Gdy siadamy za kierownicą cudzego pojazdu, warto sprawdzić, czy jego właściciel posiada ważne ubezpieczenie OC – informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Tymczasem o skutkach jazdy bez ważnej polisy nie wie aż 80 proc. polskich kierowców1. Kampania „Nie wchodź w związek na który nie jesteś gotowy”, zrealizowana przez agencję WALK, ma uczulić kierowców, że skutki ich niewiedzy mogą nieść dotkliwe konsekwencje finansowe.
„Celem kampanii jest pokazanie kierowcom, że OC to nie jest tylko sprawa właściciela pojazdu”- podkreśla Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. „Startujemy z kampanią tuż przed wakacyjnymi wyjazdami, gdyż właśnie wtedy, częściej niż zwykle, siadamy za kierownicę cudzego samochodu” – wyjaśnia.
Jak pokazało badanie opinii publicznej zrealizowane przez GfK Polonia na zlecenie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, zaledwie co 5. kierowca w Polsce wie o tym, że za szkody powstałe wskutek jazdy pojazdem bez ważnego OC, odpowiedzialność finansową ponoszą w równym stopniu zarówno właściciel pojazdu jak i jego kierowca. Należy podkreślić, iż przepis ten dotyczy wszystkich pojazdów mechanicznych – samochodów, motocykli, motorowerów, ciągników, a nawet quadów.
Niepokoi więc fakt, iż najniższą świadomością w tym zakresie wykazali się młodzi kierowcy w wieku 20-29 lat, którzy powodują statystycznie najwięcej wypadków. Najniższy poziom wiedzy odnotowano również u kierowców mieszkających na wsi lub w niewielkich miastach, w południowym i południowo-zachodnim regionie Polski. Zdecydowanie wyższą świadomością na temat konsekwencji jazdy bez ważnego OC wykazali się kierowcy w wieku 40-59 lat, przede wszystkim kobiety, ale także mieszkańcy dużych miast, prowadzący firmy lub zajmujący menedżerskie stanowiska oraz wykwalifikowani robotnicy.
Nie wstępuj w związek, na który nie jesteś gotowy
Odpowiedzią na niski poziom wiedzy kierowców na temat konsekwencji jazdy bez ważnej polisy OC jest pierwsza w Polsce wspólna kampania informacyjna przedstawicieli środowiska ubezpieczeniowego pt. „Nie wstępuj w związek, na który nie jesteś gotowy”.
W ramach kampanii przygotowano przygotowane cztery filmy, dostępne pod adresem bit.ly/ufgwarsztat. W trzech z nich właściciele różnych pojazdów pożyczają pojazd znajomej osobie, która deklaruje świadomość konsekwencji jazdy bez ubezpieczenia OC, czwarty natomiast stanowi kompilację wszystkich nagrań.
Kampania realizowana jest przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, przy współpracy Polskiej Izby Ubezpieczeń, Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Rzecznika Ubezpieczonych, przy honorowym partnerstwie Komisji Nadzoru Finansowego. Za koncepcję i realizację kampanii odpowiada agencja Walk Digital, za produkcję filmów – Mojo Films.
WALK jest niezależną, polską grupą marketingową. W ramach WALK funkcjonuje obecnie siedem business unitów: WALK Creative– odpowiadający za kreację ATL/BTL/Interactive; WALK PR– zajmujący się komunikacją PR; WALK Digital– prowadzący projekty z zakresu digital marketing; WALK Social Media– prowadzący projekty społecznościowe; WALK Events– specjalizujący się w eventach; WALK Promotion– realizujący działania field i shopper marketingowe oraz WALK Design– przygotowujący projekty z zakresu CI, packagingu oraz tworzenia nowych marek.