Na świąteczne zakupy – coraz częściej z kartą

W listopadzie Instytut Badań Rynkowych i Społecznych poinformował, że tegoroczne wydatki świąteczne Polaków wzrosną o 1,6 mld zł i przekroczą 20 mld zł. A jak wskazują prognozy Deloitte statystyczna polska rodzina przeznaczy na organizację świąt i upominki 1121 zł (5 proc. więcej niż w roku ubiegłym). Jak wynika z analizy PayTel za dużą część z nich Polacy zapłacą kartą płatniczą.


Liczba i wartość transakcji kartami płatniczymi sukcesywnie, z roku na rok rośnie. Porównując drugi kwartał 2016 r. z analogicznym okresem zeszłego roku zaobserwowaliśmy wzrosty na poziomie kolejno 29 proc. i 17 proc. To duża zmiana, a przed nami jeszcze kulminacja zakupów świątecznych, gdzie grudzień to doroczny szczyt w liczbie płatności bezgotówkowych mówi Radosław Kotkowski, Ekspert ds. Usług Płatniczych w PayTel S.A., spółki zajmującej się płatnościami elektronicznymi w ramach Grupy Kapitałowej Comp.

Grudzień to czas, który ze względu na swoją przedświąteczną specyfikę, najlepiej obrazuje wzrost popularności w płatnościach kartowych. W żadnym innym miesiącu nie spędzamy
w sklepach tak dużo czasu, a nastroje konsumenckie Polaków są najlepsze od lat. Jak wynika
z danych GUS, w listopadzie 2016 r. nastroje konsumenckie poprawiły się w stosunku
do poprzedniego miesiąca. Wskaźnik wzrósł o 1,3 proc. co stanowi najlepszy wynik od 1997 r., kiedy zaczęto prowadzić badania.

– Na uwagę zasługuje również struktura wydatków dokonywanych przez Polaków.
Z analiz statystyk transakcji obsługiwanych przez PayTel wynika, że wzrost liczby płatności kartowych jest najbardziej zauważalny w obszarze handlu detalicznego niezwiązanego
z żywnością, obejmującym takie produkty jak książki, gry czy inne media. W zeszłym roku porównując grudzień z listopadem wykonano o ponad 15 proc. więcej transakcji, w sieci kart

PayTel zaś łączna ich wartość wzrosła o prawie 20 proc. Podobnych wzrostów należy spodziewać się również w 2016 r. – podkreśla Radosław Kotkowski.


Analizując przyczyny rosnącej popularności transakcji kartowych, należy wspomnieć przede wszystkim o wygodzie tego rozwiązania. Używanie kart płatniczych pozwala na ograniczenie ilości noszonej w portfelu gotówki i skraca proces płatności. Użyteczność kart jest oczywiście w dużej mierze związana z liczbą akceptantów. Tych stale przybywa. W Polsce jest coraz więcej miast, gdzie bez gotówki można się obejść w większości sytuacji życiowych.

Kolejny czynnik, który wpływa na popularyzację transakcji kartowych to ich bezpieczeństwo. Według danych Europejskiego Banku Centralnego płatności kartami w Polsce są jednymi
z najbezpieczniejszych w Europie. Dodatkowym atutem jest możliwość odzyskania przynajmniej części wydanych środków w przypadku wykorzystywania karty przez osobę nieuprawnioną, np. złodzieja czy nieuczciwego znalazcę. W przypadku utraty portfela, całość gotówki bezpowrotnie przepada. Jednym słowem funkcjonalność „plastiku” dodaje
mu użytkowników.

W tym roku miało miejsce wiele pozytywnych wydarzeń, które sprawiają, że życie osób posługujących się jedynie kartą, stało się dużo łatwiejsze. Należy tutaj przede wszystkim wskazać pilotażowe wdrożenie terminali płatniczych w wielu jednostkach administracji publicznej, w którym PayTel miał również swój udział. Płatności związane z administracją publiczną były jednym z ostatnich miejsc, gdzie nie można było wygodnie zapłacić kartą. Kolejnym takim miejscem była Poczta Polska, ale w tym roku również i tam nastąpiło wdrożenie terminali – mówi Radosław Kotkowski.– Zaledwie kilka dni temu Prezydent RP podpisał również ustawę nowelizującą Ustawę o usługach płatniczych. Wprowadza ona tzw. rachunek podstawowy – czyli darmowy rachunek zawierający podstawowe usługi, który musi być świadczony przez banki za darmo. Uważam, że pozytywnie wpłynie to na obrót bezgotówkowy, gdyż od posiadania konta – którego kosztowność jest już od dawna mitem – do płatności kartami pozostaje tylko jeden krok – podsumowuje.

PayTel