Nest Bank uruchomił wideoweryfikację

Kolejny bank uruchomił wideoweryfikację, czyli usługę umożliwiającą otworzenie konta w trakcie rozmowy online z konsultantem. Od 6 grudnia 2017 roku z takiej opcji mogą korzystać klienci Nest Banku. W procesie wykorzystywane są elementy biometrii.

Nest Bank jest czwartą instytucją na rynku, która udostępnia wideoweryfikację. Wcześniej usługa pojawiła się w Alior Banku, Inbanku i Banku Zachodnim WBK. W Nest Banku za opracowanie i udostepnienie usługi odpowiadał zespół kierowany przez Małgorzatę Adamczyk. – Liczymy, że proces spotka się z zainteresowaniem i aprobatą klientów. Pozwoli to udostępnić wideoweryfikację również przy zawieraniu umów o inne produkty bankowe – dodaje Małgorzata Adamczyk.

Nest Bank

Złożenie rachunku w procesie wideoweryfikacji zajmuje kilka minut. Po tym czasie można korzystać z usług banku, w tym z serwisu bankowości elektronicznej i mobilnej. Za pośrednictwem wideo rozmowy otworzyć można Nest Konto, Nest Konto Waluta i Nest Oszczędności. W dalszym ciągu będzie można korzystać z dostępnych dotychczas metod otwierania rachunku – podczas wizyty w oddziale lub zdalnie za pośrednictwem kuriera czy przelewu weryfikacyjnego.

Wypełnienie wniosku zaczyna się od wykonania krótkiego samodzielnego nagrania dokumentu tożsamości (dowodu osobistego lub paszportu) oraz własnego zdjęcia za pomocą kamery w swoim komputerze. Oprogramowanie po stronie banku dokonuje weryfikacji autentyczności dokumentu oraz sprawdza, czy wizerunek klienta jest zgodny z tym ze zdjęcia na dokumencie tożsamości. Następnie klient uzupełnia we wniosku dane osobowe, które nie zostały odczytane ze zdjęcia dokumentu. W kolejnym etapie klient łączy się z konsultantem wideo Nest Banku. Podczas rozmowy, po wstępnej pozytywnej decyzji, zgodnie z wymogami regulatora następuje ostateczne potwierdzenie tożsamości klienta.

Rysunek 1. Wykonanie nagrania dokumentu tożsamości – krok 1

Rysunek 2. Wykonanie nagrania dokumentu tożsamości – krok 2

Rysunek 3. Wywołanie połączenia z konsultantem wideo

Rysunek 4. Nawiązywanie połączenia z konsultantem wideo


W testowanej przeze mnie wideoweryfikacji w BZ WBK proces ten przebiegał podobnie, z tą różnicą, że dowód pokazywałem konsultantowi w trakcie rozmowy wideo. Możecie to zobaczyć na poniższym filmie:

Początkowo wideoweryfikacja budziła wątpliwości Komisji Nadzoru Finansowego. Zapytany przeze mnie nadzorca, nie chciał się wypowiadać na temat tej usługi. Dopiero po kolejnym wdrożeniu Komisja stwierdziła, że tę opcję podpisywania umowy z klientem można stosować. Trzeba jednak dochować należytej staranności w identyfikowaniu tożsamości klienta. Tekst na ten temat możecie przeczytać tutaj.