Nadużycia w sektorze finansowym –komentarz Ferratum Banku

Wyłudzenia na polskim rynku kredytów w segmencie detalicznym są przedmiotem badań przeprowadzanych od 2009 roku przez firmę EY i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych. Tegoroczna analiza stworzona została w oparciu o nową formułę, dzięki czemu zwrócono uwagę na dodatkowe aspekty zgłębianego tematu.


W najnowszej edycji badania uwagę poświęcono bankom detalicznym i korporacyjnym, firmom leasingowym oraz firmom pożyczkowym, a także uwzględniono jedną firmę telekomunikacyjną.

Walka z nadużyciami w świecie finansów


Podstawowym celem analizy jest walka z problemem nadużyć mających miejsce w firmach z branży finansowej i telekomunikacyjnej. – Aby uskutecznić działania mające zminimalizować zjawisko nadużyć w obszarze finansów, konieczne jest przeprowadzanie badań takich jak to realizowane przez EY i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych. Bez teoretycznego wsparcia trudno o dobranie odpowiednich środków, dzięki którym problem byłby zażegnany – mówi Krzysztof Przybysz, wiceprezes Ferratum Banku.

Rośnie liczba nadużyć


Tak jak w poprzednich edycjach, główną grupę badanych stanowią banki (w tym uniwersalne, specjalizujące się w kredytach detalicznych, samochodowe, specjalistyczne banki korporacyjne, banki spółdzielcze), 25% to firmy leasingowe, a nowym podmiotem objętym analizą w 2015 roku jest firma świadcząca usługi telekomunikacyjne.

Po przeprowadzeniu dogłębnej analizy stwierdzono, że z roku na rok skala zjawiska nadużyć w sektorze finansowym wzrasta. 61% spośród badanych instytucji, w których potwierdzone zostało występowanie nadużyć, zanotowało nie więcej nich 100 tego typu przypadków w ciągu 12 miesięcy przed przeprowadzeniem badania. Blisko instytucji określiła pomiędzy 101 a 1000 przypadków. Więcej niż 1000 przypadków nadużyć wskazał co ósmy badany. Średnio w każdej instytucji w przeciągu roku wskazano 338 potwierdzonych nadużyć.

– Z obszernych danych uzyskanych dzięki przeprowadzonemu badaniu warto zwrócić uwagę na istotną kwestię, jaką jest określenie typów nadużyć przez ankietowanych. 63% z nich określiło, że do wyłudzenia doszło przy wykorzystaniu sfałszowanego lub skradzionego dokumentu tożsamości. To dowodzi, jak istotne jest edukowanie społeczeństwa w zakresie poufności wszelkich danych dotyczących transakcji finansowych, a także zwrócenie uwagi, jak poważne konsekwencje może nieść za sobą udostępnienie dokumentu – podkreśla wiceprezes Ferratum Banku.

/Ferratum Bank