Najwięcej przez internet kupimy w Wigilię

Przed nami gorączka przedświątecznych zakupów i świątecznych wyprzedaży. Z analiz Banku Millennium wynika, że najgorętszym momentem pod względem transakcyjności online wcale nie będzie któryś z poprzedzający święta dzień weekendu, a Wigilia.

Bank Millennium przeanalizował pod względem spodziewanej transakcyjności w sklepach internetowych pięć przedświątecznych dni, czyli okres od 20 do 24 grudnia 2024 roku. Szacował, ile transakcji i na jaką łączną kwotę mogą wykonać w tych dniach klienci, płacąc za zakupy BLIKIEM, kartami i poprzez bramkę płatniczą.

Z predykcji wynika, że klientów Banku Millennium czeka gorący okres przedświątecznych zakupów w sieci. Po intensywnych zakupowo piątku i sobocie, przyjdzie odrobinę spokojniejsza niedziela. Od poniedziałku klienci znów ruszą na zakupy online. Najgorętszym dniem – według analiz – będzie 24 grudnia, czyli Wigilia. Klienci tego dnia mogą wykonać ponad 750 tys. transakcji online, najczęściej BLIKIEM i kartami płatniczymi.

— Z naszych estymacji wynika, że średnia wartość wykonanej w Wigilię transakcji kartą za zakupy internetowe może wynieść blisko 180 zł. Wydamy więcej niż rok temu, bo wówczas była to kwota ok. 165 zł — mówi Szymon Kuchciak, kierujący Wydziałem Kart Płatniczych w Banku Millennium.

— W Wigilię spodziewamy się niemal 20-procentego wzrostu liczby transakcji BLIK w porównaniu do ubiegłego roku. Szacujemy, że średnia kwota takiej transakcji może wynieść niespełna 190 zł. W ubiegłym roku było to ok. 170 zł. BLIK jest jedną z ulubionych metod płatności naszych klientów ze względu na wygodę i szybkość — podkreśla Tomasz Perski, kierownik Zespołu Rozwoju Rozwiązań dla Klienta – Karty i płatności w Departamencie Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Dlaczego akurat Wigilia? Prawdopodobnie po intensywnych przygotowaniach świątecznych złapiemy chwilę oddechu i znajdziemy czas na szybkie zakupy. W święta ruszają także tradycyjne wyprzedaże, a część sklepów wystartuje z pewnością chwilę wcześniej. To także jedna z ostatnich chwil na zamówienia związane z zabawą sylwestrową.

Predykcje Banku Millennium wpisują się w to, co deklarują sami Polacy w kontekście świątecznych zakupów. Z opublikowanego w grudniu raportu Związku Banków Polskich „Świąteczny Portfel Polaków” wynika, że mimo odczuwalnego wzrostu cen w sklepach badani Polacy nie zrezygnują z celebrowania Świąt Bożego Narodzenia – wręczania prezentów i organizowania rodzinnych spotkań. Choć połowa respondentów zamierza ograniczyć wydatki na organizację świąt (aż 43 proc. z nich chce zaoszczędzić na prezentach), to jednocześnie planuje wydać na podarunki dla najbliższych 681 zł, czyli aż o 20 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Gorączka przedświątecznych zakupów następuje gładko po czasie promocji i wyprzedaży w sklepach stacjonarnych i internetowych związanych z Black Friday i Cyber Monday (w tym roku odpowiednio 29 listopada i 2 grudnia). Bank Millennium przeanalizował wydatki w tych dwóch dniach. W Black Friday o 22 proc., a w Cyber Monday o niemal 30 proc. wzrosła liczba transakcji kartami płatniczymi w porównaniu do ubiegłego roku. Średnia taka transakcja wyniosła ok. 180 zł. Rekordy popularności bił także BLIK ze wzrostem liczby transakcji o 47 proc. w porównaniu do Black Friday w 2023 roku (oraz wzrostem o ok. 44 proc. w Cyber Monday) i średnią kwotą transakcji nieznacznie przekraczającą 170 zł. Klient, który zdecydował się w tych dniach płacić BLIKIEM, zrobił około dwóch transakcji.

Z kolei średnia transakcja za zakupy internetowe z płatnością za pomocą bramki, wyniosła ok. 430 zł. To w dużej mierze zasługa szerokiego wachlarza płatności oferowanych przez bramki – od szybkich przelewów, po odroczone płatności i kredyty ratalne.

Jak wynika z danych, w tegoroczny Black Friday i Cyber Monday klienci Banku Millennium najczęściej kupowali w sklepach odzieżowych i sportowych, na dużych platformach zakupowych, w sklepach AGD/RTV i na chińskich platformach.

Źródło: Bank Millennium.