Młodzi, wykształceni i dobrze zarabiający – czyli Yuppies z bazy Acxiom

Ukuty na zachodzie termin yuppie (young urban professional – młodzi, wielkomiejscy fachowcy) znajduje także swoje odzwierciedlenie wśród młodego pokolenia polskich konsumentów. Jest to grupa szczególnie atrakcyjna ze względu na swój potencjał zakupowy, ale zarazem bardzo wymagająca i trudno osiągalna poprzez tradycyjne media. Z bazy Acxiom udało się wyodrębnić 50 000 konsumentów, których moglibyśmy zaliczyć właśnie do tej grupy.

Są to w przeważającej większości osoby po 30-tce (76% z nich znajduje się w wieku 30-39 lat), zamieszkałe w większych miastach (60% żyje w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tys.), mogące pochwalić się stabilną i dużo lepszą niż przeciętna sytuacją finansową. Praktycznie wszyscy (92%) są zatrudnieni na pełen etat na stanowiskach biurowych (40%), specjalistycznych (17%) czy też menedżerskich i kierowniczych (20%). Wśród nich znajdziemy także sporo biznesmenów, prowadzących własne firmy (14%).

Mieszkają już na swoim (82%), z czego jedna czwarta to właściciele domów. Co ciekawe, z kredytów hipotecznych korzysta zaledwie 16% z nich – większą popularnością cieszą się w tej grupie karty kredytowe (43%) czy kredyty konsumpcyjne (18%). Stawiają na nowoczesne instrumenty finansowe – bankowość internetową, akcje i fundusze inwestycyjne, aczkolwiek 26% z nich swoje pieniądze trzyma także na lokatach bankowych.

Swoją sytuację finansową określają raczej skromnie, są ambitni i twierdzą, że nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie może być lepiej – 30% przyznało, że starcza im na wszystko bez żadnego oszczędzania, a 51% stwierdziło, że starcza im na wszystko, ale żyją oszczędnie. Ich zachowania zakupowe wskazują jednakże, iż lubią i mają z czego wydawać. Ponad jedna czwarta z nich na tygodniowe zakupy przeznacza więcej niż 250 zł, nie wyobrażają sobie życia bez samochodu (co najmniej jedno auto posiada 83% z nich, z czego 39% klasy C, a 15% klasy D), urlopu nigdy nie spędzają w domu – podróżują zarówno po Europie (38%), jak i po świecie (ponad 10%), inwestują w gadżety elektroniczne i sprzęt rtv/agd (komputery – 64%, aparaty cyfrowe –20%, kino domowe –17%).

Nie poświęcają zbyt wiele czasu na oglądanie telewizji (41% przed szklanym ekranem spędza nie dłużej niż 2 godziny dziennie). Preferują bardziej aktywne formy spędzania wolnego czasu – dbają o kondycję fizyczną (67%), wychodzą do pubów i dyskotek (54%) czy też do kina (55%).

Stworzona przez Acxiom baza Yuppies, obejmująca osoby zamieszkałe w całym kraju, przygotowana jest do zastosowań komunikacji bezpośredniej i oferowana będzie klientom, zainteresowanym dotarciem do tej, wyselekcjonowanej grupy.