Masterlease przyjął pierwsze wnioski w „Moim elektryku”

Masterlease przyjął pierwsze wnioski o dofinansowanie samochodów elektrycznych w wynajmie długoterminowym w ramach programu „Mój elektryk”. Średnia wartość samochodów pojazdów objętych wnioskami wyniosła 111 tys. zł, a kwota dopłaty w większości przypadków sięgnęła najwyższego przewidzianego poziomu (27 tys. zł). Z kalkulacji firmy wynika, że koszty korzystania z samochodu elektrycznego mogą być o ponad 30% niższe w porównaniu z autami spalinowymi.

Zdjęcie autorstwa Mike z Pexels

W styczniu Masterlease rozpoczął przyjmowanie od klientów indywidualnych i biznesowych wniosków o dofinansowanie samochodów elektrycznych. Firma oferuje pojazdy w wynajmie długoterminowym w ramach programu „Mój elektryk”. Po kilkunastu dniach od swojego startu w nim przekazała Bankowi Ochrony Środowiska (BOŚ) i Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska (NFOŚ) pierwsze wnioski o dopłaty. Głównie w imieniu przedsiębiorców.

Niemal wszystkie wnioski dotyczyły maksymalnej dopłaty, wynoszącej 27 tys. zł. Kwota ta jest przeznaczana na opłatę wstępną i znacząco obniża miesięczne raty.

Średnia wartość samochodów z pierwszej puli wniosków wyniosła 111 tys. zł. Dotychczas wybierane przez Klientów marki samochodów to Nissan, Dacia, Kia, Tesla i Renault.

– Jesteśmy oczywiście na początku naszej „elektrycznej” drogi i zgodnie z przewidywaniami dostrzegamy, że najbardziej zainteresowani elektrykami są właściciele firm. Widzimy też, że jako branża mamy sporo do zrobienia w zakresie edukacji klientów, którzy wciąż nieufnie podchodzą do samochodów na prąd. Martwi ich m.in. ograniczona infrastruktura ładowania, kwestie serwisowe, spadek wartości pojazdu po paru latach i koszty eksploatacji. Obawy nie znajdują jednak oparcia w faktach. W rzeczywistości koszty eksploatacji pojazdów zeroemisyjnych w wynajmie długoterminowym są niższe w porównaniu z autami spalinowymi. Ma na to wpływ dofinansowanie, ale też związane z najmem: zakres usług i kwestia własności samochodu. W wynajmie długoterminowym, klient pokrywa miesięczne opłaty za korzystanie z samochodu. Usługi serwisowe są już w nich zawarte, a po skończonej umowie klient może zwrócić auto i wymienić na nowszy model – mówi Tomasz Jabłoński, Prezes Zarządu w Masterlease, należącym do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.

Warto dodać, że w porównaniu do spalinowych, samochody elektryczne są z reguły bardziej dostępne u dilerów. To rezultat dużej wagi, jaką branża przykłada obecnie do produkcji i promocji ekologicznego transportu.

Wynajem długoterminowy elektryka. Co warto wiedzieć?

Gotowość finansowania samochodów elektrycznych w wynajmie długoterminowym deklaruje ok. 20% firm z sektora MSP – wynika z raportu „Floty pojazdów kluczem do elektromobilności” przygotowanego w 2021 r. przez PKO Leasing, Masterlease oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Odpowiadający w ten sposób przedsiębiorcy widzą w wynajmie długoterminowym przede wszystkim rozwiązanie kwestii kosztów serwisowania i utraty wartości pojazdu. Dlaczego?

Klienci w trakcie np. 2-letniego kontraktu wynajmują i tym samym korzystają z samochodu, który należy do firmy leasingowej. Dzięki temu:

Ponadto w czynszu zawierają się przeglądy, serwis i samochód zastępczy. Klient może też zlecić firmie leasingowej ubezpieczenie pojazdu w pakiecie OC/AC/Assistance oraz zakup opon letnich i zimowych wraz z przechowywaniem i wymianą.

Paliwo vs. prąd – porównanie kosztów

Z danych Masterlease i kalkulatora Elektromobilni.pl wynika, że finansowanie w wynajmie długoterminowym i eksploatacja dwóch modeli Nissana z segmentu B (spalinowego Juke’a N-Connecta 1.0 114KM DCT i elektrycznego Leafa N-Connecta 40kWh) są wyraźnie tańsze w przypadku zeroemisyjnego samochodu jeśli skorzystamy z dotacji „Mój Elektryk”.

Eksperci z Masterlease szacują:

Nissan Juke 1.0
Business Pro 114 KM DCT
Nissan Leaf
Acenta 40kWh
Miesięczna rata

fin + serw. + ubezp.

1 205,00 zł* 1 234,00 zł**
Przebieg roczny 15000 km 15000 km
Przebieg miesięczny 1250 km 1250 km
Zużycie paliwa/energii na 100km wg WLTP 6,5 17,1
Miesięczne koszty paliwa 393,04 zł 160,92 zł
Koszt czasu w korkach 290,40 zł –   zł
Koszty parkingowe 200,00 zł –   zł
Razem (netto) 2 088,44 zł 1 394,92 zł

*umowa na 36 miesięcy, Opłata Wstępna: 0 zł, limit km 15 tys. km / rok,

**umowa na 36 miesięcy, Opłata wstępna 27 tys zł (z dotacji „Mój Elektryk” dla wariantu 50% odpisu VAT), limit km 15 tys. km/rok

Założenia:

Cena paliwa zł/l brutto                        5,95 zł średni koszt benzyny 95
Cena energii elektrycznej zł/kWh brutto                        0,76 zł średni koszt kWh w gospodarstwie domowym
Cena energii elektrycznej zł/kWh brutto – ładowarki komercyjne                        1,59 zł koszt ładowania 1 kWh – Greenway, taryfa Energia Plus, typ DC
% ładowania komercyjnego 20% założenie dotyczące częstości ładowania komercyjnego,
Koszty parkingowe śr zł/dzień                      20,00 zł uśredniony dzienny koszt płatnego parkingu
Ilość dni parkingowych 10 założenie że miesięcznie przez 10 dni parkujemy na płatnych parkingach
Koszt roboczogodziny zł (wartość czasu straconego w korkach)                      40,00 zł koszt roboczogodziny na podstawie średniej pensji krajowej brutto w XII ’21 (6647 PLN brutto)
Czas w korkach h/dziennie 0,33 założenie że dziennie spędzamy 20 min w korkach dziennie

– Widać to bardzo wyraźnie, gdy uwzględni się dopłatę, która obniża raty wynajmu. W porównaniu korzystniej dla elektryków wypadają także koszty „paliwa”, spalanie wobec zużywanej energii, darmowe parkowanie czy poruszanie się buspasami. W elektryku oszczędzamy czas, pieniądze i środowisko – dodaje Tomasz Jabłoński z Masterlease.

W uwzględniającym wszystkie te parametry porównaniu koszty miesięcznej eksploatacji Nissana LEAF-a okazały się być o ponad 30% niższe w porównaniu z kosztami jazdy Nissanem Juke.

Źródło: Grupa Masterlease