Nowa strategia Expandera: Przyspieszenie rozwoju po wejściu nowego inwestora

Konsorcjum zarządzane przez Innova Capital, w skład, którego wchodzi m.in. 3TS Capital Partners, kupiło 60% akcji Expandera od GE Money. W. Transakcja została sfinalizowana 19 grudnia po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Innova Capital jest jedną z wiodących firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej. Pozostałe 40% akcji Expandera nadal należy do GE Money.

– Rynek pośrednictwa finansowego w Polsce i regionie ma przed sobą bardzo dobre perspektywy rozwoju – ocenia Krzysztof Kulig, partner w Innova Capital. Wartość udzielonych kredytów hipotecznych w Polsce wynosi obecnie ok. 10% PKB wobec 50% średnio dla „starej” UE. – Dane te świadczą ogromnym potencjale rozwoju, nawet w sytuacji spowolnienia dynamiki udzielania kredytów – twierdzi K. Kulig. Kolejny czynnik przemawiający za dalszym rozwojem branży pośrednictwa to niski poziom penetracji tego rynku. Obecnie w Polsce ok. 20% kredytów hipotecznych udzielanych jest przez pośredników wobec ponad 60% w Holandii czy Wielkiej Brytanii.

– Wysoka efektywność modelu biznesowego, wiodąca marka, największa sieć dystrybucji oraz wysoko ceniony zarząd i zespół pracowników – to powody, dla których Innova Capital zdecydowała się na zakup udziałów w Expanderze – mówi K. Kulig. – To idealna platforma do dalszej ekspansji w kraju i za granicą – dodaje. Celem inwestora jest trzykrotne zwiększenie wartości spółki w ciągu 3-5 lat. – Planujemy wprowadzić Expandera na giełdę – zapowiada K. Kulig. – Prace w tym kierunku mogą rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch lat – dodaje.

Pierwsze efekty nowej strategii już widać. Expander zintensyfikował od początku tego roku działa marketingowe, których celem jest m.in. wzmocnienie wizerunku. – Rok 2007 był czasem oczekiwania na wejście nowego inwestora, a także czasem dyskusji na temat przyszłości Expandera. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników tej dyskusji. Przed Expanderem otwierają się możliwości ekspansji – mówi Małgorzata Zbierada-Tyszkiewicz – prezes Expandera. – Nowa strategia, realizowana przy wsparciu nowego inwestora opiera się na czterech filarach: rozwoju geograficznym, poszerzeniu oferty produktowej, zwiększeniu liczby oddziałów oraz zwiększeniu świadomości marki – dodaje.

Analizy związane z ekspansją zagraniczna już są prowadzone. Pierwszych decyzji można spodziewać się w ciągu 12-18 miesięcy. Pod uwagę brane są przede wszystkim Bułgaria, Rumunia i Ukraina. – Forma inwestycji jest przedmiotem badania. Nie jest jednak tajemnicą, że największe tempo wzrostu osiąga się poprzez akwizycje lokalnych podmiotów – mówi K. Kulig.

Expander jest obecnie najlepiej postrzeganą marką wśród doradców finansowych, co potwierdzają m.in. badania przeprowadzone przez instytut Gfk Polonia. W rankingu najcenniejszych marek, opracowanym przez „Rzeczpospolitą”, Expander zajmuje czwarte miejsce w kategorii handel i usługi i jest to najwyższa pozycja wśród instytucji z sektora finansowego. 25% transakcji zawartych za pośrednictwem Expandera w 2007 roku stanowiły kolejne transakcje dotychczasowych klientów. – Mając bardzo silną pozycję na polskim rynku, będziemy dążyć do tego, aby Expander był uważany za markę najbardziej godną zaufania w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej – zapowiada M. Zbierada-Tyszkiewicz. – Będziemy także podejmować działania zmierzające do dalszego wzmocnienia więzi z klientami. Chcemy, aby razem z nami podejmowali każdą ważną decyzję finansową – dodaje.

Firma doradcza zamierza też dalej powiększać sieć oddziałów. Według M. Zbierady-Tyszkiewicz, najpóźniej w 2010 roku Expander powinien otworzyć setny oddział. Na koniec 2007 Expander miał 57 placówek, a w tym roku planuje zwiększyć ich liczbę do 75.

Doradca planuje też dalej poszerzać ofertę produktową, zwłaszcza w segmencie inwestycyjnym. W lutym planowane jest wprowadzenie kolejnego instrumentu strukturyzowanego. Poza tym, w pierwszym kwartale powinna znacząco poszerzyć się oferta funduszy zagranicznych. Uzupełnieniem tej oferty mogą być tzw. produkty szyte na miarę, dostarczane przez BWE czy GE/BPH, jednak przy zachowaniu niezależności doradcy. Istotną kwestią z punktu widzenia dalszego rozwoju Expandera będzie też implementacja przepisów wdrażających unijną dyrektywę MiFID. Najprawdopodobniej Expander przekształci się w dom maklerski. – To stwarza dla nas nowe możliwości rozwoju – ocenia M. Zbierada-Tyszkiewicz.

Expander powstał w 2000 roku jako portal internetowy expander.pl, który miał pośredniczyć w sprzedaży produktów finansowych. Należał do spółki Fin Fin SA, której większościowym akcjonariuszem był Softbank. Profil działalności spółki został dosyć szybko zmieniony. W 2001 roku Expander stał się niezależnym doradcą finansowym, nastawionym na bezpośredni kontakt z klientem, oferującym szeroką gamę produktów bankowych i inwestycyjnych. W grudniu 2001 roku został otwarty pierwszy oddział w Warszawie. Na początku 2003 roku 100% akcji Expandera kupił amerykański GE Investments. W styczniu 2004 roku powołany został nowy zarząd, najpierw jednoosobowy reprezentowany przez prezesa – Małgorzatę Zbieradę-Tyszkiewicz, powiększony w 2006 roku o trzy kolejne osoby: Piotra Augustynowicza, Konrada Grabowskiego i Grzegorza Manna.