPass użytkownicy kart MasterCard mogą wygodniej korzystać z kart i skutecznie kontrolować wydatki opłacane kartą płatniczą. Z kolei, punkty handlowo-usługowe dzięki PayPass zwiększyły sprzedaż i obroty.
Rozwiązanie PayPass jest głównym produktem MasterCard w zakresie płatności bezstykowych. Korzystając z PayPass, wystarczy po prostu zbliżyć kartę lub inne urządzenie dostosowane do PayPass do specjalnego czytnika w terminalu i zapłacić bez konieczności przeciągania karty przez terminal, wpisywania PIN’u, czy podpisywania potwierdzenia transakcji.
Programy związane z technologią PayPass są obecnie implementowane w trzynastu krajach na całym świecie. Wdrożenia i testy programów PayPass miały już miejsce w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Japonii, Korei, Chinach, Tajlandii, Turcji, Libanie, Malezji, Australii, na Tajwanie i na Filipinach. W ciągu bieżącego roku liczba tych krajów jeszcze się zwiększy.
Według danych dotyczących drugiego kwartału 2006 r., na rynku znajduje się blisko 10 milionów kart i urządzeń PayPass, a około 32 tys. punktów handlowo-usługowych na całym świecie akceptuje PayPass. Wśród akceptantów są: McDonald’s, 7 Eleven, CVS, Duane Reade, Sheetz i Regal Entertainment Group. Zainteresowanie technologią PayPass nie ogranicza się do sprzedaży detalicznej. Technologia ta okazała się popularna w obiektach sportowych i obecnie karty PayPass są akceptowane na wielu stadionach i polach golfowych.
W lipcu 2006 r. MasterCard ogłosił w Turcji wdrożenie pierwszego europejskiego programu kredytowego PayPass. Turecki Garanti Bank rozpoczął ponowne wydawanie swym klientom
– użytkownikom kart Bonus, 25 tysięcy kart ‚Tap & Go™’, działających tym razem w technologii PayPass. Już w momencie startu gotowość akceptacji technologii zadeklarowały sieci Starbucks, Burger King i CineBonus (największa turecka sieć kin).
W lutym 2006 r. MasterCard zaprezentował gotowe do wprowadzenia na rynek rozwiązanie przyspieszające zastąpienie gotówki kartami do płatności niskokwotowych (poniżej 15 euro lub 10 funtów brytyjskich). Latem The Royal Bank of Scotland, bazując na technologii PayPass, rozpoczął pierwszy wewnętrzny etap pilotażowy z Maestro® PayPass w Wielkiej Brytanii.
Rozwiązanie OneSMART™ MasterCard® PayPass™ zostało wdrożone także w lutym 2006 r., w Malezji. Jest to pierwsze, akceptowane na skalę międzynarodową, dwuinterfejsowe bezstykowe rozwiązanie EMV w zakresie szybkich płatności. Łączy ono interfejs stykowy i bezstykowy w jednym chipie, dzięki czemu w regionach, gdzie popularne są karty smart EMV, takich jak region Azji i Pacyfiku, użytkownicy mogą korzystać z szybkości i wygody oferowanych przez płatności bezstykowe.
Za przełomowe rozwiązania, na początku tego roku, firma MasterCard otrzymała od magazynu Card Technology dwie nagrody. Są to: nagroda „Most Significant Implementation” dla PayPass oraz tytuł „Visionary of the Year” dla Arta Kranzleya, wiceprezesa odpowiedzialnego za dział zaawansowanych rozwiązań płatniczych MasterCard (MasterCard Advanced Payments Solutions). Ponadto, jako wyraz uznania za sukcesy w budowaniu rynku płatności bezstykowych, właśnie dzięki innowacyjnemu programowi PayPass, firma MasterCard została ostatnio nagrodzona nagrodą Frost&Sullivan „2006 Market Penetration Leadership Award”.