Euro RSCG Worldwide opublikowało raport „Nastolatka jako konsument i uczestnik procesu komunikacji” na temat zwyczajów konsumenckich nastoletnich dziewcząt. Wyjaśnia on między innymi na co nastolatki wydają pieniądze, jak wygląda ich życie towarzyskie oraz jakie media pozostają w kręgu ich zainteresowań. Publikacja oparta jest na badaniach przeprowadzonych na rynku amerykańskim przez firmę MicroDialogue.
Raport “Nastolatka jako konsument i uczestnik procesu komunikacji” (“The Teenage Girl as Consumer and Communicator”) pokazuje, że aż 71% nastoletnich dziewcząt siada przed komputerem nie po to, aby bez celu przeglądać kolejne strony internetowe, ale aby podtrzymywać istniejące znajomości. Publikacja zwraca uwagę, że poczucie bliskości z rodziną lub grupą przyjaciół stanowi główny czynnik napędzający niemal wszystkie interakcje społeczne, w jakich uczestniczą nastoletnie dziewczęta. Wyniki badań wskazują również, że zakupy i konsumpcja są podstawową formą aktywności społecznej nastolatek.
Autorzy raportu podkreślają, że współczesne nastolatki to wytrawne konsumentki. Podczas zakupów są bardzo cierpliwe i poddają uważnej ocenie realną wartość kupowanych towarów. Ponad 60% nastoletnich dziewczyn czeka z zakupem pożądanego produktu aż do chwili, gdy pojawi się on w wyprzedaży. Jednocześnie aż 77% chętniej kupi towar z wyprzedaży niż taki, za którego trzeba zapłacić pełną cenę.
– Pokolenie nastoletnich dziewcząt stanowi wpływową grupę napędzającą konsumpcję wielu towarów i usług – komentuje Witold Libera, Brand Planning Director Euro RSCG Poland – Jednak bywa ona wciąż niedoceniana, również w Polsce. A przecież poziom dojrzałości konsumenckiej jakie wykazują nastolatki powinny skłonić marketerów do przemyślenia dotychczasowego sposobu komunikacji z nimi– twierdzi Libera.
Poniżej przedstawione zostały kluczowe wnioski płynące z raportu “Nastolatka jako konsument i uczestnik procesu komunikacji”:
-
Media społecznościowe są wykorzystywane przez 78% nastoletnich dziewcząt do podtrzymywania kontaktu z przyjaciółmi. Jednocześnie aż trzy czwarte nastolatek pozostaje w “stałym kontakcie” ze swoimi znajomymi dzięki wiadomościom tekstowym, narzędziom typu, iChat, AIM oraz portalom społecznościowym typu Facebook.
-
Nastolatki zdecydowanie bardziej wolą same dowiadywać się o promocjach i wyprzedażach organizowanych przez preferowane marki, niż być zasypywanymi takimi informacjami z całego rynku. Prawie 40% z nich zapisuje się na listy mailingowe swoich ulubionych sklepów, aby regularnie otrzymywać informacje o dostępnych promocjach i aktualnych wyprzedażach. Tylko 28% przegląda strony internetowe i zapisuje się na listy mailingowe informujące o podobnych wydarzeniach na całym rynku.
-
Robiąc zakupy ze swoją siostrą lub najlepszą przyjaciółką, nastolatka wydaje średnio o 23% więcej niż podczas zakupów z grupą dwóch lub więcej koleżanek. Tymczasem robiąc zakupy ze swoim chłopakiem, nastolatka wydaje zaledwie 43% kwoty, którą wydałaby na zakupach z siostrą lub przyjaciółką.
-
65% nastolatek przyznaje, że gdy ich ulubiony sklep lub marka organizuje wyprzedaż towaru, chcą się podzielić tą informacją ze swoją siostrą lub najlepszą przyjaciółką. 57% procent przekaże tej samej osobie wiadomość o nowoodkrytej marce lub nowym trendzie.
-
Co istotne, około 80% nastolatek woli komunikację “jeden na jeden” (wiadomości tekstowe lub rozmowy telefoniczne) niż platformy umożliwiające rozpowszechnianie wiadomości wśród grupy znajomych, takie jak Facebook czy Twitter.
-
59% nastoletnich dziewcząt przyznaje, że zachowanie osobistego, wyjątkowego stylu jest dla nich ważne – to około dwukrotnie większa grupa niż ta, która woli podążać za bieżącymi trendami i podchwytywać tę samą modę, która znalazła uznanie wśród znajomych. 43% dziewcząt czerpie inspirację z trendów dyktowanych przez celebrytów, a zaledwie 26% w pewnym stopniu stara się naśladować popularne koleżanki ze swojej szkoły.
Więcej informacji o projekcie „The Sisterhood”, w ramach którego przeprowadzone zostały badania znaleźć można na stronie www.forsistersbysisters.com.
Źródło: Euro RSCG Poland