Nagroda PKO Banku Polskiego na Festiwalu Młodego Widza

„Jak ukraść psa” i „Stado” to zwycięscy 33. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino! w  Poznaniu. Specjalną nagrodę – za debiut reżyserski, ufundował partner główny wydarzenia – PKO Bank Polski. Otrzymała ją kanadyjska produkcja „Wynurzanie”.

Po raz pierwszy w historii festiwalu wręczano specjalną nagrodę Ale Debiut! – za debiut reżyserski, której fundatorem był PKO Bank Polski. Laur przyznano filmowi Lindsay McKay „Wynurzanie”. Nagrody główne festiwalu, czyli Złote Koziołki w  kategorii filmów pełnometrażowych dla dzieci otrzymał obraz „Jak ukraść psa” a  dla młodzieży – „Stado”. Wyjątkowe laury – Platynowe Koziołki, za całokształt twórczości i działalnościotrzymali: Jerzy Armata, krytyk i historyk kina, współautor książek „65 lat polskiej animacji dla dzieci” oraz „Polskie kino dla dzieci i młodzieży”; Zofia Ołdak, autorka filmów animowanych, m.in. „Piesek w kratkę” czy „Plastusiowy Pamiętnik”, oraz Paul Driessen – twórca filmów animowanych, wielokrotnie nagradzanych na międzynarodowych festiwalach i nominowany do Oscara.

W tym roku Festiwal cieszył się rekordową frekwencją. Nie bez znaczenia była z pewnością przystępna cena biletów, która dzięki zaangażowaniu partnera głównego – PKO Banku Polskiego, została obniżona o 50 proc. Licznie przybyli widzowie wzięli udział w plebiscycie na najlepszy film. Głosowało ponad 1700 osób powyżej 14 roku życia, z których większość wskazała film „Mustang”.

Międzynarodowy Festiwal Młodego Widza Ale Kino! jest jedynym w kraju forum filmu dla dzieci i młodzieży – miejscem spotkań twórców, producentów filmowych, organizatorów festiwali dziecięcych, pedagogów oraz osób zainteresowanych filmem. Jednym z ważniejszych założeń tego wydarzenia na poziomie europejskim, jest edukacja. Dlatego PKO Bank Polski, instytucja mająca kompleksową ofertę dla dzieci zaangażowała się w jego organizację i promocję, m.in. konkursy edukacyjne na antenie radia Mercury. Zakrojone na szeroką skalę działania edukacyjne PKO Bank Polskiego to nie tylko oferta produktowa, np. PKO Junior, także program ułatwiający naukę przedsiębiorczości i zarządzania mini budżetem, czyli Szkolne Kasy Oszczędności i wydawnictwa promujące dobre nawyki,, np. „Brawo Bank” .  Celem tych działań jest ułatwienie młodym ludziom startu w dorosłe życie i przygotowanie do roli świadomego użytkownika rynku finansowego.

Bank od wielu lat angażuje się w mecenat sztuki, także w projekty związane z X muzą. Za tę działalność był wielokrotnie nagradzany, np. laurem Błękitnego Lwa podczas tegorocznego 40. Festiwalu Filmów w Gdyni, którego był partnerem głównym. W tym roku Bank był również partnerem tytularnym Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego PKO Off Camera. Od lat współpracuje z Gdyńską Szkołą Filmową i wspiera młodych artystów, m.in. jako partner główny konkursu dla początkujących scenarzystów Script Pro. Na podstawie wyróżnionych tam prac powstało wiele wybitnych filmów, m.in. „Komornik”, „Lęk wysokości”, „Carte Blanche” czy „Bogowie”.