Microsoft Dynamics wprowadza nowe warunki licencjonowania oprogramowania biznesowego

Nowy model licencjonowania oferuje w standardzie bogatą funkcjonalność. Dlatego obecni klienci Microsoft Dynamics, migrując do nowej formy licencjonowania, mogą zyskać dodatkową funkcjonalność, nie osiągalną do tej pory.

Dwie wersje, cena zależna od liczby użytkowników
Dwa główne produkty ERP z rodziny oprogramowania Microsoft Business Solutions, czyli rozwiązania Dynamics AX i NAV oferują małym i średnim przedsiębiorstwom obsługę finansów i księgowości, zarządzania magazynem, śledzenia transakcji między firmami (np. zamówień i płatności), jak również zarządzania innymi zasobami firmy, m.in. personelem. Odrębne aplikacje (zwane modułami) obsługują w ramach każdego z produktów poszczególne funkcje biznesowe, takie jak procesy produkcyjne czy księgowe.

W przeszłości klienci przy pomocy partnerów MBS określali, które moduły produktów Dynamics są im potrzebne i na nie nabywali licencje (przy czym ceny modułów były różne dla różnych produktów). Poza możliwością samodzielnego wyboru modułów, w przypadku Microsoft Dynamics NAV, oferowano również dwie wyraźnie odrębne wersje: Professional i Standard. Wersje te w ramach danego produktu były funkcjonalnie podobne do siebie, różniąc się jednak liczbą użytkowników. Wersje Standard były przeznaczone dla maksymalnie 10 użytkowników.

Plan Business Ready Licensing porządkuje te skomplikowane zasady licencyjne i zrywa z dotychczasowym modelem ustalania cen na podstawie ilości wybranych modułów. W ramach nowego planu zdefiniowano dwa zestawy produktów, wspólne dla wszystkich produktów Dynamics. Zestawy te są odmienne funkcjonalnie, co stanowi podstawową różnicę w porównaniu z wersjami Standard i Professional z wcześniej obowiązującego planu licencyjnego. Obecnie ceny są ustalane przede wszystkim na podstawie liczby jednoczesnych użytkowników.

W ramach planu Business Ready Licensing zdefiniowano następujące zestawy:
– Microsoft Dynamics Business Essentials Edition łączy w sobie zestaw najważniejszych funkcji finansowo – księgowych, zarządzania łańcuchem dostaw oraz raportowania. Do funkcji zarządzania finansami należą m.in. księga główna oraz zobowiązania i należności; wśród funkcji zarządzania łańcuchem dostaw znalazło się przetwarzanie zamówień sprzedaży i zarządzanie magazynem. Wersja ta jest przeznaczona dla małych i średnich przedsiębiorstw poszukujących podstawowych narzędzi finansowo – księgowych i zarządzania działalnością biznesową.

– Microsoft Dynamics Advanced Management Edition stanowi uzupełnienie wersji Business Essentials o zaawansowane funkcje finansowe (np. o moduł zarządzania środkami pieniężnymi, pobierania należności czy rozliczania projektów), bardziej zaawansowane narzędzia analityczne i funkcje raportowania, podstawowe funkcje obsługi procesów produkcyjnych oraz dodatkowe możliwości zarządzania łańcuchem dostaw, takie jak zarządzanie zapotrzebowaniami. W przypadku programów Microsoft Dynamics AX i NAV wersja Advanced Management zawiera również funkcje zarządzania relacjami z klientem, czyli CRM. Wersję Advanced Management stworzono z myślą o dużych firmach dystrybucyjnych, zakładach produkcyjnych oraz jednostkach działających projektowo, takich jak duże przedsiębiorstwa budowlane.

Firma Microsoft wydzieliła również pewien zbiór składników Advanced Management Enterprise, które mają służyć jako uzupełnienie wersji Advanced Management i mogą być do niej dodawane w postaci poszczególnych modułów. Za licencje na dodatkowe moduły wyznaczono stałe opłaty (nie stosuje się opłat uzależnionych od liczby użytkowników). W ramach tych modułów oferowane są również dodatkowe funkcje związane z produkcją, takie jak zarządzanie warsztatem i planowanie zdolności produkcyjnych. W wersji Advanced Management Enterprise są również dostępne narzędzia deweloperskie i dostosowujące, które będą przydatne w większych firmach prowadzących wewnętrzne dostosowania produktów Dynamics.