Nordea Bank Polska w pierwszej dziesiątce najbardziej zyskownych banków

18 listopada Rzeczpospolita opublikowała wstępne wyniki banków za III kwartały 2009 roku. Nordea Bank znalazł się na 16 miejscu wśród największych banków pod względem wielkości funduszy własnych (zestawienie zawiera wyniki 40 banków). Bank Nordea jako jedyny w tej grupie może się też szczycić dodatnim przyrostem zysku brutto.

Najlepszy wynik osiągnęliśmy także pod względem przyrostu zysku netto – jego spadek wyniósł zaledwie 0,8%, podczas gdy zarobek całego sektora bankowego był prawie o 45 proc. mniejszy, a np. w przypadku BRE Banku było to aż o 89,3% mniej, Kredyt Banku o 96%, Raiffeisen Banku o 63,4% mniej. Po III kwartałach 2009 r. pod względem wysokości osiągniętego zysku netto z wynikiem 98 mln zł Bank Nordea zamyka pierwszą dziesiątkę polskich banków.

W pierwszej piętnastce największych komercyjnych instytucji bankowych Nordea okazała się także liderem pod względem dynamiki wyniku z działalności bankowej, który był o 22,5 proc. lepszy niż w trzech kwartałach poprzedniego roku.

Warto też pamiętać, że już drugi raz z rzędu w tym zestawieniu Nordea osiągnęła najlepszy rezultat pod względem przyrostu sumy bilansowej (30,4%) wśród 15 największych banków komercyjnych (bez BGK). Średni przyrost dla tych instytucji wyniósł ok.12,4%. W tej grupie wielkością sumy bilansowej Nordea wyprzeda także Bank BPH, który ma wyższe fundusze własne. W pierwszej dwudziestce pod względem dynamiki przyrostu aktywów i pasywów lepszy okazał się jedynie Deutsche Bank PBC, wykazując spadek zysku netto -12,4 mln.
– Można stwierdzić, iż biorąc pod uwagę szybki wzrost sumy bilansowej, wynik netto i nadal rosnącą w tym roku sieć oddziałów, Nordea Bank skutecznie zrealizował cele biznesowe” – mówi prezes Zarządu Nordea Bank Polska Włodzimierz Kiciński.

Od początku roku bank zwiększył liczbę placówek ze 115 do 158, co wiązało się m. in. ze wzrostem zatrudnienia. Pomiędzy wrześniem 2008 r. a wrześniem 2009 r. liczba etatów zwiększyła się o ok. 15% – zarówno w obszarze sprzedaży w rosnącej sieci placówek, jak też w działach wspomagających sprzedaż.

Powodem do zadowolenia może być fakt, że nakłady poniesione na dynamiczny rozwój i wzmocnienie pozycji rynkowej zauważalnie przełożyły się na rosnące wyniki sprzedaży i wzrost rentowności banku. Jednocześnie wyniki Nordea na tle konkurencji dowodzą, że temu procesowi towarzyszy spójna strategia i stabilna sytuacja finansowa.
Źródło: Nordea Bank Polska