Matematyka to pierwszy krok do opanowania ekonomii

Inwestując w matematykę budujemy solidne podstawy do dalszej edukacji w tym kierunku. Matematyka to bowiem pierwszy krok do opanowania ekonomii czy finansów. Dzięki temu w przyszłości odbiorcami naszych usług będą jeszcze bardziej świadomi klienci – mówi w rozmowie z PRNews.pl Iwona Ryniewicz, prezes mFundacji.

Wojciech Boczoń, PRNews.pl:  Dlaczego edukacja matematyczna, a nie wspieranie innych celów?

Iwona Ryniewicz, prezes mFundacji: Realizowana od roku przez Fundację mBanku strategia „M jak matematyka” jest odpowiedzią na istotny, choć być może nie tak oczywisty problem społeczny. Zarówno z analizy rezultatów egzaminów szkolnych na zakończenie kolejnych etapów edukacji, jak i badań przeprowadzonych przez niezależne instytucje wynika, że polscy uczniowie mają poważny problem z opanowaniem matematyki. Odsetek niezdanych egzaminów maturalnych z matematyki zdecydowanie przewyższa analogiczne dane dotyczące innych przedmiotów. W porównaniu do języka polskiego, gdzie 6 proc. osób nie uzyskuje niezbędnej do zaliczenia ilości punktów, matury z matematyki nie zalicza co czwarty zdający. Niepokojące są również wyniki ubiegłorocznego sprawdzianu przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych, weryfikującego umiejętności trzecioklasistów. Średnia zdobytych punktów w teście matematycznym kształtowała się na poziomie 56 proc, a tylko 2,5 proc. spośród ponad 221 tys. uczniów biorących udział w badaniu, rozwiązało zadania bezbłędnie.

Dane te zastanawiają, zwłaszcza, że znawcy tematu wskazują, że więcej niż połowa dzieci przedszkolnych przed rozpoczęciem nauki przejawia uzdolnienia matematyczne. Problemy z opanowaniem tego przedmiotu pojawiają się dopiero w późniejszych etapach kształcenia, już w szkole. Dlatego podejmowane przez nas działania mają wesprzeć edukację matematyczną. W przystępny sposób pokazać, że wcale nie jest to trudny i nudny przedmiot, a jego znajomość po prostu się opłaca.

Tak obrana strategia społecznej odpowiedzialności, realizowana przez mFundację, ma jednak uzasadnienie także z perspektywy mBanku. Inwestując w matematykę budujemy solidne podstawy do dalszej edukacji w tym kierunku. Matematyka to bowiem pierwszy krok do opanowania ekonomii czy finansów. Dzięki temu w przyszłości odbiorcami naszych usług będą jeszcze bardziej świadomi klienci. Zwiększy się także grono kompetentnych pracowników instytucji finansowych.

Jakie działania podejmuje fundacja?

Adresatami działań mFundacji są nie tylko dzieci i młodzież szkolna, ale także studenci, nauczyciele i rodzice zaangażowani w efektywne kształcenie swoich dzieci. Koncentrujemy się na trzech głównych aktywnościach. Są to dotacje celowe, program grantowy mPotęga oraz program stypendialny „Mistrzowie matematyki”.

Dotacje pozwalają na jednorazowe dofinansowanie projektów z zakresu edukacji matematycznej, a wnioski rozpatrywane są przez cały rok. Z dofinansowania mFundacji realizowane są takie inicjatywy jak: kolejne edycje Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów czy Powszechny Internetowy Konkurs dla Uczniów Szkół Średnich Matematyka. Fundacja podejmuje także działa na rzecz podnoszenia kompetencji matematycznych nauczycieli nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Wspieramy m.in. realizację studiów podyplomowych prowadzonych przez Akademię Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

mPotęga to coroczny program grantowy, w którym, na zasadzie konkursu, wyłonione zostają zwycięskie projekty w dwóch kategoriach „wiekowych”: szkoły podstawowe oraz gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne. Na realizację najlepszych pomysłów mFundacja przeznacza od 2 do 8 tys. zł. W ubiegłorocznej, pilotażowej edycji, do programu mogły zgłaszać się szkoły i organizacje pozarządowe z województw mazowieckiego i łódzkiego. Teraz został on rozszerzony na kolejne siedem województw o najsłabszych wynikach egzaminów gimnazjalnych i maturalnych z matematyki w ubiegłym roku.

Stypendia „Mistrzowie matematyki” adresowane są zaś do wybitnie uzdolnionych matematycznie uczniów i studentów, dając im szansę na dalsze kształcenie w tym kierunku. 

Czy są widoczne efekty?

Przez pierwszy rok realizacji nowej strategii mFundacja wsparła 21 organizacji pozarządowych działających na rzecz edukacji oraz ponad 30 szkół i uczelni. Dofinansowała ponad 60 projektów, które miały na celu nauczanie matematyki w innowacyjny sposób. Na działania przeznaczyła 2,25 mln złotych, a dzięki tym środkom 65 tys. uczniów, rodziców i nauczycieli w całej Polsce mogło przekonać się, że matematyka jest ciekawym przedmiotem, który uczy logicznego myślenia, a zajęcia przeprowadzone w nieszablonowy sposób pozwalają osiągać ponadprzeciętne rezultaty.

Dziękuję za rozmowę.

w.boczon@bankier.pl