Nadchodzi Invoobill 2.0. Czy zrewolucjonizuje sposób opłacania faktur?

Dzięki usłudze Invoobill użytkownik bankowości elektronicznej już dziś może otrzymywać rachunki wprost do systemu transakcyjnego. Niestety obecny proces aktywacji e-faktury nie jest wygodny. Nowa wersja rozwiązania proponowanego przez KIR niweluje ten problem. Wszystkie formalności będzie mógł załatwić za klienta bank.

Proces aktywacji Invoobilla w obecnej wersji to bieg z przeszkodami. Klient rozpoczyna proces w systemie bankowości internetowej, ale ostatecznie wygenerowany numer wniosku musi dostarczyć do biura wystawcy rachunku. Usługa staje się aktywna dopiero wtedy, gdy wystawca zatwierdzi dokument.

thetaXstock

W nowej wersji tej usługi klient będzie identyfikowany nie po numerach rachunków, ale po PESEL-u lub NIP-ie. Jeśli wyrazi zgodę na korzystanie z usługi, system sprawdzi w bazie wszystkie faktury wystawione na dany numer PESEL i dostarczy je wprost do systemu bankowości internetowej klienta. Klient wybierze te, które chce zapłacić i zatwierdzi gotowy przelew.

Dostarczona do systemu formatka będzie automatycznie uzupełniona. W systemie będzie się też znajdował link kierujący do eBOK danego wystawcy, gdzie klient będzie mógł sprawdzić dodatkowe szczegóły na temat rachunku. Sama płatność będzie przebiegała w systemie „one click”. Usługa została tak zaprojektowana, by klient mógł w szybki sposób opłacać rachunek także z poziomu aplikacji mobilnej banku.

Co ciekawe, klient posiadający konta w kilku bankach będzie mógł we wszystkich uruchomić Invoobilla 2.0. Nie będzie jednak ryzyka dotyczącego ewentualnej dwukrotnej płatności za dany rachunek w dwóch różnych bankach. Jeśli klient opłaci fakturę w systemie banku A, to po zalogowaniu się do systemu banku B, ta faktura będzie widoczna jako już opłacona.

Można się spodziewać, że z czasem usługa zyska nowe zastosowania. Wyszukując po numerze PESEL można np. dostarczać klientowi płatności za podatki czy nawet korespondencję  od e-administracji. Przy czym warto zwrócić uwagę na fakt, że KIR nie przetwarza danych PESEL. Te informacje przechodzą przez system zaszyfrowane.

Wdrożenie nowej usługi może też znacząco ukrócić zapędy oszustów, którzy podszywając się pod różne firmy wysyłają klientom fałszywe faktury do zapłaty.