Zakładanie konta w procesie wideoweryfikacji nie może być traktowane na równi z założeniem konta podczas fizycznej obecności klienta – twierdzi Ministerstwo Cyfryzacji. Wtóruje mu Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Osoby, które w ten sposób założą ROR, nie dostaną się z e-banku do PUE ZUS.
Banki pracują nad wideoweryfikacją, czyli weryfikacją klienta w trakcie rozmowy wideo. Usługę taką udostępniły już Alior Bank i Inbank. Wkrótce ma się pojawić także w BZ WBK, a nieco później w PKO BP.
Okazuje się jednak, że przed nowym rozwiązaniem zaczynają piętrzyć się problemy. Na temat wideoweryfikacji nie chce się wypowiadać Komisja Nadzoru Finansowego i działający w strukturach Ministerstwa Finansów Generalny Inspektor Informacji Finansowej. Z kolei Ministerstwo Cyfryzacji uważa, że rachunki założone w trakcie rozmowy wideo nie mogą być traktowane tak, jak konta aktywowane podczas fizycznego spotkania klienta z pracownikiem banku (lub kurierem).
Takie stanowisko rodzi pewne komplikacje. Okazuje się bowiem, że za pomocą rachunków aktywowanych w procesie wideoweryfikacji nie da się aktywować Profilu Zaufanego. PZ jest cyfrową przepustką do usług e-administracji – podpisem potwierdzającym naszą tożsamość w wirtualnym urzędzie. Dzięki niemu można sprzed ekranu komputera złożyć jeden z dostępnych wniosków lub załatwić inną urzędową sprawę.
Problem pojawia się jednak nie tylko w przypadku Profilu Zaufanego. Jak poinformowało mnie Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, osoby które założą konto w trakcie rozmowy wideo nie będą też mogły logować się credentialami bankowymi do Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezlieczeń Społecznych. Tu występuje ten sam problem – rozmowa wideo nie jest tożsama z fizyczną obecnością.
W komentarzu przesłanym przez MRPiPS czytamy:
„Dzięki współpracy z bankami ZUS umożliwił swoim klientom możliwość założenia i zaufania profilu PUE ZUS oraz logowania do tego profilu za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej. Usługa ta została udostępniona na mocy zawartych z bankami porozumień. Możliwość zakładania lub dostępu do profilu PUE, z wykorzystaniem przekazanych przez bank, za pośrednictwem serwisu bankowości elektronicznej, do ZUS danych niezbędnych do uwierzytelnienia, zgodnie z par 2 ust. 1 porozumień, skierowana została do Usługobiorców. Usługobiorca zaś, stosownie do par 1 pkt 1 porozumień, został określony jako osoba fizyczna korzystająca z Serwisu bankowości elektronicznej, której tożsamość została zweryfikowana przez bank podczas jej fizycznej obecności.
Z powyższego wynika zatem, że osoba, której tożsamość została zweryfikowana w procesie wideokonferencji nie mieści się w definicji Usługobiorcy, stworzonej w powołanych porozumieniach, a zatem usługa zakładania lub dostępu do profilu PUE z wykorzystaniem systemu bankowości elektronicznej, na mocy zawartych porozumień, nie jest skierowana do tych osób.”
Wygląda więc na to, że obecnie rachunki zakładane w procesie wideoweryfikacji, będą traktowane z punktu widzenia obowiązujących przepisów jako ROR-y gorszego sortu. Ich właściciele, którym zamarzy się dostęp do e-administracji będą musieli pofatygować się do placówek i zweryfikować swoją tożsamość w obecności pracownika. Można jednak przypuszczać, że wraz z upowszechnienianiem się nowego rozwiązania, wprowadzone zostaną odpowiednie nowelizacje do zawartych porozumień. Być może wideoweryfikacja przestanie być problemem kiedy udostępnione zostaną cyfrowe dowody tożsamości.