Mniej placówek i wzrost formy? To możliwe

Wiele firm zmaga się z problemem znalezienia i ulokowania placówki w miejscach, które przyniosą największe zyski i przyciągną pożądaną grupę klientów. Niestety, ich wybór jest często przypadkowy, a lokalizacja nie przynosi oczekiwanych efektów. Jak więc skutecznie zaplanować ekspansję i wybrać najlepszą lokalizację? Gdzie znaleźć pożądaną grupę docelową? Odpowiedzi na te i inne pytania udzielają analizy geomarketingowe.


Analizy geomarketingowe wykorzystują system GIS, który pozwala na gromadzenie i wizualizację danych geograficznych na mapie oraz łączenie ich z geomarketingowymi danymi na temat rynku i wewnętrznymi informacjami firm.

Więcej nie znaczy lepiej


Niektórzy wychodzą z założenia, że duża liczba salonów gwarantuje zysk. Tymczasem sukces można osiągnąć nawet przy niewielkiej ilości placówek. Sekret tkwi bowiem nie w ilości, a w wyborze odpowiedniej lokalizacji. Z tego powodu coraz więcej firm decyduje się na ekspansję z wykorzystaniem analiz geomarketingowych. Dzięki nim specjaliści od ekspansji mogą zobaczyć na mapie m.in. dane socjodemograficzne, dane dotyczące siły nabywczej w podziale na kategorie produktów, wskaźniki atrakcyjności lokalizacji, w zderzeniu z danymi firmy, np. z badania kasowego czy programu lojalnościowego oraz lokalizacjami konkurencji – wszystko to pozwala ulokować placówkę w najlepszym dla konkretnego przedsiębiorstwa miejscu. Co więcej, wybór odpowiedniej lokalizacji dla kilku salonów może przynieść większe korzyści, niż otwarcie np. kilkunastu sklepów w różnych, często przypadkowych miejscach.

Z pomocy analizy geomarketingowej korzysta m.in. Credit Agricole Bank Polska. – Rozwiązania geomarketingowe wsparły przede wszystkim proces decyzyjny Credit Agricole Bank Polska w zakresie tzw. Development Planu, tj. procesu podejmowania decyzji o otwieraniu nowych placówek. Pozwoliły na łatwiejszą identyfikację obszarów potencjalnego rozwoju jak i ocenę istniejącej sieci placówek. Jednym ze strategicznych kroków analitycznych było zgeokodowanie 9 milionów klientów banku Credit Agricole, co było możliwe dzięki komponentowi WIGeoGIS – JoinAddress Server.– mówi Jarek Giero, specjalista z firmy WIGeoGIS.

Gdzie szukać klientów?


Analizy geomarketingowe umożliwiają również tworzenie cyfrowej mapy klientów. Mapa wskazuje, gdzie lokalizują się pożądani konsumenci i firmy, do których kierowane są produkty i usługi danego przedsiębiorstwa oraz czy lokalizacja sklepu będzie dla klientów dogodna pod względem dojazdu na bazie catchment area. Technologia GIS pozwala również monitorować konkurencję i szacować potencjał klientów na konkurencyjnym obszarze. – Naniesieni na mapę klienci w połączeniu z danymi o grupie docelowej stanowią ważny element w procesie generowania obszarów oddziaływania każdej z placówek. Zdefiniowane obszary stanowią bazę dla dalszych analiz mikrogeograficznych, odpowiadających na pytania związane z potencjałem poszczególnych mikroregionów, obecnością konkurencji, grup docelowych, a także samej penetracji rynku –tłumaczy Jarek Giero.