Polska jest pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym wdrożono płatności bezstykowe w technologii MasterCard® PayPass.
Na początku z płatności PayPass mogą korzystać mieszkańcy Warszawy i Poznania. Pierwszymi sieciami handlowymi akceptującymi tę technologię są McDonald’s, EuroApteka oraz Mercer’s Coffee, a niebawem dołączą do nich Ruch i Kolporter. Do końca roku zainstalowanych zostanie około 500 czytników PayPass. Już w pierwszym kwartale 2008 roku z tej szybkiej metody płatności będzie można korzystać w kolejnych punktach handlowo-usługowych obsługiwanych przez eService w tych miastach.
Na początek BZ WBK wprowadza do sprzedaży jeden rodzaj karty PayPass – kartę przedpłaconą o nazwie karta pre-paid Maestro PayPass. Kartę tego rodzaju można otrzymać bez otwierania konta, jest ona rodzajem elektronicznej portmonetki, którą można zasilać gotówką dokonując przelewów na bankowy numer dołączony do karty. Karty pre-paid Maestro PayPass będą dostępne dla wszystkich, bez względu na korzystanie z innych produktów lub usług BZ WBK. Będzie je można zamówić za pośrednictwem bankowego marketu internetowego PremiumShop24. W pierwszym kwartale 2008 r. BZ WBK planuje również udostępnić klientom karty kredytowe MasterCard PayPass.
Karty przystosowane do technologii PayPass mają jednocześnie pasek magnetyczny i chip, mogą być zatem używane również w tradycyjny sposób we wszystkich punktach akceptujących karty systemu MasterCard lub Maestro na całym świecie.
Badanie przeprowadzone w sierpniu 2007 roku przez instytut Research International Pentor pokazało, że Polacy są gotowi na wprowadzenie technologii płatności bezstykowych. Ponad połowa respondentów (53%) jest zainteresowana korzystaniem z płatności bezstykowych w technologii MasterCard® PayPass.
Dodatkowo:
30% badanych, przyznaje, że rezygnuje z kupna jakiegoś drobiazgu, ponieważ nie ma przy sobie gotówki lub nie chce rozmieniać banknotów o dużym nominale
57% respondentów uważa, że płatności bezstykowe są wygodniejsze niż gotówka
67% ankietowanych twierdzi, że coraz więcej Polaków będzie korzystać z innowacyjnych sposobów płatności, takich jak karty płatnicze i urządzenia z technologią PayPass
Z doświadczeń europejskich sieci handlowo-usługowych wynika, że dzięki oszczędzającej czas technologii PayPass polscy sprzedawcy i kupujący zyskają na ograniczeniu płatności gotówkowych. Według danych firmy MasterCard posiadacze kart płatniczych używają ich średnio nawet o 24 % częściej, po uruchomieniu technologii PayPass.
Zasięg technologii PayPass na świecie nie ogranicza się wyłącznie do sieci handlowo-usługowych. Oprócz restauracji typu fast food i sklepów, karty wyposażone w technologię PayPass akceptowane są także przez automaty z napojami, nowojorskie metro i taksówki oraz stadiony sportowe w USA i wielu innych krajach na świecie.