Notowania giełdowe w mBanku zawodzą inwestorów

Od trzech tygodni klienci mBanku, którzy inwestują na giełdzie, borykają się z problemem dostępu do notowań giełdowych w czasie rzeczywistym. Aplikacja mBanku odmawia posłuszeństwa na większości przeglądarek internetowych.


mBank, kojarzony powszechnie z usługami bankowymi, oferuje swoim klientom także możliwość inwestowania na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Możliwości te nie są może tak rozbudowane, jak w domach maklerskich, ale dla niektórych inwestorów giełdowych wystarczające. Swoją rolę odgrywają także niewygórowane prowizje oraz darmowy dostęp do notowań w czasie rzeczywistym w wersji podstawowej.

Niestety, od 11 sierpnia, możliwość inwestowania na giełdzie dla osób korzystających z notowań online jest znacznie utrudniona – skarżą się klienci mBanku informujący o tej sprawie portal Bankier.pl. Problemem jest dostęp do aplikacji prezentującej notowania giełdowe w czasie rzeczywistym. A konkretnie, to brak tego dostępu.


(Bankier.pl)

„Od 11 sierpnia borykamy się z tym problemem. 10 sierpnia mBank przeprowadził aktualizacje systemu (nie zapowiedzianą). Notowania ciągłe uruchamiane są za pomocą apletu napisanego w javie. Po aktualizacji system mBanku twierdzi, że nie mamy zainstalowanej javy w systemie. Co jest śmieszne ponieważ inna aplikacja napisana w javie firmowana przez mBank uruchamia się bez problemu we wszystkich przeglądarkach” – pisze do nas Pan Dariusz, który skarży się również, że już trzykrotnie składał reklamacje w banku.

W jednej z odpowiedzi na reklamację naszego czytelnika, bank zrzuca winę na obce oprogramowanie, pisząc: „Uprzejmie informuję, zgłoszone przez Pana utrudnienia mają związek ze zmianami w obsłudze javy przez przeglądarkę. Ich źródłem nie jest oprogramowanie banku.” Jeśli jednak źródłem problemów nie jest oprogramowanie banku, to dlaczego inne programy działające w javie nie mają podobnych problemów? W innej odpowiedzi na reklamację bank pisze, że „Notowania działają m.in. na przeglądarce Opera oraz IE 11 [Internet Explorer w wersji 11 – przyp. red.]”.

Sprawdziliśmy problem i faktycznie, mimo prawidłowo zainstalowanego oprogramowania Java, które jest wymagane do uruchomienia aplikacji mBanku, w przeglądarkach Firefox i (wbrew informacjom banku) IE11 (z aktualizacją Version 8 Update 60), notowania giełdowe w mBanku nie uruchamiają się, informując, że użytkownik nie ma zainstalowanego oprogramowania Java. Z notowań giełdowych nie skorzystają również użytkownicy systemu Windows 10 oraz zainstalowanego tam następcy Internet Explorera – przeglądarki Edge.

Oprogramowanie mBanku działa natomiast w przeglądarce Opera oraz przeglądarce Chrome z włączonym interfejsem NPAPI. Chrome jest jednak rozwiązaniem tylko dla internetowych „zawodowców”, bowiem przeglądarka ta przestanie w tym roku obsługiwać Javę, a w tej chwili obsługuje ją tylko w trybie, którego sposób uruchomienia nie należy do oczywistych.

Bank wie o problemie i przesłanym do nas komentarzu przeprasza swoich klientów za niedogodności. „Problem wynika ze zmiany działania przeglądarek, a w konsekwencji – konieczności dostosowania rozwiązań banku do tych zmian. W banku trwają intensywne prace w tym zakresie.” – wyjaśnia Marta Rutkowska z biura prasowego mBanku. Dodaje, że problem dotyczy najnowszych wersji przeglądarek FireFox (v.40), Google Chrome (v.45), Safari. Rutkowska podkreśla, że jest możliwość korzystania z notowań w przeglądarce Opera. „Klienci mogą śledzić też notowania mobilnie – wersja mobile notowań jest bezpłatna i w pełni dostępna.” – dodaje Rutkowska.

Zapytaliśmy bank, dlaczego tak długo trwa rozwiązanie tego problemu. Odpowiedzi na to pytanie jednak nie otrzymaliśmy, podobnie jak przewidywanego terminu rozwiązania problemu. Wskazówką może być jednak liczba klientów korzystających z rachunku inwestycyjnego w mBanku – wynosi ona 1756 inwestorów. To kropla w morzu porównując do niemal 5 mln klientów usług bankowych samego mBanku, czy nawet 1,4 mln rachunków maklerskich w Polsce, jaką podaje KDPW na koniec lipca tego roku.

Informację o problemach z notowaniami w mBanku otrzymaliśmy od naszych czytelników. Jeśli też masz problem z działaniem serwisów internetowych swojego banku poinformuj nas o tym.