Naukowcy wspierają projekt dla szkół

15 października Polskie Towarzystwo Ekonomiczne objęło honorowym patronatem projekt „Bankowy abecedariusz”. Projekt, który prowadzi firma M.T. Media, wydawca portalu „Edukacyjny Kraków”, i który został sfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego, przeznaczony jest dla nastolatków. 

To bankowe ABC przygotowane we współpracy z ekspertami (ekonomiści, psycholodzy) ma pomóc młodym ludziom zrozumieć otaczającą ich rzeczywistość i rozszyfrować codziennie słyszane, ale niezrozumiałe dla gimnazjalistów słowa typu: kredyt, „a vista” itp.

W Polsce własne konto może mieć już nawet 13-latek. Niestety, przeciętny 13-latek o bankowości zazwyczaj nie wie nic. W szkołach, w ramach przedmiotu Wiedza o społeczeństwie, prowadzony jest moduł „Wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczym”. Praktyka szkolna oraz rozmaite analizy potwierdzają, że wiedza uczniów z zakresu edukacji finansowej jest znikoma. To właśnie zainspirowało wydawcę portalu „Edukacyjny Kraków” do stworzenia projektu pt. „Bankowy abecedariusz”, czyli wydania strony www poświęconej bankowości i oszczędzaniu (http://www.edukacyjnykrakow.pl/?cget=nbp) oraz ogłoszenia konkursu z zakresu wiedzy bankowej. Projekt, który ruszył 1 października, skierowany jest do wszystkich nastolatków w Polsce, ale konkurs organizowany w ramach projektu adresowany jest tylko do młodzieży z Krakowa.

Na stronie poświęconej projektowi znaleźć można:

Z czasem na stronie znaleźć też będzie można nadsyłane na konkurs prace uczniów, które utworzą bazę atrakcyjnych materiałów dydaktycznych tworzonych przez młodzież dla młodzieży. Ambicją inicjatorów „Bankowego abecedariusza” jest bowiem stworzenie w przyszłości portalu o ekonomii dla młodzieży. 

Konkurs w ramach projektu „Bankowy abecedariusz”

Konkurs obejmuje dwie kategorie: praca grupowa i praca indywidualna. Gimnazjaliści pracujący w grupie mają stworzyć prezentację multimedialną, która w prosty sposób wytłumaczy ich rówieśnikom terminy bankowe. Zadaniem uczniów pracujących indywidualnie jest przygotowanie w pracy pisemnej słownika najbardziej potrzebnych haseł bankowych. Prace nadesłane na konkurs utworzą bazę materiałów dydaktycznych.

Uczestnictwo w konkursie to nie tylko szansa na zdobycie atrakcyjnych nagród pieniężnych (główne nagrody w obu kategoriach to 1000 zł, II miejsce to 500 zł, wyróżnienia – 200 zł), ale przede wszystkim okazja do nabycia umiejętności świadomego korzystania z usług banków i zrozumienia rzeczywistości gospodarczej. Konkursowi towarzyszą badania ewaluacyjne – ich wynik ma przynieść m.in. dane o dostępności informacji z szeroko pojętej ekonomii dla tej grupy odbiorców.

Prace na konkurs należy nadsyłać do 15 grudnia 2009 r. za pośrednictwem szkół lub domów kultury mających swoje siedziby na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Rozstrzygnięcie konkursu – 14 stycznia 2010 r. o godz. 10.00, podczas uroczystego finału, który odbędzie się w Centrum Informacji Biznesowej i Europejskiej Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie.

Źródło: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne