MasterCard kręci bat na Netfliksa i inne serwisy subskrypcyjne [Aktualizacja]

MasterCard przygotował nową politykę produktową dla kart płatniczych, która ukróci naliczanie z ich rachunków opłat miesięcznych po ustaniu okresu próbnego w usługach abonamentowych.

[Aktualizacja 18.01.2019 r.] MasterCard poprawił komunikat prasowy, doprecyzowując, że usługa będzie dotyczyła wyłącznie produktów fizycznych, a nie cyfrowych, jak subskrypcja Netfliksa czy Spotify.

– Nowe reguły Mastercard mają ułatwić konsumentom kontrolę nad automatycznym obciążaniem ich kart, po zakończeniu okresu próbnego oferowanego przez detalistów. Reguły te będą obowiązywały dla sklepów oferujących sprzedaż fizycznych produktów, nie zaś tych oferujących usługi, np. wideo na żądanie. Zgodnie z nowymi przepisami, sklepy przed zakończeniem okresu próbnego będą zobowiązane wysyłać klientom powiadomienie o nadchodzącym obciążeniu karty (wraz z dokładnymi szczegółami transakcji, takimi jak kwota i data), jak również wyraźne instrukcje, w jaki sposób anulować subskrypcję. Nowe reguły będą obowiązywały globalnie i wejdą w życie w kwietniu 2019 r., również w Polsce – tłumaczy biuro prasowe MasterCard Polska.

Nigdy więcej niechcianego abonamentu

Serwisy streamingowe wymagają podpięcia karty kredytowej przy rejestracji, nawet jeśli nie pobierają za okres próbny żadnych opłat. Często należy także wyrazić zgodę na odnowienie abonamentu, co oznacza, że jeśli użytkownik zapomni odstąpić od umowy, firma oferująca usługę pobierze z jego rachunku opłatę za pełny miesiąc. Z takim modelem można się dziś spotkać coraz częściej, co wynika z popularyzacji modeli subskrypcyjnych. W ten sposób można dziś korzystać z platform VOD (Netflix, Showmax czy HBO GO), serwisów muzycznych (np. Spotify) czy abonamentów umożliwiających graczom konsolowym grę online (Nintendo Switch Online, PlayStation Plus czy Xbox Live Gold).

Teraz zanim dostawca usługi pobierze opłatę, będzie musiał autoryzować transakcję u klienta. Nowe zasady użytkowania kart MasterCard wymagają od nich także bieżącego przedkładania klientowi rachunków i informacji o zmianach cen usługi z odpowiednim wyprzedzeniem. Wszystko w formie elektronicznej – SMS-em lub e-mailem. Informacja o zmianie rachunku powinna być dziś szczególnie korzystna dla abonentów Netfliksa w Stanach Zjednoczonych, gdzie spółka postanowiła podnieść ceny pakietów.