Niemal co trzeci pełnoletni internauta w Polsce zdecydował się na kredyt hipoteczny

Niemal co trzeci pełnoletni internauta w Polsce deklaruje, że w przeszłości zaciągnął kredyt hipoteczny. W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie na tę formę pozyskania dodatkowych środków finansowych zdecydowało się ok. 6% internautów w wieku 18+ – wynika z analiz Mindshare Polska. Kim są kredytobiorcy hipoteczni w Polsce i jak ich odsetek zmienił się w ciągu roku?

fot. cottonbro / Pexels

Zaciągnięcie kredytu hipotecznego kiedykolwiek w przeszłości zadeklarowało ok. 32% pełnoletnich internautów w Polsce, a ok. 6% internautów dokonało tego w ciągu roku poprzedzającego badanie. Co ciekawe, w porównaniu do pomiaru przeprowadzonego w zeszłym roku odsetek ten nieco spadł (ok. 8% w 2018 r.). Takie wnioski wynikają z badania LivePanel z 2019 roku.

Wśród nowych kredytobiorców hipotecznych (którzy zadłużyli się w ciągu roku przed badaniem) pod kątem płci obserwuje się lekką przewagę mężczyzn (ok. 58%). W porównaniu do ogółu pełnoletnich internautów częściej znajdziemy wśród nich osoby w wieku 25-34, przy czym stanowią one niemal połowę analizowanej grupy (ok. 49%). Nowi kredytobiorcy hipoteczni to też częściej osoby mieszkające w mniejszych i średniej wielkości miastach – o liczbie mieszkańców poniżej 20 tys. oraz między 50-200 tys.

Wyniki badania wskazują, że zaciągnięciu kredytu hipotecznego relatywnie często współtowarzyszą zmiany w sytuacji rodzinnej i/lub zawodowej. Wśród nowych kredytobiorców hipotecznych, częściej niż wśród pełnoletnich internautów ogółem, spotkamy osoby, które w ciągu ostatniego roku wzięły ślub lub mają go w planach w ciągu następnych 12 miesięcy (ok. 16%). Blisko co czwarta osoba z tej grupy została w ciągu ostatnich 12 miesięcy rodzicem lub spodziewa się powiększenia rodziny w najbliższej przyszłości (ok. 23%). Jednocześnie obserwuje się wśród nich nadreprezentację internautów, którzy w ciągu ostatniego roku otrzymali awans lub oczekują go w kolejnych 12 miesiącach (ok. 28%), oraz nadreprezentację osób, które założyły lub planują założyć w tym czasie nową firmę (ok. 9%).

Jak kształtuje się popularność kredytów hipotecznych w Polsce na tle innych państw Europy? Spośród analizowanych krajów, w ciągu roku poprzedzającego badanie na kredyty hipoteczne częściej niż Polacy decydowali się pełnoletni internauci we Francji (ok. 12%), Słowacji (ok. 9%) czy Rumunii (ok. 8%). Odsetek nowych kredytobiorców hipotecznych w Niemczech okazał się zbliżony do zaraportowanego w Polsce (ok. 6%). Nieco rzadziej na kredyty hipoteczne decydowali się natomiast internauci w Czechach (ok. 5%).

LIVE Panel – coroczne badanie GroupM poświęcone m.in. konsumpcji w kategoriach produktowych, korzystaniu z mediów i zachowaniom w digitalu. Zrealizowane techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie internautów w wieku 18-64.

Wielkość próby badawczej w Polsce: N=5510 (Q3 2018), N=5022 (Q3 2019)

Źródło: Mindshare Polska