Mieć dziecko w Polsce – nowa akcja społeczna promująca macierzyństwo

Dane demograficzne są alarmujące. Od dziesięciu lat w Polsce z roku na rok rodzi się coraz mniej dzieci. Przyrost naturalny jest ujemny, a większość rodzin ma jedno dziecko. „Dziecko to teraz pewne dobro, które konkuruje z innymi dobrami” – powiedziała Anna Otffinowska, Prezes Fundacji Rodzić po Ludzku.

To już nie jest prywatna sprawa każdego z nas. To problem społeczny, bo społeczeństwo jako całość się starzeje. Tymczasem większość młodych kobiet czuje się w tej kwestii pozostawiona sama sobie. Chcielibyśmy zmienić tę sytuację. Powinniśmy między innymi:

– uświadomić społeczną skalę problemu;

– wspierać takie rozwiązania prawne i ekonomiczne, które sprzyjają macierzyństwu (bezpieczeństwo socjalne – dłuższe urlopy macierzyńskie, ale także np. możliwość pracy młodych matek na część etatu, urlopy „ojcierzyńskie”);

– zachęcać do tworzenia grup wsparcia;

– popierać tworzenie miniprzedszkoli i innych form opieki nad małymi dziećmi;

– podkreślać rolę i budować prestiż „zawodu” matki.

Inicjatorzy akcji planują promowanie pracodawców, którzy ułatwiają młodym matkom powrót do pracy i świadomie sprzyjają młodym rodzicom.

Miesięcznik Dziecko jest jednym z pierwszych magazynów specjalistycznych dla młodych rodziców w Polsce i ukazuje się już od 10 lat. W tym czasie podwoił objętość, zwiększył format, poszerzył zasięg i utworzył najpopularniejsze w polskim internecie strony dla rodziców www.eDziecko.pl (ponad 230 tysięcy użytkowników w grudniu 2004).

Fundacja Rodzić po Ludzku. Organizacja pozarządowa not for profit działająca na rzecz kobiet w ciąży i matek małych dzieci. Podejmuje działania edukacyjne i informacyjne, wpływa na zmiany systemu opieki okołoporodowej w Polsce. Jej misją jest wzmocnienie i wspieranie kobiet w otwartym formułowaniu swoich potrzeb i domaganiu się swoich praw. Wnosi ich doświadczenia do przestrzeni publicznej, ponieważ uważa, że stosunek społeczeństwa do narodzin i macierzyństwa jest miarą wrażliwości społecznej i demokratyzacji.

Partnerem akcji jest firma Canpol Babies producent akcesoriów niemowlęcych, a patronami medialnymi – „Poradnik Domowy” i radio „Złote Przeboje”.