Znowu może być głośno o Fortis Banku. Najwyraźniej akcjonariusza zdecydowali się w końcu na jakąś konkretną strategię, bo do tej pory można było mieć co do tego poważne wątpliwości.
Mimo, że jest to mała instytucja, to obsługiwani przez Fortis Bank klienci mają swoją wartość. Bank specjalizuje się bowiem w obsłudze sektora MSP, dużych korporacji i co bardziej majętnych klientów indywidualnych. Zdobycie takiej bazy nie jest w obecnych czasach łatwe. Z drugiej jednak strony udział banku w całym rynku jest dość skromny i nie pomogło tutaj specjalnie ani wprowadzenie e-Pakietu, ani specjalnych promocji na pozostałe Pakiety. Wręcz pojawiają się od niedawna głosy, że takie posunięcie negatywnie odbiło się na jakości obsługi – z czego Fortis był w Polsce zawsze dumny. Jako, że sprzedaż kont osobistych szła średnio (czytaj słabo) – bank postawił ostatnio – podobnie jak inni gracze, na kredyty hipoteczne. Jego obecna, promocyjna oferta jest praktycznie bezkonkurencyjna. Jednak i to wciąż nie daje dobrego widoku na przyszłość. Jednym słowem Fortis Bank dużym graczem w Polsce nie będzie i może co najwyżej zacząć się specjalizować w jakiejś niszy. Udziały w rynku może zwiększyć tylko poprzez jakąś fuzję – no ale to już zależy od całej Grupy. Być może w Polsce zacznie się wkrótce bliższa współpraca z Bankiem Millennium? Nie wiadomo – ale na to wskazywałaby logika tego, co dzieje się obecnie w Portugalii.
Co zatem do tego (wciąż jednak hipotetycznego) momentu? Okazuje się, że bank nie będzie jednak czekał z założonymi rękoma i wdroży nową strategię. Jej szczegóły zostaną ujawnione już 15go listopada. Z naszych informacji wynika, że Fortis będzie chciał w znaczący sposób zwiększyć swoją pozycję na rynku bankowości prywatnej i zarządzania aktywami. W szerszej sprzedaży pojawią się zagraniczne fundusze grupy, a nie jest tajemnicą, że Fortis Bank poważnie myślał nad ponownym stworzeniem własnego TFI. Nowa strategia zakłada bliższą współpracę z Fortis Investments oraz należącym do grupy Fortis, szwajcarskim MeesPierson, który specjalizuje się w bankowości prywatnej.
Czy taka strategia ma sens? Pewnie tak jeśli popatrzy się na zainteresowanie wszystkich banków tym lukratywnym rynkiem. W prasie i telewizji wręcz roi się od reklam oferty private bankingu BRE Banku, Citibanku i innych, w tym zagranicznych, graczy. Fortis Bank Polska ma doświadczenie. Jeśli dostanie silne wsparcie z Belgii – może coś z tego będzie. Więcej o nowej strategii będziemy mogli napisać w przyszłym tygodniu.