MGPA Europe Fund III zainwestuje do 236 mln EUR w centra handlowe w Polsce – największa transakcja na krajowym rynku nieruchomości od 2007 r.
MGPA, międzynarodowa firma private equity działająca w sektorze nieruchomości, przejęła dwa nowe centra handlowe w Polsce oraz zawarła opcję na kupno trzeciego. Sprzedającym jest spółka DTC Finance BV. Wszystkie trzy centra były wybudowane i zarządzane przez Mayland Real Estate.
Przejęcia dokonano w ramach funduszu MGPA Europe Fund III („Fundusz”), który jest częścią większego funduszu MGPA Global Fund III. W czerwcu 2008 r. MGPA Global Fund III pozyskał na inwestycje w Europie i Azji 5,2 mld USD. Sam MGPA Europe Fund III pozyskał 1,3 mld USD (841,5 mln EUR). Dokonał już inwestycji w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Grecji oraz Polsce, przy czym znacząca część środków pozostała do ulokowania w kolejne projekty inwestycyjne.
Przejęte dwa centra handlowe: Karolinka i Pogoria, usytuowane są na Śląsku. Ich łączna wartość została ustalona na 187 mln EUR, czyli 1.765 EUR za m kw. Karolinka (Opole), która jest podmiejskim centrum o powierzchni 70.000 m kw. obejmuje rejon zamieszkania 455.000 mieszkańców. Pogoria natomiast (Dąbrowa Górnicza) – dwu piętrowe centrum handlowe o powierzchni 36.000 m kw. o znakomitej lokalizacji obejmuje rejon miliona mieszkańców. W obu centrach poziom wynajmu powierzchni przekracza 98%. Średni ważony okres wynajmu wynosi 6,5 roku, a 70% najemców to renomowane światowe marki takie jak Real (Metro Group), Leroy Merlin, OBI, Decathlon, H&M, KappAhl, Reserved, Tubus, czy New Yorker. Zarządzaniem centrami dalej będzie się zajmował Mayland Real Estate.
Działając w imieniu Funduszu, MGPA nabyło również trzymiesięczną opcję kupna jednopiętrowego centrum handlowego Jantar (Słupsk) o powierzchni 22.000 m kw. Centrum ma możliwość rozbudowy o kolejne 22.000 m kw. Całkowity koszt inwestycji w trzy centra (nie uwzględniając ewentualnej rozbudowy ostatniego) wynosi 236 mln EUR.
MGPA działa aktywnie na polskim rynku od ponad pięciu lat. Jego obecne aktywa obejmują biurowiec
– Przejęte przez nas centra są nowoczesne, znaczące w swoich regionach i dobrze wynajęte – mówi dyrektor generalny MGPA na Europę, Alex Jeffrey. – Ważny jest sam moment transakcji, który przypada w momencie kiedy polski rynek osiąga najniższe poziomy cyklu koniunkturalnego. W okresie stabilizacji rynku chcemy zwiększać efektywność naszych centrów i rozwijać je, dzięki aktywnemu zarządzaniu. Znaczące inwestycje, których dokonaliśmy w Polsce w przeciągu ostatnich pięciu lat, dobrze się rozwijają. Polska gospodarka osiągnęła wyniki zdecydowanie lepsze niż inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, czy wręcz całej Europy. Uważamy, że ma przed sobą dobre perspektywy wzrostu – dodaje.
Źródło: NBS Public Relations Sp. z o.o.