Nowa oferta w zakupach grupowych – przesyłki kurierskie

Od 17 października IAI S.A. i DPD Polska sp. z o.o. ulepszą polski e-handel. Obie firmy stworzyły zupełnie nowy model sprzedaży usług kurierskich sklepom internetowym, oparty o ideę zakupów grupowych. Dzięki temu, każdy – nawet bardzo mały – początkujący e-sklep będzie mógł zaoferować swoim klientom przesyłki kurierskie w cenie i jakości dorównującej potentatom na rynku. Zyskają na tym zarówno kupujący, jak i sprzedający w sieci.

Do tej pory sprzedawcy internetowi musieli sami negocjować ceny przesyłek w firmach kurierskich lub u brokerów tych usług. Właściciele sklepów nigdy nie wiedzieli czy uzyskane przez nich ceny są atrakcyjne. Dodatkowo każdy z nich musiał sam podpisać umowę i rozliczać się z kurierem. Wreszcie po wysłaniu przesyłek pobraniowych, które stanowią zwykle większość wysyłanych przesyłek, musieli otrzymane od kurierów pliki z rozpisanymi pobraniami porównywać z rejestrami wysyłek, aby wychwycić ewentualne błędy. Poszczególne przelewy również trzeba dopasować do rejestru przesyłek i sprawdzić, czy żadna nie zginęła. Poważnym problemem była także stosunkowo wysoka cena przesyłek kurierskich dla małych i średnich sklepów. Cena przesyłek maleje wraz z wolumenem, ale staje się atrakcyjna dopiero powyżej kilkudziesięciu paczek wysyłanych miesięcznie. Poniżej tej liczby jedyną opłacalną opcją była Poczta Polska, w której placówkach trzeba często odstać w kolejce i przy każdej wizycie poczekać na wydrukowanie faktury. Na te właśnie niedogodności często skarżyli się klienci.

To powodowało częste niezadowolenie – zarówno wśród sklepów internetowych, jak i ich klientów – z jakości, ceny i terminowości dostaw. IAI i DPD skupiły się na rozwiązaniu tych problemów i niedogodności, budując jedną kompleksową usługę. Celem stało się dostarczenie najlepszych usług kurierskich w cenach, które będą atrakcyjne da sklepów oraz ich klientów, przy jednoczesnym kompletnym zredukowaniu formalności i zaoferowaniu dodatkowych korzyści oraz oszczędności, wynikających z automatycznego rozliczania przesyłek.

– W IAI obsługujemy w Polsce ponad 1500 sklepów internetowych. Znamy ten rynek bardzo dobrze i wiemy, że większość sprzedawców nawet nie marzyła o tym, aby mieć połączony w jedną usługę szereg najlepszych cech z ofert różnych firm. Teraz otrzymali brak zobowiązań i pełną elastyczność względem firmy kurierskiej, połączone z niską ceną, która charakteryzuje ofertę Poczty Polskiej, darmowym odbiorem przesyłek od klienta oraz szybką dostawą i wysoką niezawodnością, charakteryzującą przesyłki kurierskie. Podczas wielu miesięcy prac sprawdziliśmy, która firma kurierska cieszy się najlepszą renomą wśród naszych klientów i po analizie rynku wybraliśmy na partnera DPD. Dzięki ich elastyczności udało się uzyskać cenę przesyłek zbliżoną do Poczty Polskiej – bez potrzeby podpisywania dodatkowej umowy, negocjowania cen, czy też decydowania się na wyłączność w korzystaniu z usług kurierskich DPD przez właścicieli wszystkich sklepów internetowych korzystających z IAI-Shop.com. Takie warunki nie byłyby możliwe, gdyby nie ogromna liczba sprzedawców, jaką reprezentujemy – mówi Paweł Fornalski, CEO IAI S.A.

Ta współpraca pokazuje, że popularne obecnie zakupy grupowe mogą być ciekawym modelem biznesowym– nie tylko na rynku B2C, ale także B2B. Niskie ceny to jednak tylko jedna z kilku korzyści dla sklepów internetowych. Oszczędności wynikają również z szybkich i bardzo elastycznych procedur współpracy. Klienci IAI nie muszą podpisywać dodatkowej umowy czy opłacać dodatkowych faktur od firmy kurierskiej. Cały system przesyłek zorganizowany jest bezpośrednio na platformie IAI-Shop.com. Wystarczy kliknąć w odpowiednią opcję, aby zacząć korzystać z DPD by IAI oraz oferować w sklepie – od pierwszego dnia po aktywacji – przesyłki kopertowe już za 12zł netto a paczki do 3kg – za 13zł netto (plus opłata paliwowa). Pobrania – bez względu na rodzaj przesyłki – to  dodatkowy wydatek w kwocie zaledwie 3zł. Klienci IAI, po zarejestrowaniu zamówienia DPD, po prostu klikają na opcję wygenerowania dokumentu przewozowego, co tworzy wydruk adresu pomocniczego, od razu z nadanym numerem przesyłki. Teraz wystarczy zadzwonić na infolinię DPD, która po przesyłkę – bez żadnej opłaty – wyśle kuriera. Ten przybędzie nawet po jedną przesyłkę w dowolne miejsce w Polsce. Opłata za przesyłkę zostanie doliczona do faktury za użytkowanie platformy IAI-Shop.com. Pieniądze za pobrania zostaną przekazane do wypłaty na wskazane przez sklep konto.

To niesamowite ułatwienia dla właścicieli sklepów internetowych, które będzie miało realny wpływ na ich rentowność i zwiększy szansę na ich sukces. Warto również podkreślić, że nowym sklepom internetowym będzie łatwiej ruszyć ze sprzedażą, dzięki zminimalizowaniu formalności. Ten model współpracy e-sklepu z firmą kurierską jest niesamowicie elastyczny. W okresach szczytowych, na przykład przed zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia, sklepy internetowe, które do tej pory miały problem z zapewnieniem taniej i skutecznej dystrybucji, mogą „od ręki” skorzystać z tej oferty. Szybkie dostarczanie przesyłek pobraniowych do klientów i przelewów do sklepów zdecydowanie poprawi płynność finansową (cash-flow) sklepów internetowych. Dodatkowo lepsze i zautomatyzowane rozliczanie tych przesyłek zminimalizuje straty sklepów, wynikające z błędnych dostarczeń zakupów, co w prosty sposób przełoży się na ich zyski.

– Można zupełnie spokojnie stwierdzić, że pchniemy polski e-handel na wyższy poziom rozwoju pod wieloma względami. Uwolnimy energię e-sklepów, która w tej chwili jest uwięziona w mozolnym, ręcznym kontrolowaniu przesyłek lub w stratach, które spowodowane są niekontrolowaniem przychodów z pobrań. Wierzymy, że tę uwolnioną energię sklepy internetowe wykorzystają na lepszą obsługę klienta i rozwój. – podsumowuje Paweł Fornalski. – To rozwiązanie idealnie wpisuje się w naszą misję, której podstawą jest automatyzowanie codziennych, manualnych zadań, aby uwalniać energię człowieka do kreatywnej pracy.

Źródło: IAI S.A.