Nagroda European Excellence Award dla Deutsche Bank PBC

Edukacja w finansach, wspólny projekt Deutsche Bank PBC oraz Agory – Gazety Wyborczej i portalu Gazeta.pl, otrzymał prestiżową nagrodę European Excellence Award w kategorii komunikacja finansowa na grudniowej Gali europejskich nagród komunikacyjnych w Amsterdamie.

Edukacja w finansach to realizowany od dwóch lat projekt multimedialnego przewodnika po świecie finansów, opracowany wspólnie przez „Gazetę Wyborczą”, portal Gazeta.pl oraz Deutsche Bank PBC. Składają się na niego: cykl niemal 70 tekstów redakcyjnych poświęconych produktom oraz usługom bankowym, dedykowany portal internetowy i poradnik w wersji książkowej. Celem projektu jest propagowanie wiedzy o mechanizmach świata finansów, produktach i usługach bankowych, a także promowanie dojrzałego sposobu myślenia o zarządzaniu budżetem domowym, uwzględniającego dłuższą perspektywę i zmienność warunków rynkowych.

To był jeden z najdłuższych i najlepszych projektów edukacyjnych, w których miałem okazję  uczestniczyć. Wiem też, że cieszył się ogromnym zainteresowaniem czytelników. Jeśli dzięki niemu choć część Polaków lepiej niż kiedyś opiekuje się dziś domowym budżetem, ktoś zaczął systematycznie oszczędzać, a ktoś inny skutecznie walczy z nadmiernym zadłużeniem, to strategiczny cel, który sobie postawiliśmy ponad dwa lata temu, został osiągnięty. A jeśli pomysł i realizacja „Edukacji w finansach” spodobały się również europejskim ekspertom, to fakt ten dodatkowo podkreśla edukacyjny sukces cyklu. Cieszę się, że przy tworzeniu cyklu mogłem współpracować z rozsądnymi i pomysłowymi partnerami  – mówi Maciej Samcik, redaktor „Gazety Wyborczej”, Gazeta.pl i Wyborcza.biz odpowiedzialny za stronę redakcyjną projektu Edukacja w finansach.

Pomimo szerokiej dostępności produktów finansowych, Polacy korzystają z nich rzadziej, niż ma to miejsce w krajach Europy Zachodniej. Widać to chociażby po stosunkowo niskim procencie użytkowników tak prostego rozwiązania jak bankowość elektroniczna. Sporym problemem jest też odsuwanie w czasie decyzji o rozpoczęciu regularnego oszczędzania z myślą o zabezpieczeniu emerytalnym. Znajomość produktów kredytowych rośnie z roku na rok, wciąż jednak takie pojęcia jak RRSO, spread czy grace period wymagają wyjaśnień i doprecyzowania. Niewystarczający jest także poziom wiedzy nt. rodzajów i możliwości produktów inwestycyjnych. Stąd też pomysł na stworzenie pierwszego, długofalowego poradnika, omawiającego w ciekawy, przekrojowy sposób zagadnienia związane z produktami i usługami finansowymi.

Wzrost świadomości ekonomicznej jest w interesie nie tylko samych Klientów, ale także nas – instytucji finansowych. – mówi Sabina Salamon, Rzecznik Prasowy Grupy Deutsche Bank w Polsce – Znacznie łatwiej o partnerskie, konstruktywne relacje, jeśli Klient przekracza drzwi banku świadomy swoich potrzeb, ale jednocześnie ma rozeznanie w kwestii możliwości i ograniczeń produktów finansowych. Wiedza ekonomiczna to przepis na mądre, efektywne zarządzanie swoimi finansami. Dlatego jesteśmy niezwykle dumni z prestiżowej nagrody European Excellence Award przyznanej naszemu wspólnemu projektowi. – podkreśla Sabina Salamon. – Najważniejszą pracę wykonały redakcje „Gazety Wyborczej” i Gazety.pl, które od lat pokazują Polakom, jak poruszać się w świecie finansów. Szczególne słowa uznania należą się redaktorom Maciejowi Samcikowi i Maciejowi Bednarkowi za niestrudzoną edukację ekonomiczną i „rozbrajanie” produktów finansowych zarówno w ramach projektu „Edukacja w finansach”, jak w całej codziennej pracy na rzecz promowania wiedzy ekonomicznej.

Projekt Edukacja w finansach rozpoczął się w roku 2010 cyklem redakcyjnym 37 artykułów publikowanych na łamach „Gazety Wyborczej” oraz uruchomieniem dedykowanego serwisu internetowego obejmującego m.in. komentarze eksperckie, badania konsumenckie, analizy rynkowe oraz sondaże i materiały filmowe. Zwieńczeniem zeszłorocznego cyklu, a jednocześnie pierwszym elementem otwierającym projekt w 2011 r. było wydanie „Przewodnika po domowych finansach” autorstwa Macieja Samcika – kompendium w zakresie finansów indywidualnych, będącego jednocześnie podsumowaniem zeszłorocznych działań w ramach cyklu Edukacja w finansach. Przewodnik został wydany w formie książkowej jako dodatek do „Gazety Wyborczej” (55 tys. egzemplarzy). Kolejną odsłoną „Edukacji” był cykl 26 materiałów redakcyjnych publikowanych od lutego do listopada bieżącego roku. Publikacji wszystkich odcinków cyklu, koncentrujących się za każdym razem na nowym zagadnieniu, towarzyszyły komentarze eksperckie zarówno specjalistów Deutsche Bank, jak i innych instytucji finansowych.

Edukacja w finansach to jedyny na polskim rynku projekt edukacyjny o tematyce finansowej wykorzystujący różnorodne narzędzia przekazu, prowadzony długofalowo na przestrzeni ostatnich dwóch lat.

Źródło: Deutsche Bank PBC