Narodowy Bank Polski poszerza działania edukacyjne

Nakłady na edukację to nie wydatki, lecz inwestycje – powiedział prezes NBP podczas konferencji poświęconej edukacji ekonomicznej. 

Na zorganizowaną przez NBP 29 października konferencję „Rola edukacji ekonomicznej we współczesnej Polsce” przybyli przedstawiciele Sejmu, Senatu, zainteresowanych ministerstw oraz kilkudziesięciu animatorów działań edukacyjnych z ośrodków akademickich i organizacji pozarządowych. Celem konferencji było przedstawienie najnowszych przedsięwzięć edukacyjnych NBP i przyjętej niedawno przez zarząd NBP strategii działań edukacyjnych na lata 2010-2012 oraz wysłuchanie opinii gości o stanie edukacji ekonomicznej w Polsce.

Nakłady na edukację to nie wydatki, lecz inwestycje – przekonywał podczas konferencji Sławomir Skrzypek, prezes NBP.

Przypomniał, że edukacja ekonomiczna to wzmacnianie kapitału społecznego kraju, co bezpośrednio przyczynia się do rozwoju gospodarczego. Dlatego bank centralny podejmuje przedsięwzięcia edukacyjne dotyczące nie tylko wiedzy o roli banku centralnego i bankowości, ale również mechanizmów rządzących całą gospodarką.

O wadze, jaką kierownictwo NBP przywiązuje do tych działań świadczy fakt, że o ile w latach 2005-2007 wydatki banku na cele edukacyjne oscylowały w granicach 10-12 mln zł, to w roku 2010 wyniosą blisko 34 mln zł. Jak zaznaczył prezes NBP, rosną one i będą zwiększane w przyszłości dzięki oszczędnościom w innych segmentach działalności banku. Sławomir Skrzypek zachęcał również instytucje komercyjne do intensyfikacji działań, gdyż szerzenie wiedzy ekonomicznej i w zakresie finansów kreuje lepsze otoczenie dla działalności tych instytucji. W Polsce odsetek osób korzystających z usług banków wciąż jest niski, wynosi ok. 60 proc., podczas gdy w krajach rozwiniętych przekracza 90 proc.

Strategię działań edukacyjnych NBP przedstawił Józef Ruszar, dyrektor Departamentu Edukacji i Wydawnictw. Przypomniał, że akcje edukacyjne NBP lub współfinansowane przez bank obejmowały ostatnio około miliona uczniów szkół ponadgimnazjalnych i pół miliona gimnazjalistów. Profesjonalne szkolenia kierowane są do wielu grup zawodowych, zwłaszcza opiniotwórczych (np. dziennikarze, liderzy związkowi) czy szczególnego zaufania (np. specjalne szkolenia dla księży i zarządzających parafiami). NBP finansuje edukacyjne dodatki do gazet (np. o euro).

Nowym elementem będzie udostępnienie nowoczesnego Muzeum Pieniądza w remontowanej właśnie części gmachu NBP, które – o czym mówił Jakub Skiba, członek zarządu NBP – dostarczać będzie wiedzy nie tylko o historii pieniądza w Polsce i na świecie, ale w atrakcyjny sposób przekazywać będzie wiedzę o współczesnych finansach i naszej drodze do euro.

Zabierający głos w dyskusji goście wskazywali, że bank centralny jest dziś głównym promotorem edukacji ekonomicznej w Polsce. Przedstawiali swoje inicjatywy prowadzone także na szczeblu lokalnym i proponowali nowe przedsięwzięcia. Sławomir Skrzypek zapewnił, że zgłoszone uwagi i propozycje zostaną przeanalizowane i cześć z nich zapewne doczeka się realizacji.

Dokument strategia edukacji ekonomicznej NBP na lata 2010-2012 znajdą Państwo tutaj: http://www.nbpnews.pl/r/nbpnews/strategia.ost.pdf
Źródło: NBP