Medyczne wspomaganie kont osobistych

Dodatkowe finansowanie opieki zdrowotnej

Jednym z takich pomysłów jest ubezpieczenie medyczne przypisane jako usługa dodatkowa do kont osobistych, które przywędrowało do nas z zachodniej Europy. W naszym kraju, zważywszy na stan publicznej służby zdrowia, jest wyjątkowo dobry grunt pod tego typu usługi medyczne. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Acxiom Polska w marcu i kwietniu 2006 r. na temat prozdrowotnych wydatków polskich konsumentów, coraz więcej Polaków decyduje się na dodatkowe finansowanie opieki zdrowotnej dla swojej rodziny a wszelkie produkty ubezpieczeniowe pokrywające m.in. koszty korzystania z prywatnych usług medycznych będą się sprzedawały coraz lepiej. Aż 28 % respondentów już zadeklarowało swoje zainteresowanie i chęć korzystania z tego typu ubezpieczeń. Nic więc dziwnego, że niektóre banki dostrzegły w ubezpieczeniu medycznym dobry produkt, który można dokładać do kont osobistych, zwiększający tym samym ich atrakcyjność dla klientów. Niemniej ważne jest wyróżniania swojej oferty spośród ofert innych banków.

Pierwszym z grupy największych banków, który zdecydował się na dołożenie ubezpieczenia medycznego, był Bank Pekao SA., który 1 marca 2003 r wprowadził Pakiet Pomocny, czyli pakiet bezpłatnych ubezpieczeń assistance, w tym medycznych. Od tego momentu ochroną zostali objęci wszyscy posiadacze Eurokont, a zakres ubezpieczenia jest zróżnicowany w zależności od rodzaju posiadanego pakietu (zob. tabela poniżej ). Klienci tego banku bez żadnych dodatkowych opłat, poza kosztem prowadzenia rachunku, mają możliwość korzystania z infolinii medycznej i całej gamy usług, od wizyt lekarza pierwszego kontaktu po transport, do i ze szpitala lub przychodni.

„Wartość dodana” do konta

– Wprawdzie poczucia bezpieczeństwa nie da się wycenić, to zwykle skorzystanie z którejś z dostępnych usług ubezpieczeniowych daje korzyść wielokrotnie większą, niż wartość miesięcznej opłaty za konto. Ubezpieczenia typu assistance są w Polsce usługą stosunkowo nową, ale bardzo szybko zyskują uznanie klientów naszego banku. Na przestrzeni niecałych 3 lat liczba klientów korzystających z ubezpieczeń wzrosło 4-krotnie". W przyszłości zamierzamy kontynuować przyjętą strategię udostępniania naszym klientom coraz bardziej różnorodnych usług bankowych i niebankowych, w jak najszerszym zakresie i w jak najwygodniejszej formie – twierdzi Artur Flaczyński z biura prasowego Banku Pekao SA.

Kolejnym dużym bankiem, który wprowadził od października 2004 r. tego typu ubezpieczenie był Bank BGŻ.

– Głównym czynnikiem determinującym wdrożenie pakietu usług assistance była potrzeba stworzenia do konta osobistego "wartości dodanej", która wyróżni konto Banku BGŻ na tle oferty banków konkurencyjnych i przekona klienta do skorzystania z naszej oferty – mówi Aleksandra Myczkowska – rzecznik Banku BGŻ. Nasz Pakiet Medyczny to odpowiedź na oczekiwanie ludzi, którzy potrzebują pilnej porady medycznej w sytuacjach zaistnienia wypadku lub choroby. Usługi assistance dają poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Najczęściej wykorzystywana jest przez naszych klientów możliwość skorzystania z porady lekarzy a bardzo docenianą opcją jest telefoniczna konsultacja z lekarzem specjalistą. Należy zaznaczyć, iż pakiet usług medycznych jest po pakiecie samochodowym najczęściej wykorzystywanym pakietem usług assistance.

Elvia pionierem na polskim rynku

Dla Pekao SA i Banku BGŻ SA usługę assistance świadczy szwajcarska firma Elvia Assistance, która jest pionierem na polskim rynku w tej dziedzinie. Od początku działalności w Polsce tj. od 1999 r. oprócz innych ubezpieczeń oferuje również ubezpieczenie typu assistance dla banków. Obecnie pracuje także dla Lukas Banku, GETIN Banku (tylko do kart kredytowych) i Kredyt Banku. Zakres świadczonych usług jest zróżnicowany i zależy od umów z poszczególnymi bankami. Firma Elvia nie podaje publicznie informacji o tym ile osób, klientów banków korzysta z pakietów medycznych. Można się jedynie domyślać, że usługa ta będzie coraz bardziej popularna.

– Są to usługi ewoluujące i zmieniają się tak, jak zmieniają się potrzeby klienta końcowego – twierdzi Magdalena Kraszewska specjalista ds. marketingu z firmy Elvia. My staramy się na bieżąco te potrzeby identyfikować i dostosować do nich ofertę. Z uwagi na fakt, iż sytuacja w publicznej służbie zdrowia nie przedstawia się zbyt kolorowo, pakiety medyczne oferowane przez banki przy kontach lub kartach stanowią bardzo atrakcyjna wartość dodaną i sądzę, że tego typu usługi będą coraz bardziej pożądane.

Od sierpnia br. usługę Assistance Medyczne oferuje także BOŚ S.A., bank średniej wielkości, który stawia także na klienta indywidualnego. Róźnicą jest w tym wypadku fakt, że tym razem operatorem jest PZU Życie SA, które wspólnie z bankiem przygotowało specjalną ofertę ubezpieczeń zdrowotnych, w tym wizyty u lekarzy różnych specjalności, badania diagnostyczne oraz opiekę ambulatoryjną. Zakres usług różni się w nieznacznym stopniu od tego co oferuje Elvia (zob. tabela poniżej).

– Chcemy zapewnić naszym klientom i ich rodzinom lepszą jakość życia i większe poczucie bezpieczeństwa – twierdzi Urszula Szyszka, naczelnik w departamencie bankowości detalicznej BOŚ SA. Bardzo często w trakcie rozmów z klientami dowiadujemy się, jak ważne jest dla nich zdrowie, a badania marketingowe potwierdziły nasze wcześniejsze obserwacje. W związku z tym postanowiliśmy naszą ofertę wzbogacić o działania o charakterze prospołecznym, tj. właśnie o usługi medyczne typu assistance. Posiadaczom Pakietu EKOKONTO PLUS i Pakietu EKOKONTO VIP zapewniamy bezpłatnie szeroki zakres pomocy medycznej w nagłych i nieprzewidzianych sytuacjach życiowych. Wielu klientów pyta o szczegóły oferty ubezpieczeniowej i często ten właśnie element brany jest pod uwagę przy wyborze tego właśnie a nie innego konta. Ubezpieczenie assistance oferowane jest przez BOŚ S.A. od sierpnia br., a ubezpieczenia zdrowotne wejdą do oferty w październiku. Z pierwszych reakcji klientów wiadomo już, że usługa assistance została przyjęta bardzo pozytywnie.

Pomimo dużej atrakcyjności – jak mogłoby się na pozór wydawać – ubezpieczeń medycznych, zaledwie kilka banków zdecydowało się dodać je do wybranych kont osobistych. Jedną z barier są z pewnością koszty takiego ubezpieczenia, o których zasłaniając się tajemnicą handlową bankowcy i ubezpieczyciele nie chcą mówić. W przypadku dużych banków – takich jak np. Pekao SA, który ma ponad 2,1 mln klientów – koszt jednostkowy jest relatywnie mniejszy. Podobnie jest jak można domniemywać w przypadku Banku BGŻ i Kredyt Banku. Tym bardziej warto docenić średnie i mniejsze banki, które dostrzegają w ubezpieczeniu assistance coś co pozwoli im wyróżnić się na tak bardzo konkurencyjnym rynku.

Porównanie ofert banków, które oferują ubezpieczenie assistance medyczne wraz z kontami osobistymi.