Nadchodzi najlepszy czas na zakup gruntów przez inwestorów

Ceny obniżone nawet o 20 procent, coraz większa ilość terenów przeznaczonych pod inwestycje oraz kompleksowa obsługa projektu to tylko niektóre z korzyści, jakie czekają na firmy planujące zakup gruntów w 2009 roku. Trwające na rynku nieruchomości spowolnienie to według specjalistów branży nieruchomości z firmy Metropolis SA najlepszy czas na inwestowanie w działki przeznaczone pod budowę obiektów dla działających w Polsce firm.

– Obserwując sytuację na rynku nieruchomości nie sposób pominąć spadku cen, zarówno jeśli chodzi o koszt zakupu mieszkań, jak i gruntów przeznaczonych pod inwestycje. Ma na to wpływ przede wszystkim panujący obecnie na rynkach całego świata kryzys, który paradoksalnie stwarza ogromne możliwości szczególnie dla firm, które mają w planach zakup terenów pod planowane inwestycje. Dodatkowym profitem w roku 2009 będzie także przyjęta ustawa dotycząca odrolnienia gruntów m.in. w miastach, gdzie ceny powinny być w tym roku jeszcze niższe – mówi Marek Wollnik, Wiceprezes Zarządu Metropolis SA.

Jak zauważa się na przestrzeni ostatnich miesięcy, ceny gruntów inwestycyjnych we wszystkich województwach spadły o ok. 20 proc., co z pewnością ożywi ruch na rynku w najbliższym czasie. Analitycy firmy Metropolis SA przestrzegają jednak, że tańsze grunty nie gwarantują wysokiej jakości realizacji projektu. Wciąż problemem pozostaje kwestia ich doboru, na co wpływ mają między innymi takie cechy, jak kompleksowa obsługa projektu (łącząca jego opracowanie pod kątem biznesowym, prawnym, planistycznym oraz technicznym) czy też atrakcyjność komunikacyjna.

Powyższymi cechami może pochwalić się m.in. projekt  Synergy Park, zlokalizowany w jednym z najlepiej skomunikowanych miejsc w Europie. Węzeł Sośnica pod Gliwicami, pod względem atrakcyjności lokalizacji porównywany m.in. z obszarem euroregionu Moza – Ren, może bowiem podnieść rangę Aglomeracji Górnośląskiej do jednego z najważniejszych regionów Unii Europejskiej. Zachowuje on zarazem szansę na powtórzenie sukcesu tzw. Trójkąta Moza – Ren, w rejonie którego pojawiło się już ponad 250 tysięcy firm, na czele z takimi gigantami, jak Mercedes-Benz, Ericsson czy Vodafone.

– Zakup tanich działek inwestycyjnych to dopiero połowa sukcesu. Istotne jest także przygotowanie projektu na miarę konkretnego inwestora, co daje gwarancję rozpoczęcia realizacji projektu zaraz po jego zakupie, ukończenia go w założonym przez inwestora czasie i, co najistotniejsze, nie generowanie dodatkowych kosztów. To właśnie tymi cechami kierujemy się tworząc oferty dla naszych klientów – dodaje Marek Wollnik.
Źródło: Metropolis SA