Na 13 milionów Polaków po pięćdziesiątym roku życia aż 10 milionów osób nie korzysta z internetu. Dlatego Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie ze Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie” rozpoczęło ogólnopolską kampanię informacyjną „Polska Cyfrowa Równych Szans” mającą na celu edukację internetową osób z pokolenia 50+.
Aktywność komputerowa znacząco przekłada się na poprawę jakości życia oraz możliwości rozwoju w pracy. Internauci, w porównaniu do osób, które nie korzystają z sieci, mają wyższe zarobki, łatwiej dostają pracę, częściej podnoszą kwalifikacje i awansują. Coraz więcej firm szuka pracowników tylko poprzez internet, coraz więcej imprez i wydarzeń kulturalnych ogłasza się tylko wirtualnie. Umiejętność korzystania z Sieci ma również wpływ na działania obywatelskie i gospodarkę. Oznacza to, że brak umiejętności korzystania z nowych technologii wywołuje marginalizację społeczną.
Wnioski z badania
Według najnowszego badania „Pokolenie 50+. Pierwsze kroki w cyfrowy świat” przeprowadzonego na zlecenie Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” wynika, że z internetu korzystają w Polsce przede wszystkim ludzie młodzi. Badanie wskazuje że problemem nie jest brak dostępu do internetu czy nawet sprzętu. Największą barierą jest niski poziom wiedzy na temat korzyści płynących z korzystania z sieci.
- Nie-internauci to osoby, które mają styczność z Internetem i mimo, że z niego korzystają mają na jego temat wyrobioną opinię.
- Osoby „po pięćdziesiątce” boją się Internetu – zauważają pojedyncze przypadki negatywne (oszukanie na zakupach, kradzieże danych, niechciane maile).
- Osoby nie korzystające z Internetu wskazywały, że wyobrażają sobie świat bez Internetu, nie widzą społecznych aspektów sieci.
- Nie-internauci uważają, że kontakty z pomocą Internetu są gorszą i nienaturalną formą
- Osoby z pokolenia 50+ nie znajdują w sobie potrzeby korzystania z Internetu, nie mają świadomości praktycznych korzyści. Nie potrafią określić własnego celu, dla którego mieliby uczyć się Internetu.
Sposób na walkę z wykluczeniem
Ministerstwo Administracji Cyfryzacji wraz ze Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie” rozpoczęło największe przedsięwzięcie dotyczące edukacji cyfrowej Polaków w historii naszego kraju. Głównymi beneficjentami projektu „Polska Cyfrowa Równych Szans” są konkretni ludzie – „Latarnicy Polski Cyfrowej”. Głównym założeniem kampanii w pierwszej połowie br. jest pozyskanie grupy 2600 „Latarników”, którzy po przejściu specjalnych szkoleń będą promowali korzystanie z Sieci w swoich lokalnych społecznościach.
– Chcemy zbudować grupę ponad 2600 aktywnych liderów działających lokalnie, lecz połączonych wspólną pasją. Poszukujemy ludzi, którzy będą umieć i chcieć pomóc innym w pokonaniu ich nieufności, obaw i barier psychicznych w zapoznaniu się praktycznymi korzyściami z poruszania się po cyfrowym świecie. Dziś już mamy prawie 1500 zarejestrowanych Latarników, a w najbliższych tygodniach ruszają dla nich szkolenia w całej Polsce – mówi Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”.
Ambasadorami kampanii Polska Cyfrowa Równych Szans są już między innymi: prof. Michał Kleiber, Jerzy Koźmiński, Danuta Hubner, Włodzimierz Cimoszewicz, Róża Thun. Dziś do grona popierających osób dołączył wybitny aktor Andrzej Grabowski. List z poparciem dla akcji przesłał również pan prezydent Lech Wałęsa, który pisze, że nie wyobraża sobie dziś życia bez internetu.
Źródło: