„Nie chcemy, by nasi pracownicy byli traktowani jak kasjerzy”. BS Toruń uruchomił oddział bezgotówkowy

Bank Spółdzielczy w Toruniu uruchomił pierwszy oddział bezgotówkowy. – Nie chcemy, by nasi pracownicy byli traktowani jak kasjerzy. Jeśli większość klientów realizuje wypłatę gotówki u pracownika, a nie przy maszynie, warto zastanowić się, czy bank na pewno wystarczająco wykorzystuje potencjał swojej kadry – mówi Grzegorz Flanz, Wiceprezes Banku Spółdzielczego w Toruniu.

Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Placówka bezgotówkowa w bankowości spółdzielczej to nowość. Z czego wynika taka decyzja?

Grzegorz Flanz, Wiceprezes Banku Spółdzielczego w Toruniu: Realizując aktualną strategię, Bank Spółdzielczy w Toruniu zwiększa znaczenie placówek bankowych jako miejsc świadczenia usług doradczych, dostrzegając że transakcyjną rolę w coraz większym stopniu przejmuje bankowość internetowa i samoobsługa. Zwracam jednak uwagę, że placówka w miejscowości Wąbrzeźno nie jest miejscem całkowicie bezgotówkowym, wszakże w strefie całodobowej stoją dwa urządzenia do samoobsługi w zakresie gotówki. Nie chcemy jednak, by nasi pracownicy byli traktowani jak kasjerzy. Mamy zespół ambitnych, zaangażowanych pracowników, chętnych świadczyć profesjonalne porady w zakresie prowadzenia kont, oszczędności, ubezpieczeń czy kredytowania. Potrzeby gotówkowe nasi klienci z łatwością realizują przy maszynach.

Grzegorz Flanz, Wiceprezes Banku Spółdzielczego w Toruniu

Czy pana zdaniem sektor bankowości spółdzielczej pójdzie w tym kierunku?

Nie chcę wypowiadać się za cały sektor. Bank Spółdzielczy w Toruniu podejmuje odważne decyzje biznesowe, patrząc w jakim kierunku rozwija się bankowość, jak zmieniają się potrzeby i preferencje klientów. Dostrzegamy, że nasze pomysły bywają naśladowane przez kolegów i koleżanki z innych banków, być może podobnie będzie i w tym przypadku. Zwrócę uwagę, że bankomaty w bankowości spółdzielczej obecne są już od blisko 20 lat. Jeśli więc większość klientów realizuje wypłatę gotówki u pracownika a nie przy tej maszynie, warto zastanowić się, czy bank na pewno wystarczająco wykorzystuje potencjał swojej kadry.

Jakie operacje klienci mogą zrealizować samoobsługowo w oddziale?

Przy każdym naszym oddziale funkcjonuje strefa samoobsługowa, a w niej bankomat monofunkcyjny, bankomat/wpłatomat oraz kiosk internetowy. Tak więc wpłata czy wypłata gotówki, sprawdzenie salda, dokonanie przelewu czy nawet założenie lokaty jest w pełni możliwe bez konieczności angażowania pracownika.

Czy klienci chętnie korzystają z biometrii?

Nasze bankomaty z funkcją wpłat działają w recyclingu – banknoty wpłacane przez jednych klientów trafiają do obiegu przy wypłatach realizowanych przez innych klientów. Naszych klientów urządzenie identyfikuje poprzez przyłożenie dłoni do czytnika Palm Vein i weryfikację zgodności danych biometrycznych. Identyfikacja biometryczna cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. Jest jednym z tych aspektów, za który klienci bardzo wysoko nas cenią. To w końcu jeden z przykładów nowoczesnych rozwiązań, jakie staramy się wdrażać w BS Toruń. Dziś w naszym działaniu traktujemy identyfikacje biometryczną jako oczywistość – klient albo ją już ma, albo właśnie podczas wizyty w placówce jest ona mu dodawana.

BS Toruń jako pierwszy w sektorze wdrożył blockchain. Do czego wykorzystywana jest technologia?

Technologię blockchain wdrażamy wspólnie z Atende oraz naszym kluczowym partnerem, jakim jest Novum. Technologia ta jest przez nas traktowana jest element transformacji banku w kierunku podmiotu działającego paperless. Nie chcemy już więcej wysyłać do klientów czy udziałowców tysięcy przesyłek z Taryfą, regulaminami, zawiadomieniami czy zaproszeniami. Teraz powiadamiamy ich tylko zdalnie o tym, że nowe treści zawarte są w module eDokumenty na naszej stronie internetowej. Jest to więc cyfrowy mechanizm spełniający kryteria trwałego nośnika. Aktualnie trwa w BS Toruń pilotaż wykorzystania technologii blockchain do całkowitego wyeliminowania papieru przy obsłudze klienta i zawieraniu wybranych transakcji. Coraz więcej wniosków i potwierdzeń generujemy wyłącznie w formie cyfrowej. Wierzę, że już wkrótce taki model działania będzie powszechnie stosowany w szerokim zakresie współpracy z naszymi klientami. W naszej lokalnej instytucji finansowej budujemy kulturę digital – zarówno wśród naszych pracowników, jak i wśród naszych klientów. Z radością obserwujemy, że jesteśmy za to coraz częściej chwaleni i coraz bardziej doceniani.