Najważniejsze wydarzenia na polskim rynku domen w 2009 roku

Rok 2009 był bardzo udanym okresem dla polskiego rynku domen. Odnotowany został znaczny wzrost rejestracji adresów internetowych. Polacy przekroczyli  również historyczną liczbę 2 mln domen. O tych i o jeszcze kilku równie ważnych wydarzeniach zapoznać się można na stronach tego raportu.

Na polskim rynku rejestracji domen działa obecnie 107 podmiotów, mających podpisaną umowę partnerską z NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – operator domeny .pl). 58 z nich ma siedzibę w Polsce, 34 w Europie, a pozostałych 15 w innych częściach świata. Ponad 50% rynku domen .pl utrzymywane jest w rękach dwóch największych polskich rejestratorów: firmy NetArt (serwis nazwa.pl) oraz Home.pl (www.home.pl). Według ostatniego raportu NASK z listopada 2009 ponad 25% Abonentów domen obsługiwanych jest przez serwis nazwa.pl. Wynik ten stawia NetArt na pozycji lidera.

Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 1,63 miliona domen z rozszerzeniem .pl, wliczając w to adresy z rozszerzeniem funkcjonalnym (np. .com.pl) i regionalnym (np. .mazowsze.pl). Do tego należy doliczyć również bardzo popularne domeny europejskie (blisko 181 tys.) oraz domeny globalne (ponad 278 tys.). Daje to łącznie sumę 2,09 miliona adresów internetowych zarejestrowanych przez Polaków. Wynik ten jest dużą zasługą działalności edukacyjnej z zakresu promocji i bezpieczeństwa w Sieci prowadzonej przez czołowych polskich rejestratorów.

Dynamikę rejestracji domen w Polsce można przedstawić na przykładzie domeny krajowej .pl.

 

Liczba zarejestrowanych domen .pl

 

 

2008

2009

 

Q1

941315

1370942

 

Q2

1059224

1438023

 

Q3

1208186

1538742

 

Q4

1323454

b/d

 

Źródło: dns.pl

W pierwszym kwartale 2009 roku odnotowany został 16 procentowy (47 tys.) wzrost liczby aktywnych domen w stosunku do końca 2008 roku. Z ostatnim dniem marca 2009 liczba zarejestrowanych domen .pl wynosiła blisko 1,371 mln. W tym czasie na jeden dzień przypadało ponad 2 400 nowych rejestracji. Był to jeden z najlepszych okresów dla polskiego rynku domen – w stosunku do pierwszego kwartału roku 2007 odnotowany został dwuipółkrotny wzrost rejestracji. Jednocześnie na początku stycznia 2009 roku serwis nazwa.pl jako pierwszy polski rejestrator opublikował informacje o liczbie obsługiwanych domen, wówczas równa była ponad 500 tysiącom adresów. Wynik ten potwierdził pozycję NetArt jako wiodącej firmy w dziedzinie rejestracji domen i hostingu w Polsce. Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt komentował ten fakt podkreślając, że NetArt osiągnął około 30% udział w rynku wszystkich domen zarejestrowanych w Polsce.

Nieznaczny spadek dynamiki rejestracji nowych domem miał miejsce w drugim kwartale 2009 roku. W tym czasie użytkownicy rejestrowali niecałe 2,2 tys. domen dziennie co dało łączny wynik bliski 199 tysięcy nowo zarejestrowanych adresów internetowych.

Trzeci kwartał był jednym z ważniejszych dla polskiego rynku domen i w znacznym stopniu wpłynął na dynamikę jego rozwoju. W ciągu trzech miesięcy Polacy zarejestrowali blisko 224 tysiące nowych adresów internetowych. Dało to liczbę ponad 2434 rejestracji przypadających na jeden dzień. Wynik ten pokazał, że trzeci kwartał 2009 był drugim najlepszym kwartałem w historii rejestru domen .pl.

Niewątpliwie najważniejsze wydarzenie na polskim rynku domen internetowych w 2009 roku miało miejsce 3 listopada. W tym dniu liczba wszystkich zarejestrowanych domen przez Polaków przekroczyła 2 miliony. Wynik ten współtworzyły domeny krajowe, globalne i europejskie, których udział kształtował się odpowiednio na poziomie 1,55 mln dla domen polskich, blisko 280 tysięcy dla domen globalnych oraz niemal 170 tysięcy dla domen europejskich. Eksperci związani z sektorem domen oraz hostingu zwracali uwagę na fakt, iż wysoka dynamika wzrostu rejestracji domen internetowych wynika z coraz większej świadomości polskich przedsiębiorców  na temat konieczności zabezpieczenia swojego istnienia w Internecie. Akcentowali również zmianę sposobu zakupu domeny – użytkownicy zaczęli rejestrować domeny na podstawie impulsu, a nie jak dotychczas na podstawie długotrwałych analiz.

Rozszerzenie

Liczba domen zarejestrowanych w Polsce (styczeń 2010)

 

.pl

1641549

 

.com

277925

 

.eu

182309

 

Źródło: dns.pl, webhosting.info, eurid.eu

Rok 2009 obfitował również w liczne promocje rejestratorów, wyróżnienia, umowy współpracy między rejestratorami, a innymi firmami, mające na celu rozwój polskiego rynku domen.

W pierwszych dniach czerwca, ICANN – międzynarodowa organizacja nadzorująca rejestrację domen globalnych na świecie – po raz pierwszy przyznała akredytację dla polskiego rejestratora, którym jest firma NetArt Registrar, wchodząca w skład Grupy Kapitałowej NetArt (właściciela serwisu nazwa.pl). Czerwiec okazał się również szczęśliwym miesiącem dla  home.pl oraz Kei.pl. Firmy te zostały uhonorowane odpowiednio Złotym oraz Srebrnym Laurem Konsumenta 2009. Wartym zaznaczenia jest również fakt przyznania rejestratorowi nazwa.pl – Godła Firma Przyjazna Klientowi, nadawanego przez Fundację Obserwatorium Zarządzania. Odznaczeniem tym, nagradzane są firmy, które spełniają wymogi wysokiej jakości obsługi klienta – sprawdzanego w trakcie wieloetapowego badania.

Czołowi polscy rejestratorzy – nazwa.pl oraz home.pl w roku 2009 podjęli działania marketingowe, które polegają na współpracy z firmami zaangażowanymi we wspieranie rozwoju polskiego Internetu. I tak 14 lipca rozpoczęła się wspólna kampania firmy NetArt oraz mBank, dzięki której przedsiębiorcy posiadający rachunek w mBank mogą korzystać z usługi domeny, serwera, strony WWW w nazwa.pl przez pierwszy okres abonamentowy za darmo. Z podobną inicjatywą na początku czwartego kwartału, wyszyły firmy: Google, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz home.pl rozpoczynając akcję „Internetowa rewolucja”. Akcja ta skierowana jest do przedsiębiorców z sektora MSP. Interesujące rozwiązanie dla Internautów oferują również wymienione już wyżej firmy home.pl oraz kei.pl, które do swoich usług dołączają kupon o wartości od 200 do 350 zł na reklamę w wyszukiwarce Google.

Ubiegły rok to również czas wprowadzania nowych usług przez rejestratorów. Serwis home.pl powiększył swoją ofertę o hosting dedykowany, którego główne przeznaczenie to rozbudowane strony WWW, sklepy internetowe oraz inne aplikacje sieciowe.

Natomiast na początku września 2009 serwis nazwa.pl uruchomił nową usługę dla swoich Abonentów – Giełda Domen. Oznaczało to, że firma wkroczyła w drugi, bardzo ważny obszar działalności związany z domenami, czyli rynek wtórny domen. Pojawienie się Giełdy Domen zrewolucjonizowało ten rynek, ponieważ znacznie zwiększyła się pula dostępnych atrakcyjnych adresów. Związane jest to z faktem, iż w nazwa.pl zarejestrowanych jest 500 tys. domen, co oznacza, że każda z nich może zostać wystawiona na sprzedaż. Dodatkowo usługa ta zapewnia  bezpieczeństwo transakcji, jednocześnie czyniąc je zgodnymi z polskim prawem.

Rynek wtórny domen w Polsce dopiero się rozwija, a więc ma duży potencjał. Wiąże się to z tym, iż liczba wolnych, a zarazem atrakcyjnych adresów internetowych z dnia na dzień maleje. Ponadto coraz częściej domena traktowana jest jako wartość inwestycyjna, kupowana jedynie w celu odsprzedaży. Wystarczy przytoczyć wyniki ostatniego spotkania MeetDomainers 2009. Łączna suma transakcji zawartych na aukcji MeetDomainers, wyniosła w tym roku prawie 319 tysięcy złotych za 34 domeny. Najdroższą domeną okazała się nazwa lekarze.pl, której wartość wyceniono na 135 tys. złotych. Kolejne miejsca zajęły domeny informatyka.pl oraz liga.pl sprzedane odpowiednio za 30 i 25 tysięcy złotych. Sumy te nie są jednak tak duże jak w przypadku transakcji dokonywanych na świecie. W roku 2009 najdrożej sprzedaną domeną była www.toys.com, której cena osiągnęła 5,1 mln dolarów.

10 grudnia organizacja EURid, nadzorująca rozszerzenie .eu ogłosiła, iż wprowadza możliwość rejestracji domeny europejskiej ze znakami narodowymi. Informacja ta spotkała się z dużym odzewem. W ciągu godziny Internauci z krajów Unii Europejskiej zarejestrowali ponad 38 tys. adresów (Polska znalazła się na piątej pozycji). Rejestrację domeny .eu z tzw. ogonkiem można traktować jako zabezpieczenie głównego firmowego adresu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku przedsiębiorstw, w których nazwie lub nazwie produktu i usługi występują polskie znaki diakrytyczne.

Rok 2009 obfitował w wiele ważnych wydarzeń, które niewątpliwie wpłynęły na dynamikę rozwoju polskiego rynku domen internetowych. Jest to zasługa licznych promocji oraz działalności edukacyjnej prowadzonej przez rejestratorów. Również przedsiębiorcy dostrzegają coraz większą rolę wirtualnego adresu w reklamie. Rynek domen w Polsce wciąż jeszcze dojrzewa dlatego możemy spodziewać się, że rok 2010 może przynieść dużo nowych, znaczących wydarzeń dla rozwoju polskiego Internetu.

Źródło: NetArt