Masterlease przyjął pierwsze wnioski o dofinansowanie samochodów elektrycznych w wynajmie długoterminowym w ramach programu „Mój elektryk”. Średnia wartość samochodów pojazdów objętych wnioskami wyniosła 111 tys. zł, a kwota dopłaty w większości przypadków sięgnęła najwyższego przewidzianego poziomu (27 tys. zł). Z kalkulacji firmy wynika, że koszty korzystania z samochodu elektrycznego mogą być o ponad 30% niższe w porównaniu z autami spalinowymi.
W styczniu Masterlease rozpoczął przyjmowanie od klientów indywidualnych i biznesowych wniosków o dofinansowanie samochodów elektrycznych. Firma oferuje pojazdy w wynajmie długoterminowym w ramach programu „Mój elektryk”. Po kilkunastu dniach od swojego startu w nim przekazała Bankowi Ochrony Środowiska (BOŚ) i Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska (NFOŚ) pierwsze wnioski o dopłaty. Głównie w imieniu przedsiębiorców.
Niemal wszystkie wnioski dotyczyły maksymalnej dopłaty, wynoszącej 27 tys. zł. Kwota ta jest przeznaczana na opłatę wstępną i znacząco obniża miesięczne raty.
Średnia wartość samochodów z pierwszej puli wniosków wyniosła 111 tys. zł. Dotychczas wybierane przez Klientów marki samochodów to Nissan, Dacia, Kia, Tesla i Renault.
– Jesteśmy oczywiście na początku naszej „elektrycznej” drogi i zgodnie z przewidywaniami dostrzegamy, że najbardziej zainteresowani elektrykami są właściciele firm. Widzimy też, że jako branża mamy sporo do zrobienia w zakresie edukacji klientów, którzy wciąż nieufnie podchodzą do samochodów na prąd. Martwi ich m.in. ograniczona infrastruktura ładowania, kwestie serwisowe, spadek wartości pojazdu po paru latach i koszty eksploatacji. Obawy nie znajdują jednak oparcia w faktach. W rzeczywistości koszty eksploatacji pojazdów zeroemisyjnych w wynajmie długoterminowym są niższe w porównaniu z autami spalinowymi. Ma na to wpływ dofinansowanie, ale też związane z najmem: zakres usług i kwestia własności samochodu. W wynajmie długoterminowym, klient pokrywa miesięczne opłaty za korzystanie z samochodu. Usługi serwisowe są już w nich zawarte, a po skończonej umowie klient może zwrócić auto i wymienić na nowszy model – mówi Tomasz Jabłoński, Prezes Zarządu w Masterlease, należącym do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.
Warto dodać, że w porównaniu do spalinowych, samochody elektryczne są z reguły bardziej dostępne u dilerów. To rezultat dużej wagi, jaką branża przykłada obecnie do produkcji i promocji ekologicznego transportu.
Wynajem długoterminowy elektryka. Co warto wiedzieć?
Gotowość finansowania samochodów elektrycznych w wynajmie długoterminowym deklaruje ok. 20% firm z sektora MSP – wynika z raportu „Floty pojazdów kluczem do elektromobilności” przygotowanego w 2021 r. przez PKO Leasing, Masterlease oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Odpowiadający w ten sposób przedsiębiorcy widzą w wynajmie długoterminowym przede wszystkim rozwiązanie kwestii kosztów serwisowania i utraty wartości pojazdu. Dlaczego?
Klienci w trakcie np. 2-letniego kontraktu wynajmują i tym samym korzystają z samochodu, który należy do firmy leasingowej. Dzięki temu:
- nie wykładają jednorazowo dużej kwoty na zakup pojazdu – opłatę wstępną pokrywają z dofinansowania, a za korzystanie z auta co miesiąc płacą czynsz nie spłacając całej wartości samochodu.
- nie dotyczy ich też trudny do przewidzenia spadek wartości zeroemisyjnego auta, bo na koniec umowy mogą je po prostu oddać i wynająć kolejne.
Ponadto w czynszu zawierają się przeglądy, serwis i samochód zastępczy. Klient może też zlecić firmie leasingowej ubezpieczenie pojazdu w pakiecie OC/AC/Assistance oraz zakup opon letnich i zimowych wraz z przechowywaniem i wymianą.
Paliwo vs. prąd – porównanie kosztów
Z danych Masterlease i kalkulatora Elektromobilni.pl wynika, że finansowanie w wynajmie długoterminowym i eksploatacja dwóch modeli Nissana z segmentu B (spalinowego Juke’a N-Connecta 1.0 114KM DCT i elektrycznego Leafa N-Connecta 40kWh) są wyraźnie tańsze w przypadku zeroemisyjnego samochodu jeśli skorzystamy z dotacji „Mój Elektryk”.
Eksperci z Masterlease szacują:
Nissan Juke 1.0 Business Pro 114 KM DCT |
Nissan Leaf Acenta 40kWh |
|||
Miesięczna rata
fin + serw. + ubezp. |
1 205,00 zł* | 1 234,00 zł** | ||
Przebieg roczny | 15000 km | 15000 km | ||
Przebieg miesięczny | 1250 km | 1250 km | ||
Zużycie paliwa/energii na 100km wg WLTP | 6,5 | 17,1 | ||
Miesięczne koszty paliwa | 393,04 zł | 160,92 zł | ||
Koszt czasu w korkach | 290,40 zł | – zł | ||
Koszty parkingowe | 200,00 zł | – zł | ||
Razem (netto) | 2 088,44 zł | 1 394,92 zł | ||
*umowa na 36 miesięcy, Opłata Wstępna: 0 zł, limit km 15 tys. km / rok,
**umowa na 36 miesięcy, Opłata wstępna 27 tys zł (z dotacji „Mój Elektryk” dla wariantu 50% odpisu VAT), limit km 15 tys. km/rok
Założenia:
Cena paliwa zł/l brutto | 5,95 zł | średni koszt benzyny 95 |
Cena energii elektrycznej zł/kWh brutto | 0,76 zł | średni koszt kWh w gospodarstwie domowym |
Cena energii elektrycznej zł/kWh brutto – ładowarki komercyjne | 1,59 zł | koszt ładowania 1 kWh – Greenway, taryfa Energia Plus, typ DC |
% ładowania komercyjnego | 20% | założenie dotyczące częstości ładowania komercyjnego, |
Koszty parkingowe śr zł/dzień | 20,00 zł | uśredniony dzienny koszt płatnego parkingu |
Ilość dni parkingowych | 10 | założenie że miesięcznie przez 10 dni parkujemy na płatnych parkingach |
Koszt roboczogodziny zł (wartość czasu straconego w korkach) | 40,00 zł | koszt roboczogodziny na podstawie średniej pensji krajowej brutto w XII ’21 (6647 PLN brutto) |
Czas w korkach h/dziennie | 0,33 | założenie że dziennie spędzamy 20 min w korkach dziennie |
– Widać to bardzo wyraźnie, gdy uwzględni się dopłatę, która obniża raty wynajmu. W porównaniu korzystniej dla elektryków wypadają także koszty „paliwa”, spalanie wobec zużywanej energii, darmowe parkowanie czy poruszanie się buspasami. W elektryku oszczędzamy czas, pieniądze i środowisko – dodaje Tomasz Jabłoński z Masterlease.
W uwzględniającym wszystkie te parametry porównaniu koszty miesięcznej eksploatacji Nissana LEAF-a okazały się być o ponad 30% niższe w porównaniu z kosztami jazdy Nissanem Juke.
Źródło: Grupa Masterlease