MasterCard zawiedziony decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie interchange fee

MasterCard nie pobiera interchange fee, są to opłaty rozliczane pomiędzy instytucjami finansowymi – stronami w transakcjach przeprowadzanych kartami MasterCard oraz Maestro.

MasterCard uważa działanie Urzędu za bezpodstawne z prawnego punktu widzenia. Jest ono także niewłaściwą i zbędną ingerencją w wysoce konkurencyjny rynek płatniczy. Z punktu widzenia MasterCard opłaty interchange ustalane przez instytucje finansowe nie naruszają prawa o ochronie konkurencji i konsumentów obowiązującego zarówno w Unii Europejskiej, jak i w Polsce.

Jan Carny, dyrektor generalny Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce, podkreślił, że w sprawie interchange fee MasterCard Europe współpracował z UOKiK od samego początku dochodzenia, czyli od 2001 r.

“MasterCard nie miał jeszcze możliwości dokonać szczegółowej analizy decyzji UOKiK, a co za tym idzie nie może jej wyczerpująco komentować. Mimo to uważamy, że ogłoszona dzisiaj decyzja Urzędu nie odzwierciedla sytuacji silnej konkurencji, obecnej już w tej chwili na polskim rynku płatności kartowych” – dodał Jan Carny.

Interchange fee jest kluczowym elementem skutecznego działania czterostronnego systemu płatniczego (takiego jak system MasterCard), który gwarantuje wymierne korzyści zarówno użytkownikom kart płatniczych, jak i punktom handlowo-usługowym.

“Firma MasterCard zdecydowanie podkreśla, że zarówno ona, jak i współpracujące z nią instytucje finansowe działają w pełnej zgodności z prawem i w interesie zarówno użytkowników kart płatniczych jak i punktów handlowo-usługowych” – pokreślił Carny.