Mieć, być i dobrze wyglądać – wizerunek banków w czasach kryzysu

Jakie są powody spadku reputacji polskich banków? Problemy zagranicznych rynków, negatywne nastawienie mediów, nikła świadomość klientów wreszcie grzechy marketingowe samych instytucji finansowych – podczas XIV Dialogu PR takie wnioski wysnuli dr Przemysław Barbrich (ZBP),dr Michał Macierzyński (PKO BP), Arkadiusz Mierzwa (Bank Pekao SA), Piotr Utrata (ING Bank Śląski) i Maciej Samcik (Gazeta Wyborcza).

Zdaniem ekspertów z wizerunkiem polskich banków nie jest źle. Na negatywne postrzeganie instytucji finansowych wpływa głównie kryzys na zagranicznych rynkach. – To, z czym mamy do czynienia w Polsce to eksport tego, co dzieje się w USA i Europie, sami mało na to sobie zapracowaliśmy – powiedział Piotr Utrata, rzecznik ING Banku Śląskiego podczas XIV Dialogu PR, organizowanego przez portal PRoto.pl i Związek Banków Polskich. – Trudno będzie to naprawić – dodał Arkadiusz Mierzwa, rzecznik Pekao.

Specjaliści wskazują, że za taki obrót sprawy w dużej mierze odpowiedzialne są media. – Media informują w ten sposób, że im gorzej, tym lepiej. Nie wiedzą, że same też na tym tracą – zauważył dr Przemysław Barbrich, rzecznik ZBP. Według przedstawicieli banków w ostatnich miesiącach czołówki serwisów informacyjnych przekazywały wyłącznie kasandryczne wizje dotyczące kolejnych zagranicznych rynków – Portugalii, Hiszpanii, USA, Grecji. W takich okolicznościach na nic zdają zapewnienia rodzimych instytucji finansowych  o silnych zabezpieczeniach, wysokim kapitale i zyskach. – Ludzie oglądają telewizję i się boją  – podsumował Utrata. 
 
Na wizerunek banków negatywnie wpływają także liczne gwiazdki i informacje drobnym drukiem, zarówno w umowach, jak i przekazie marketingowym. – Takie zapisy wymusza na nas prawo – stwierdził Michał Macierzyński, dyrektor Biura Innowacji PKO BP. Sposobem na poprawę wizerunku miałby być pozytywny styl komunikacji, a pomocne w tym – edukacyjne inicjatywy podejmowane przez banki. Problem w tym, że wiele takich przekazów traktowanych jest jako reklama lub promocja, a sami odbiorcy – jak stwierdził Maciej Samcik – chętniej czytają o błędach, niż o sukcesach. Próby zmiany takiego stanu rzeczy są wyzwaniem dla banków, nie tylko w dobie kryzysu – zgodnie stwierdzili uczestnicy Dialogu PR.

Dialog PR ot cykl bezpłatnych spotkań dla PR-owców organizowanych przez redakcję portalu PRoto.pl. Podczas konferencji zaproszeni eksperci poruszają trudne kwestie związane z komunikacją w różnych dziedzinach. Tegoroczny Dialog „Mieć, być i dobrze wyglądać, czyli o wizerunku banków” był już czternastą edycją cyklu.

Źródło: PRoto