Mondial Assistance w 2023 roku wyszkoli specjalistów od samochodów elektrycznych

Mondial Assistance wychodzi naprzeciw rosnącym potrzebom rynku pojazdów elektrycznych i już teraz podnosi kompetencje specjalistów z tego zakresu. Celem działań prowadzonych wspólnie z Dekrą jest ustalenie najwyższych standardów obsługi tych pojazdów.

fot. Paul Craft, Shutterstock

– Sektor samochodów z napędem elektrycznym rozwija się bardzo szybko, a tegoroczne zmiany legislacyjne w Unii Europejskiej spotęgowały dynamikę tych trendów. Stąd niezwykle ważne jest rozbudowanie wszystkich elementów tego rynku – infrastruktury, szczególnie stacji ładujących pojazdy, edukacji w zakresie optymalnego korzystania oraz wyszkolenie pracowników, którzy zapewnią najwyższej jakości obsługę – podsumowuje obecną sytuację Jakub Gawroński, kierownik Działu Sieci Mondial Assistance. – Koszt naprawy „elektryków” jest ok. 1/3 wyższy niż aut z tradycyjnym napędem w przypadku pojazdów o podobnej wartości, wieku i stanie eksploatacji. Ponadto, zgodnie z danymi firmy konsultingowej McKinsey&Company, również okres przeciętnej naprawy jest dłuższy o 14% – tłumaczy Jakub Gawroński.

Pomimo trwających przemian nie ma jeszcze wyznaczonych oficjalnych europejskich norm i standardów obsługi samochodów z napędem elektrycznym. Mondial Assistance nie czeka jednak bezczynnie na odpowiednie dyrektywy. Przykład stanowi współpraca z Dekrą – największą na świecie organizacją kontrolującą jakość pojazdów i pracującą nad bezpieczeństwem na drodze. Wspólne działania z liderem w dziedzinie bezpieczeństwa oraz usług dla branży motoryzacyjnej mają na celu wyszkolenie jak największej liczby specjalistów pomocy drogowej w Polsce pod kątem wyśrubowanych standardów dotyczących „elektryków” jeszcze w 2023 roku. Jest to koniecznie, aby assistance samochodów elektrycznych przebiegał sprawnie i bezpiecznie dla wszystkich zainteresowanych.

– Opracowaliśmy kompletny program szkoleń i certyfikacji dla naszej sieci, w celu obsługi i zarządzania pojazdami elektrycznymi. Należy pamiętać, że urządzenia te korzystają z energii elektrycznej o wysokim napięciu, dlatego należy zachować odpowiednie bezpieczeństwo w trakcie korzystania z tych maszyn i naprawiania ich. Szkolimy również naszych pracowników Centrum Operacyjnego, którzy są pierwszą linią kontaktu z właścicielem pojazdu elektrycznego, tak aby już w trakcie rozmowy rozwiązać najpopularniejsze problemy – kontynuuje Jakub Gawroński.

Samochody elektryczne są obecnie wybierane przez klientów nie tylko ze względów ekonomicznych (ładowanie jest tańsze niż tankowanie na stacji), ale również z powodów ekologicznych i dążenia do zeroemisyjności. Dlatego też wyjeżdżając na każdą akcję pomocową związaną z autem o napędzie elektrycznym, Mondial Assistance – dla równowagi ekologicznej – finansuje sadzenie fragmentu lasu.

– Pozytywny wpływ naszych działań na środowisko naturalne jest dla nas jest bardzo ważny i jednocześnie doceniany przez naszych klientów, dlatego zamierzamy dalej iść tą drogą. Za każdą usługę holowania pojazdu elektrycznego, w którą jesteśmy zaangażowani, posadzimy 1m² lasu. Pracujemy jednocześnie nad zapewnieniem pojazdów zastępczych o napędach elektrycznych, jednak ze względu na niską dostępność tych aut w wypożyczalniach, jest to scenariusz, na którego rozwinięcie musimy jeszcze chwilę poczekać. Obecnie klient może też wybrać alternatywnie m.in. vouchery na miejskie pojazdy o napędzie elektrycznym, takie jak hulajnogi czy rowery elektryczne – kończy kierownik Działu Sieci Mondial Assistance.

Dodatkowe informacje dot. rynku samochodów elektrycznych

Obecne działania legislacyjne oraz decyzje podejmowane przez producentów aut wskazują, że samochody elektryczne stanowią przyszłość motoryzacji. Regulacje, w tym dyrektywy Unii Europejskiej, coraz mocniej wpływają na przyszły kształt rynku samochodowego – od 2035 roku w Europie będzie obowiązywał zakaz zakupu nowych aut spalinowych. Trend rozwoju nowych jednostek napędowych zauważalny jest nawet w Chinach, które mają opinię gospodarki mocno opartej na brudnej energii. Pojawiają się niespodziewani gracze na tym rynku – auta hybrydowe we współpracy z koncernem SERES od kilku lat rozwija Huawei, a w zeszłym roku Xiaomi ogłosiło inwestycje w sektor samochodów elektrycznych. Do 2031 roku mają one sięgnąć łącznie 10 mld USD.

Źródło: Grupa Mondial Assistance