Wyniki badań przeprowadzonych dla Motoroli (NYSE: MOT) pokazują, że zapotrzebowanie na usługi oparte na technologii UMA (Unlicensed Mobile Access) stale rośnie. Najbardziej entuzjastycznie nastawieni są Włosi, Hiszpanie i Szwedzi. Ponad połowa ankietowanych deklaruje chęć zmiany operatora, by mieć dostęp do UMA. Tyle samo zamieniłoby system pre-paidowy na abonamentowy.
Największy wpływ na popularność nowej usługi będzie mieć jej cena. Ponad 50% ankietowanych stwierdziło, że jeżeli koszty rozmów przez telefon komórkowy prowadzonych w domu będą takie same jak w przypadku telefonii stacjonarnej, to w ciągu 12 miesięcy zdecydują się na taką usługę. Wśród osób zdecydowanych, jedna trzecia zamierza dzwonić z domu korzystając głównie z telefonu komórkowego.
Dla znacznej części respondentów konieczność instalacji w domu odpowiednich urządzeń szerokopasmowych albo zmiany operatora nie będzie poważną przeszkodą. 17% badanej grupy nie zmieni operatora komórkowego, 22% operatora stacjonarnego, a 25% woli uniknąć zmiany dostawcy szerokopasmowego Internetu.
W maju br. Motorola poinformowała o próbnych wdrożeniach technologii UMA, przeprowadzonych we współpracy z siedmioma europejskimi operatorami, m.in. duńską TeliaSonera. Testy mają pokazać łatwość instalacji i uruchomienia usługi u operatorów, dla których UMA jest szansą na zwiększenie przychodów i wzmocnienie lojalności klientów.
– Badania pokazały, że rynek europejski jest gotowy na usługi oparte na UMA, co ma znaczące implikacje dla naszej wizji Seamless Mobility – telekomunikacji bez szwów. Motorola konsekwentnie inwestuje w rozwiązania infrastrukturalne, tworzenie nowych telefonów i badania, które pozwalają urzeczywistnić tą wizję. Czekam na możliwość współpracy z operatorami i zaoferowanie im rozwiązań opartych na UMA, mówi Margaret Rice-Jones, wiceprezes Motorola Networks w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka)
– W przyszłości wystarczy nam jeden telefon, z jedną książką kontaktów i pocztą głosową, za który dostaniemy jeden rachunek. Seamless Mobility, czyli komunikacja bez szwów, jest już w zasięgu ręki, przekonuje Arek Zawada, dyrektor sprzedaży infrastruktury w Motorola Polska.
– Integracja dwóch systemów komunikacji, telefonii komórkowej i stacjonarnej, to okazja biznesowa, której operatorzy nie mogą przeoczyć. Konsumenci są dziś świadomi potencjalnych korzyści, jakie przyniosą rozwiązania oparte na UMA, dodaje Carrie Pawsey, analityk rynku telekomunikacji bezprzewodowej z Ovum.
W czerwcu 2005 roku Motorola wprowadziła na rynek Wielkiej Brytanii Motorolę V560, a w pierwszym kwartale 2006 roku zaproponuje biznesową A910, oba obsługujące omawianą technologię.