Na polski rynek mikropożyczek online wkroczyła właśnie kolejna marka – ZAIMO. Kluczem do sukcesu ma być nowatorski sposób wyliczania kosztu pożyczki, uzależniony od oceny zdolności kredytowej – im lepszy scoring tym tańsza pożyczka. W tym celu ZAIMO wykorzystuje technologię Big Data, weryfikując np. aktywność na portalach społecznościowych. To nowość. Większość firm pożyczkowych korzysta z danych BIK, KRD i Infomonitora.
Dotychczas koszty mikropożyczek były na dość zbliżonym poziomie dla wszystkich aplikujących. Teraz osoby o wysokim scoringu, czyli dobrej ocenie zdolności kredytowej, mogą liczyć na lepsze warunki pożyczki.
– Zależy nam na oferowaniu usług konkurencyjnych dla banków w przypadku dobrych Klientów oraz promowaniu odpowiedzialnego pożyczania – mówi Katarzyna Małolepszy, manager w ZAIMO.
Maksymalna kwota, okres kredytowania oraz koszt pożyczki zależą od obliczanej indywidualnie dla każdego klienta zdolności kredytowej. Pożyczka może być przyznana w kwocie aplikowanej na wybraną ilość rat. Przykładowe oprocentowanie pożyczki w ZAIMO może wynieść od 5 do 12% w skali miesiąca. Klient, który pożycza 1 000 zł, po 6 miesiącach ma do oddania o 350 zł więcej w przypadku najwyższej oceny scornigowej a o 730 zł więcej, gdy jego zdolność kredytowa jest na granicy ryzyka akceptowalnego przez ZAIMO.
RRSO w zależności od scoringu wynosi pomiędzy 80 a 290% rocznie, ZAIMO nie dolicza dodatkowych prowizji za udzielenie pożyczki. Szczególnie dziś, gdy tyle mówi się
o regulacji rynku pozabankowego, oraz cięciu limitu kosztów pożyczek ten model obsługi kredytowej może spotkać się z zainteresowaniem rynku i konsumentów.
Nowatorską ocenę zdolności kredytowej zapewnia wykorzystywana przez ZAIMO technologia Big Data. Dzięki niej odpowiednio zebrane i przetworzone dane zostają wykorzystane z pożytkiem dla aplikującego, który otrzymuje możliwość zaciągnięcia tańszej pożyczki. Nie są to standardowe informacje, pochodzące z KRD czy InfoMonitora. Big Data działa inaczej. Poprzez połączenie różnych informacji, takich jak miejsce zamieszkania, ostatnie znane położenie telefonu komórkowego, informacje o zatrudnieniu, sposób przeglądania stron internetowych i zachowanie użytkownika na stronie z wnioskiem, jak również profile w mediach społecznościowych ustalane są pośrednie i bezpośrednie kryteria ostatecznej oceny zdolności kredytowej. Na podstawie takich danych można zbudować model behawioralny, aby określić zdolność spłacania pożyczki. Analiza aktywności wnioskodawców w Internecie zapobiega także udzielaniu pożyczek osobom mogącym mieć problemy z ich uregulowaniem.
ZAIMO