Najlepsza lokata – tylko dla tych, którzy wzięli ślub

Ostatnio jeden z banków zaproponował internetową lokatę na 12 miesięcy z oprocentowaniem 6,8%. To najwyższa na rynku stawka w ofercie depozytów rocznych. Polujący na takie okazje zapewne zastanawiają się, gdzie tkwi haczyk. Otóż z tej lokaty może skorzystać jedynie wybrana, dość specyficzna grupa klientów – nowożeńcy.

Jest to przypadek o tyle interesujący, że konkurentów – rozumianych jako lokaty przeznaczone dla wybranej grupy klientów – nie ma wielu. Tworząc oferty produktów oszczędnościowych, banki z reguły dzielą klientów na tych, którzy już korzystają z ich usług, i nowych, z którymi wcześniej nie współpracowały. Ponieważ w swoje progi chcą przyciągnąć zwłaszcza tych drugich, oferują im zazwyczaj wyższe stawki. Innym sposobem różnicowana oferty lokat jest ich podział na obsługiwane przez internet lub wyłącznie w placówce. Wiązanie klientów w inne grupy jest rzadko spotykane.

Lokata dla nowożeńców w SK Bank

Nową lokatę spółdzielczego SK Banku wyróżnia nie tylko grono klientów – nowożeńców, do których jest adresowana – ale też wysokie na tle rynku oprocentowanie. Stawka 6,8% jest obecnie najwyższa wśród lokat zakładanych na 12 miesięcy. Jest to jednak oprocentowanie zmienne, czyli może zostać obniżone w trakcie trwania umowy.

»Załóż lokatę zanim banki znów obetną oprocentowanie

Nowożeńcy ze stażem małżeńskim nie dłuższym niż 3 miesiące mogą założyć dowolną liczbę tego typu lokat bez górnego limitu kwoty depozytu. Minimalna kwota, od jakiej dostępna jest lokata, to 3000 zł. Produkt ten zakłada się całkowicie online, bez konieczności wizyty w oddziale.

 

Lokaty profilowane to wyjątki

Swoją nową lokatą SK Bank odpowiada na specjalną potrzebę dość wąskiej grupy, do tego ściśle określonych klientów. Takie działanie nie jest popularne, jeżeli spojrzymy na dostępne na rynku bankowe produkty oszczędnościowe.

» Ostatnie bezpłatne konta osobiste na rynku

BOŚ Bank ze względu na swój charakter działania promował swojego czasu specjalną lokatę dla tych, którym leży na sercu ochrona środowiska naturalnego. Od każdej nowo otwartej lokaty bank przekazywał 2 zł na ochronę wybranego przez klientów zagrożonego gatunku. Z kolei BZ WBK we współpracy z Polkomtelem przygotował pakiet produktów Avocado dla użytkowników sieci komórkowej Plus. W gronie tych produktów znajduje się dwumiesięczna lokata ze średnim oprocentowaniem 6,5%.

Nowe pomysły na specjalne produkty oszczędnościowe

Banki o wiele elastyczniej dostosowują ofertę do wybranych grup klientów chociażby w zakresie oferty kont osobistych – dopasowując produkt między innymi do wieku – czy w przypadku kredytów – promując np. wybrane grupy zawodowe.

Specjalne, okolicznościowe produkty oszczędnościowe mają szansę wyróżnić bank jako elastyczny i otwarty na klienta – nawet jeśli są one przeznaczone tylko dla niewielkiego fragmentu rynku. Klient lubi czuć się wyróżniony, szczególnie w formie lepszych niż proponowane innym warunków.

Ślady zapotrzebowania na profilowanie oferty widać między innymi na forach internetowych czy blogach. Jeden z klientów BZ WBK w internetowym „Banku Pomysłów” tej instytucji zgłosił koncepcję lokaty ślubnej. Miałaby ona nieco inną konstrukcję niż ta zaproponowana nowożeńcom przez SK Bank. Jej zadaniem byłoby ułatwienie przyszłym małżonkom oszczędzania środków potrzebnych na zorganizowanie ślubu, wesela, podróży poślubnej czy po prostu startu we wspólne życie.

Z kolei przyszli lub obecni rodzice bądź chrzestni często poszukują prostego konta oszczędnościowego albo lokaty, na której mogliby odkładać środki na przyszłość dziecka. Choć istnieją na rynku różnego rodzaju polisy posagowe, to ich skomplikowana formuła wymaga większego zaangażowania po stronie klienta, co skutecznie zniechęca do skorzystania z oferty.

Takie głosy klientów w wielu przypadkach nie reprezentują ani znaczących, ani interesujących dla banków grup klienckich, w innych – powstanie nowych produktów profilowanych może być ograniczone względami organizacyjnymi czy prawnymi. Niewątpliwie jest to jednak jedno z wyzwań dla bankowych produktowców, którym wyraźnie zależy na pozyskiwaniu nowych środków.

Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz, Bankier.pl