Monachium w Warszawie

Wystawa „Europejscy malarze XIX w.” jest wspólnym przedsięwzięciem DESY Unicum oraz Sopockiego Domu Aukcyjnego. Wystawa w Warszawie potrwa od 15 do 30 lipca, a następnie zostanie przeniesiona do Sopotu, gdzie będzie ją można oglądać w Sopockim Domu Aukcyjnym.

Obrazy zgromadzone na lipcowej wystawie DESY Unicum reprezentują artystów będących pod wpływem Monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych, uznawanej za jeden z najważniejszych ośrodków artystycznych XIX wieku. Tematyka dzieł koncentruje się wokół scen rodzajowych (przykładowo: „Pasterz z krowami” Otto Karla van Thorena), nastrojowych pejzaży („Zimowy pejzaż z chatą” Paula Weimanna) czy portretów („Św. Cecylia” Friedricha Augusta von Kaulbacha). Zaprezentowane płótna charakteryzuje realizm oraz dbałość o szczegóły, a ponadto stonowana kolorystyka skontrastowana efektami świetlnymi.

”Patrząc na historię sztuki nie da się zaprzeczyć, że w II połowie XIX wieku artyści ze wszystkich krajów, nie tylko Europy, przybywali uczyć się malarstwa w jedno miejsce – do Monachium. Przykładem służą polscy monachijczycy, których dzieła są dziś znakomicie znane i doceniane na krajowym rynku aukcyjnym. My postanowiliśmy pójść krok dalej i skoncentrować się nie na malarstwie polskich artystów z tego okresu takich, jak Chełmoński, Brandt, Wierusz-Kowalski czy Wywiórski, lecz wskazać kolekcjonerom nierozpoznane dotąd obszary malarskiej twórczości Europejczyków” – wyjaśnia Jan Koszutski, dyrektor domu aukcyjnego DESY Unicum.

Różnorodność wystawy w Warszawie odzwierciedla klimat Monachium XIX wieku. Obecne będą płótna twórców pochodzenia niemieckiego, (Friedrich August von Kaulbach), duńskiego (Anders Andersen Lundby), austriackiego (Hans Temple) czy norweskiego (Georg Anton Rasmussen). Spośród wystawianych artystów szczególnym uznaniem na rynku aukcyjnym cieszą się nazwiska Adolfa Schreyera, Heinricha von Zügela, Friedricha Voltza, Josepha Wengleina, Otto Pippela czy Andersa Andersena Lundby’ego.

Przykładowo najnowsze rekordy cenowe obrazów Andersa Andersena Lundby’ego dochodzą do 20.000 EUR. Za tyle został sprzedany jego „Zimowy pejzaż” z 1888 roku w jednym z europejskich domów aukcyjnych w marcu br., a za 14.000 EUR na tej samej aukcji inny jego obraz przedstawiający zimowy pejzaż nocą. Dla porównania, na ostatniej aukcji DESY Unicum w czerwcu br. „Zimowy pejzaż z rzeką” Lundby’ego został sprzedany za jedyne 35.000 zł. Dwa kolejne jego płótna będzie można zobaczyć na lipcowej wystawie. Są to pejzaże: „Na Morzu Północnym” i „Zaprzęg w zimowym pejzażu”.

Również obrazy innych artystów, prezentowanych podczas lipcowej wystawy, cieszą się dużym zainteresowaniem zachodnich kolekcjonerów. Przykładowo „Polowanie” z 1863 r. autorstwa Niemca Adolfa Schreyera zostało sprzedane na kwietniowej aukcji w Nowym Jorku za 400.000 USD. Z kolei na lutowej aukcji w Monachium „Pejzaż z rzeką” autorstwa Josepha Wengleina został sprzedany za 80.000 EUR. Na warszawskiej wystawie będzie można zobaczyć inny jego obraz zatytułowany „Urwisko”, wyceniony na 25 000 złotych (pełna lista artystów i ich obrazów poniżej).

Warto podkreślić, iż organizatorzy nie są osamotnieni w swoim zainteresowaniu malarstwem szkoły monachijskiej. Niedawno w Muzeum Okręgowym w Suwałkach odbyła się otwarta wystawa „I po co myśmy tam jechali?”, złożona z prac polskich artystów, którzy studiowali, tworzyli i mieszkali w Monachium w XIX wieku.

Wystawę „Malarstwo europejskie XIX w.” będzie można oglądać od 15 do 30 lipca br. w siedzibie Desy Unicum przy ul. Marszałkowskiej 34-50 w Warszawie. Z kolei miłośnicy polskiego wybrzeża będą mogli ją obejrzeć w Sopockim Domu Aukcyjnym w terminie od 3 sierpnia do 3 września, gdzie zostanie przeniesiona bezpośrednio z Warszawy.