Mikołaj, czyli na co Polacy wydadzą 7 miliardów złotych

Badani – gdy zapytano ich o kategorię prezentu, jakim chcieliby obdarować swych najbliższych – zdecydowanie najczęściej wskazują słodycze (49%) oraz przybory toaletowe (48%). Dalej znalazły się ubrania (40%), zabawki (35%) oraz książki lub komiksy (25%). Droższe upominki, jak przenośne odtwarzacze MP3 czy sprzęt fotograficzny były wymieniane znacznie rzadziej, przy czym trzeba pamiętać, że nadal mówimy o przeszło półmilionowej grupie osób planujących zakup każdego z tych gadżetów.

A co chcielibyśmy dostać od naszych najbliższych? Najwięcej wskazań uzyskały kosmetyki i przybory toaletowe (31%) oraz ubrania (27%), a na kolejnych miejscach znalazły książki (13%) oraz biżuteria (10%).

Słodycze i zabawki, będące tradycyjnym upominkiem lub dodatkiem do prezentu dla dzieci, były znacznie częściej wskazywane jako rzecz, którą zamierzamy ofiarować, niż jako upominek, który sami chcielibyśmy otrzymać.

Na podstawie tych wyników nasuwa się wniosek, że najczęściej oczekujemy praktycznych prezentów, a zdając sobie sprawę z ograniczeń finansowych naszych najbliższych, rzadko spodziewamy się drogich elektronicznych zabawek.