Do tej pory w Polsce nie prowadzono tak złożonego badania, w którym 10 600 polskich konsumentów będzie mogło wyrazić swoją opinię na temat blisko 1000 marek objętych badaniem.
Zaproponowana przez CBM INDICATOR metoda badawcza została dobrana w taki sposób, by maksymalnie zwiększyć reprezentatywność próby. Badanie zostanie przeprowadzone za pomocą internetowego wywiadu kwestionariuszowego na grupie 10 000 osób zarejestrowanych w panelu internetowym. Dodatkowo wykorzystana zostanie także metoda tradycyjna – wywiad face-to-face na grupie 600 osób niekorzystających z Internetu.
Próba badawcza będzie zróżnicowana ze względu na płeć, wiek, wykształcenie i wielkość miejscowości zamieszkania uczestników badania. Zmienne te zostaną użyte m.in. do scharakteryzowania różnic w wyborze najlepszych marek.
„To, co zdecydowanie wyróżnia prowadzone przez nas badanie to fakt, iż poddamy ocenie konsumenckiej wszystkie najważniejsze marki obecne na polskim rynku, nie pobierając od nich za to absolutnie żadnych opłat i gwarantując obiektywne wyniki” – powiedziała Anna Borowska, Kierownik Projektu ze strony CBM INDICATOR.
Po raz pierwszy na taką skalę, jako narzędzie badawcze, zostanie wykorzystany panel internetowy „InetPanel.pl”, który został opracowany przez zespół specjalistów z firmy INDICATOR, pod kierownictwem dyrektora generalnego prof. Jana Garlickiego – autorytetu w dziedzinie badań marketingowych w Polsce (m.in. członek-założyciel Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii).
„Narzędzie to działa w oparciu o bazę adresów e-mail osób, które zarejestrowały się w panelu, by uczestniczyć w badaniach internetowych. InetPanle.pl ma zalety, których nie posiadają metody tradycyjne. Osoby zarejestrowane wiedzą i oczekują, że będzie do nich wysłane zaproszenie do wzięcia udziału w badaniu, a więc nie jest ono dla nich zaskoczeniem. Niebagatelne znaczenie ma wyeliminowanie wpływu ankietera, który mógłby sugerować respondentom wybór określonych marek. Ponadto uczestnicy badania mają komfort, udzielając odpowiedzi w dowolnym, wybranym przez siebie momencie, a dodatkową zachętą dla nich są także nagrody” – wyjaśnia Anna Borowska.
Zarówno w badaniu internetowym jak i wywiadach indywidualnych respondenci będą proszeni m.in. o spontaniczne wskazanie najlepszej marki (tzw. Top-Of-Mind) wraz z podaniem motywacji tego wskazania. Dodatkowo zostaną poproszeni o odpowiedź na pytanie, które marki, ich zdaniem, mogą zostać określone mianem „Super” lub „Cool” w danej kategorii. Wcześniej respondenci zapoznają się z definicjami „Superbrand” i „CoolBrand”, które zostały opracowane na podstawie oficjalnych definicji stosowanych przez organizację Superbrands na całym świecie.
Wyniki z badania będą integralną częścią kolejnych edycji projektów Superbrands (trzecia polska edycja Superbrands i druga polska edycja CoolBrands).
„Zdecydowaliśmy się poszerzyć formułę następnych edycji projektów Superbrands o reprezentatywne badania konsumenckie, które dopełnią wyniki głosowania Rady Marek, czyli branżowych fachowców” – powiedziała Nina Kowalewska-Motlik, przedstawiciel organizacji Superbrands w Polsce.
Wyniki badania będzie można poznać we wrześniu br.
Kategorie objęte badaniem to:
Napoje alkoholowe
Auto-Moto
Napoje bezalkoholowe
Artykuły dla dzieci
Chemia domowa
Elektronika domowa
Kosmetyki
Moda
Finanse i ubezpieczenia
Art. żywnościowe
Higiena i farmaceutyka
Wyposażenie domu
Rozrywka, czas wolny, Internet
Dobra luksusowe
Media i wydawnictwa
Perfumy
Art. dla zwierząt
Art. fotograficzne
Handel detaliczny
Usługi
Turystyka
Urządzenia biurowe
i inne
Definicja Superbrands: marki wyróżniające się w swoim segmencie, spełniające zapotrzebowania konsumentów, marki, które są także powszechnie szanowane i uznawane.
Definicja Coolbrands: marki wyjątkowe, oryginalne, autentyczne, innowacyjne – takie, które mają swój styl, są modne i pożądane.