Medical assistance a rynek usług zdrowotnych

Celem tego badania było określenie stosunku Europejczyków do ochrony zdrowia, zbadanie ich potrzeb i oczekiwań w tym zakresie, jak również oceny dotychczasowego systemu finansowania publicznej służby zdrowia.

Według opracowanego raportu większość Europejczyków jest zadowolona ze swojego systemu opieki zdrowotnej, jednakże w pewnych obszarach Europejczycy dostrzegają konieczności zmian. Respondenci wskazali na następujące obawy dotyczące funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w rodzimych krajach: ograniczenia w publicznych na służbę zdrowia- 40% badanych, długi okres oczekiwania na wizytę- 49% odpowiedzi, niewystarczająca liczba lekarzy pierwszego kontaktu oraz specjalistów- 35% badanych. Pozostałe wskazania mają charakter typowo medyczny, tj. infekcja podczas leczenia szpitalnego- 17%, błąd lekarski – 14% czy też wybuch nowej epidemii- 10% odpowiedzi.

Według danych ONZ od 1950 roku średnia spodziewana długość życia wzrosła do 66 lat, a do polowy XXI wieku wydłuży się o kolejne 10 lat, co oznacza, że liczba osób starszych na świecie wzrośnie z 600 milionów w 2000 roku do prawie 2 miliardów w 2050 roku. Zjawisko starzenia się społeczeństwa ma zatem istotne znaczenie dla rozwoju rynku usług zdrowotnych.

Większość badanych osób oceniła politykę informacyjną w zakresie opieki nad osobami starszymi, jako „niezadowalającą”- 56% odpowiedzi, jak również jako „niewystarczająca” została oceniona pomoc finansowa państwa w tym zakresie- 70% respondentów.

Z raportu można wysunąć wniosek, iż Europejczycy są zwolennikami koncepcji, w której wsparcie zapewniane przez państwo jest połączone z opieką gwarantowaną przez ubezpieczenie z rozbudowaną opcją assistance. Za takim rozwiązaniem opowiedziała się większość respondentów, przy czym najwyższy odsetek jego zwolenników odnotowano we Francji (65%) oraz we Włoszech (61%).

Medical assistance a potrzeba ubezpieczania się

Zdrowie jest najwyższą wartością dla Europejczyków- 65% uważa ją za najważniejszy czynnik warunkujący udane i szczęśliwe życie. Co ciekawie, w zestawieniu z mieszkańcami innych krajów to właśnie Polacy są najmniej zadowoleni ze swojego stanu zdrowia.

Tak, jak dla większości Europejczyków również dla Polaków istotna jest kwestia fachowej opieki w miejscu zamieszkania- 67% wskazań. Dodatkowo ponad połowa respondentów życzyłaby sobie stałego monitoringu swojego stanu zdrowia.

Oczekiwania dotyczące wysokiej jakości opieki medycznej z jednej, zaś ograniczenia w funkcjonowaniu publicznej służby zdrowia z drugiej strony powodują, iż zarówno Polacy, jak i mieszkańcy innych krajów europejskich coraz częściej dostrzegają konieczność zakupu dodatkowego ubezpieczenia medycznego. Na podstawie wspomnianego raportu 72% badanych gotowych jest do przeznaczenia dodatkowych funduszy ze swojego budżetu na poprawę jakości ochrony swojego zdrowia, jak również zdrowia swoich bliskich.

Ta troska o bezpieczeństwo i zdrowie, jak również zjawiska społeczne tj. starzenie się społeczeństw, niezadowolenie z publicznej służby zdrowia oraz rosnąca świadomość ubezpieczeniowa spowodowała, iż medical assistance staje się coraz bardziej popularną usługą wśród Polaków.

Oprócz typowych świadczeń medycznych tj. wizyta lekarza lub pielęgniarki, transport medyczny czy dostawa leków Europ Assistance Polska oferuje również usługi medical assistance w dodatkowych ubezpieczeniach medycznych oraz w programach dedykowanych uczniom, studentom oraz nauczycielom szkolnym i akademickim. W programach assistance dla szkół, nauczyciele i inni pracownicy placówek oświatowych oprócz typowych usług medycznych mają zapewnioną organizację i pokrycie kosztów rehabilitacji, a uczniom i studentom, którzy na skutek wypadku opuścili zajęcia lekcyjne, przysługuje możliwość skorzystania z indywidualnych korepetycji z wybranych przedmiotów.

Perspektywy rozwoju assistance medycznego a prywatny rynek zdrowia

Światowy rynek assistance medycznego rozwija się bardzo dynamicznie, a na jego wzrost wpływają przede wszystkim: zmiany demograficzne tj. wzrost długości życia i starzenie się społeczeństwa oraz czynniki tj. rozwój rynku ubezpieczeniowego, rosnąca świadomość ubezpieczeniowa w społeczeństwie, wzrost zainteresowania społecznego ochroną zdrowia i profilaktyką zdrowotną, rosnące wydatki na ochronę zdrowia ponoszone przez pacjentów oraz rosnąca kontrola wysokości publicznych wydatków na ochronę zdrowia.

Rozwój medical assistance w Polsce będzie w dużej mierze pochodną zmian zachodzących na tym rynku na świecie, przy czym do najważniejszych czynników warunkujących jego tempo należą: stan publicznej służby zdrowia, polityka podatkowa państwa, świadomość ubezpieczeniowa i zdrowotna oraz zamożność polskiego społeczeństwa.

Obecnie wartość prywatnego rynku zdrowia (wydatków na leki i sprzęt medyczny, abonamenty, ubezpieczenia i wszystkie inne opłaty ponoszone przez pacjentów) sięgnęła w zeszłym roku 23 mld zł i w porównaniu z 2006 r. wzrosła o 13 proc.- dane według najnowszego raportu firmy PMR Publications.

Inne opracowania potwierdzają powyższe tendencje i wskazują, że Polacy systematycznie deklarują gotowość do jeszcze częstszego korzystania z prywatnych usług medycznych. Obecnie z usług prywatnej służby zdrowia korzysta już ponad 1,5 mln Polaków.

Większość mieszkańców Europy preferuje zachowanie swobody wyboru lekarza placówki medycznej, w której chcieliby się leczyć. Ponadto, Europejczycy są generalnie przeciwni zwiększaniu obowiązkowych składek na ubezpieczenia zdrowotne, chcąc samodzielnie podejmować decyzje stosownej polisy, dopasowanej do ich potrzeb. Takie preferencje sprzyjają rozwojowi oferty ubezpieczeń zdrowotnych oraz assistance medycznego.

Komentarz Gościa

Magdalena Osak, Kierownik Projektu Grupowych Ubezpieczeń Rodzinnych i Ubezpieczeń Zdrowotnych WTUŻiR Concordia Capital S.A.

Rosnącą w Polsce popularność assistance medycznego słusznie rozpatruje się w szerokim kontekście, tj. w powiązaniu z systemem zabezpieczenia zdrowotnego, w tym z prywatnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi jako jednym z instrumentów finansowania tego zabezpieczenia. Prywatne ubezpieczenia zdrowotne są postrzegane w Polsce jako potencjalny motor rozwoju całego rynku ubezpieczeniowego. Stymulant tego rozwoju upatruje się przede wszystkim w niewydolności finansowej i jakościowej opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Za czynniki sprzyjające rozwojowi uznaje się także wysoką pozycję zdrowia i zabezpieczenia finansowego w hierarchii wartości, niezadowolenie społeczeństwa z funkcjonowania opieki zdrowotnej finansowanej publicznie, rozbudowywanie prywatnej infrastruktury medycznej, niewykorzystane moce wytwórcze świadczeniodawców publicznych, jak również wystarczającą – w opinii oferentów – skłonność do zakupu ubezpieczenia zgłaszaną po stronie potencjalnych klientów. Taka sytuacja jest także szansą dla assistance medycznego, na co wskazują autorzy prezentowanego w newsletterze materiału.

W ofercie zakładów ubezpieczeń działających w Polsce dominują tzw. ubezpieczenia quasi-zdrowotne, czyli gwarantujące wypłatę pewnej sumy pieniężnej (bez związku z rzeczywistymi kosztami leczenia) w sytuacji np. pobytu w szpitalu, zdiagnozowania poważnego zachorowania, przebycia operacji chirurgicznych czy doznania uszczerbku na zdrowiu. Od kilku lat coraz więcej dzieje się także w zakresie oferty produktowej ubezpieczeń gwarantujących zorganizowanie i finansowanie określonych świadczeń medycznych. W obu tych przypadkach assistance medyczny jest elementem, który znakomicie nadaje się do rozszerzania „oferty zdrowotnej” ubezpieczycieli.

Również Concordia Capital nie pozostawia bez odpowiedzi oczekiwań zgłaszanych przez naszych Klientów. W styczniu tego roku, przy współpracy z Europ Assistance, rozszerzyliśmy ofertę grupowego ubezpieczenia „Spokojna Głowa Plus” właśnie o umowę dodatkową gwarantującą świadczenia assistance medycznego. Chciałabym zwrócić szczególną uwagę na opcję VIP naszego ubezpieczenia. Rozwiązaniem unikalnym jest tutaj wprowadzenie pokrycia kosztów organizacji i wizyty u lekarzy specjalistów: kardiologa, neurologa, nefrologa, chirurga, onkologa. Standardowe produkty assistance oferują w tym zakresie tylko koszty organizacji takich wizyt (tzw. concierge medyczny).

Wraz z rozwojem rynku ubezpieczeń zdrowotnych przenikać będą do Polski oczekiwania formułowane wobec tych ubezpieczeń na rozwiniętych rynkach. Mianowicie nabywcy (konsumenci) oczekują holistycznego rozwiązania dla całości problemu, jaki wywołuje utrata zdrowia – nie tylko zabezpieczenia finansowego, ale także narzędzi zabezpieczania przed utratą zdrowia, czy pomocy w sprawnym zorganizowaniu codziennego życia w związku z chorobą. W przypadku dwóch ostatnich jako niezastąpione jawią się usługi assistance medycznego.

Należy zauważyć, że szansą rozwoju assistance medycznego jest na pewno rosnący w Polsce rynek bancassurance. Obecnie coraz popularniejsze w tym obszarze jest dołączanie ubezpieczeń z zakresu assistance medycznego do umów ubezpieczenia posiadaczy kart płatniczych czy kredytobiorców. Ponadto „nową” grupę potencjalnych klientów kreują zmiany demograficzne. Już dzisiaj oferenci usług assistance medycznego, podobnie zresztą jak ubezpieczyciele, stoją w Polsce przed wyzwaniem tworzenia oferty dla starzejącego się społeczeństwa.

Europ Assistance Polska nawiązała współpracę z Falck Medycyna

Europ Assistance Polska, jako pierwsza firma assistance nawiązała współpracę z firmą Falck Medycyna w zakresie świadczenia usług medycznych dla klientów swoich Partnerów biznesowych na terenie całego kraju. Falck Medycyna jest największym w Polsce, prywatnym pogotowiem medycznym. Flota ambulansów Falck to 200 nowoczesnych pojazdów. Dzięki współpracy osoby posiadające pakiet assistance Europ Assistance Polska mają w razie potrzeby zapewnioną szybką i fachową pomoc niezależnie od miejsca danego zdarzenia.

Falck Medycyna działa w Polsce od 1993 r. Misją firmy jest zapobieganie wypadkom i chorobom, ratowanie życia, zapewnienie wsparcia osobom chorym i łagodzenie skutków wypadków i chorób. Obecnie Falck Medycyna świadczy usługi medyczne w 14 własnych przychodniach oraz ponad 200 placówkach partnerskich. Zakres oferty firmy to ratownictwo medyczne, lekarskie wizyty domowe, ambulatoryjna opieka lekarzy specjalistów, przychodnie przyzakładowe, fizykoterapia i rehabilitacja, pomoc psychologiczna, szkolenia pierwszej pomocy i transport medyczny na terenie całej Europy.