W ostatnich dniach listopada Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej skierowało do konsultacji społecznych projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania – program „Mieszkanie dla Młodych”.
Wraz z projektem ustawy przedstawiono dokument zawierający ocenę skutków regulacji. Możemy się z niego dowiedzieć jaki jest szacowany wpływ tego programu na budżet państwa, szacowana wartość inwestycji mieszkaniowych dofinansowanych w jego ramach oraz szacowana wielkość akcji kredytowej związanej z jego realizacją. A jak program „Mieszkanie dla Młodych” wpłynie na zdolność kredytową młodych osób zamierzających nabyć swoje pierwsze mieszkanie?
Pomoc państwa w ramach programu „Mieszkanie dla Młodych” polega na dofinansowaniu wkładu własnego przy zaciągnięciu kredytu mieszkaniowego. W rezultacie wpływa na zmniejszenie wymagań dotyczących minimalnych zarobków.
W dokumencie prezentującym ocenę skutków regulacji przygotowywanej ustawy zamieszczono analizę przedstawiającą wymagania dotyczące minimalnej zdolności kredytowej bez uwzględniania pomocy państwa oraz przy wsparciu w wysokości 10% i 15%. Przyjęto do niej następujące założenia:
-
kredytobiorcą jest osoba samotna,
-
wysokość raty kredytu stanowi 50% miesięcznego dochodu netto kredytobiorcy (zgodnie z rekomendacją T),
-
całość wkładu własnego kredytobiorcy jest pokrywana z finansowego wsparcia udzielanego na zasadach określonych w ustawie,
-
kredyt zaciągany jest na 25 lat i spłacany w formule równych miesięcznych rat kapitałowo-odsetkowych,
-
oprocentowanie kredytu określane jest według formuły: WiBOR 3M (ustalony według stanu na dzień 19 listopada 2012 r.) + 2 punkty procentowe = 6,63%,
-
powierzchnia kredytowanego mieszkania wynosi 50 mkw.,
-
cena 1 mkw. kredytowanego mieszkania jest równa średniej arytmetycznej dwóch ostatnio ogłoszonych wskaźników przeliczeniowych obowiązujących dla danego województwa (lub stolicy województwa).
| Minimalne dochody netto wymagane przy zaciągnięciu kredytu mieszkaniowego | ||||
| Lp. | Województwo/stolica województwa | Brak wsparcia finansowego | Wsparcie finansowe w wysokości 10% | Wsparcie finansowe w wysokości 15% |
| 1.1. | Wrocław | 3531,37 | 3178,24 | 3001,67 |
| 1.2. | dolnośląskie | 2418,87 | 2176,99 | 2056,04 |
| 2.1. | Bydgoszcz, Toruń | 3835,31 | 3451,78 | 3260,01 |
| 2.2. | kujawsko-pomorskie | 3835,31 | 3451,78 | 3260,01 |
| 3.1. | Lublin | 2735,76 | 2462,18 | 2325,39 |
| 3.2. | lubelskie | 2534,25 | 2280,82 | 2154,11 |
| 4.1. | Gorzów Wlk., Zielona Góra |
1905,01 | 1714,51 | 1619,26 |
| 4.2. | lubuskie | 2614,46 | 2353,01 | 2222,29 |
| 5.1. | Łódź | 2614,46 | 2353,01 | 2222,29 |
| 5.2. | łódzkie | 2430,12 | 2187,11 | 2065,6 |
| 6.1. | Kraków | 3182,46 | 2864,21 | 2705,09 |
| 6.2 | małopolskie | 2411,38 | 2170,24 | 2049,67 |
| 7.1. | Warszawa | 3002,89 | 2702,6 | 2552,46 |
| 7.2. | mazowieckie | 2597,08 | 2337,37 | 2207,52 |
| 8.1. | Opole | 3945,37 | 3550,83 | 3353,56 |
| 8.2. | opolskie | 2351,41 | 2116,27 | 1998,7 |
| 9.1. | Rzeszów | 2417,51 | 2175,76 | 2054,88 |
| 9.2. | podkarpackie | 2193,65 | 1974,28 | 1864,6 |
| 10.1. | Białystok | 2580,72 | 2322,65 | 2193,61 |
| 10.2. | podlaskie | 1981,71 | 1783,54 | 1684,46 |
| 11.1. | Gdańsk | 2717,02 | 2445,32 | 2309,46 |
| 11.2. | pomorskie | 2406,95 | 2166,25 | 2045,91 |
| 12.1. | Katowice | 3633,93 | 3270,54 | 3088,84 |
| 12.2. | śląskie | 2817,19 | 2535,47 | 2394,61 |
| 13.1. | Kielce | 2875,8 | 2588,22 | 2444,43 |
| 13.2. | świętokrzyskie | 2372,19 | 2134,97 | 2016,36 |
| 14.1. | Olsztyn | 2783,68 | 2505,31 | 2366,13 |
| 14.2. | warmińsko-mazurskie | 1942,55 | 1748,3 | 1651,17 |
| 15.1. | Poznań | 2886,36 | 2597,73 | 2453,41 |
| 15.2. | wielkopolskie | 2150,72 | 1935,64 | 1828,11 |
| 16.1. | Szczecin | 3509,57 | 3158,61 | 2983,13 |
| 16.2. | zachodniopomorskie | 2347,66 | 2112,89 | 1995,51 |
| Źródło: Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej | ||||