Nowa strategia MultiBanku: klienci zamożni i małe firmy

Ekspansja MultiBanku wyraźnie wskazuje na chęć wykorzystania potencjału, który tkwi w segmencie małych firm oraz klientów zamożnych. Zgodnie z metodologią B.P.S. Consultants Poland oraz McKinsey & Company do grupy klientów zamożnych w Polsce zaliczane są osoby zarabiające minimum 5 tys. zł netto (1300 EUR). Jest to tak zwany segment Mass Affluent liczący według różnych szacunków od 360 do nawet 500 tysięcy osób. Zdaniem analityków roczne tempo wzrostu tego segmentu oblicza się na 4-5%.

– W ciągu najbliższych lat chcemy czterokrotnie zwiększyć liczbę obsługiwanych klientów zamożnych, deklaruje Piotr Kociołek, dyrektor BRE Banku ds. MultiBanku. – Dokonamy tego poprzez dostarczenie innowacyjnej i atrakcyjnej oferty produktowej, a także przez zapewnienie fachowego i przyjaznego doradztwa, na poziomie najlepszych rynkowych standardów Unii Europejskiej. W Wielkiej Brytanii, którą postrzegamy jako wzór usług finansowych, banki proponują klientom prestiżowym, prowadzącym działalność biznesową business manager’ów. Taki doradca zna szczegóły prowadzonej działalności gospodarczej klienta i monitoruje kondycję firmy. Gdy zachodzi potrzeba służy radą. Zazwyczaj kontakt doradcy nie jest rzadszy niż raz na miesiąc – mówi Piotr Kociołek.

Fachowcy z MultiBanku podkreślają, że warunkiem koniecznym do odniesienia sukcesu jest także zapewnienie terminowej i sprawnej realizacji procedur.

Ponad 33 proc. klientów prestiżowych MultiBanku (Klub Aquarius) posiada również produkt Business Class. Większość mikrofirm koncentruje się w branży związanej z handlem i usługami. W tych obszarach stosunkowo łatwo rozpocząć działalność gospodarczą, gdyż wiąże się często z niskimi kosztami niezbędnych inwestycji, a równocześnie generuje zysk w krótszym okresie. Niektóre obszary, ze względu na ograniczone możliwości działań, są zupełnie niedostępne dla rynku małych firm, należą do nich m.in.: górnictwo; wytwarzanie i dystrybucja energii elektrycznej, gazu, wody.

– Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają najczęściej doświadczenia współpracy z instytucjami finansowymi nabyte przy zarządzaniu swoimi prywatnymi pieniędzmi – tłumaczy Mariusz Drzewiecki, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży MultiBanku – Dzięki temu poznali już mechanizmy, które dotychczas były „zarezerwowane” dla segmentu osób fizycznych. Teraz, dzięki rozwojowi oferty bankowej skierowanej do firm, będą skłonni poszukiwać podobnych narzędzi w trosce o rozwój firmowych finansów.

Zdaniem Mariusza Drzewieckiego przykładem doskonale obrazującym takie trendy może być rachunek bilansujący kredyt hipoteczny. Produkt ten, znany w MultiBanku jako Plany Finansowe i przeznaczony dla osób fizycznych, pozwala na redukowanie lub całkowite ograniczenie wysokości płaconych odsetek, dzięki oszczędnościom i wpływom na specjalny rachunek bilansujący zintegrowany z linią kredytową. Mechanizm, który spotkał się z aprobatą klientów nabywających prywatne nieruchomości, jest teraz dostępny także dla właścicieli firm pod nazwą Plan Finansowania Biznesu oraz jako MultiKredyt Business. Również refinansowanie kredytów, czyli przenoszenie swoich zobowiązań z banku do banku w poszukiwaniu optymalnej oferty, staje się coraz silniejszym trendem wśród właścicieli małych firm. Ale tutaj, klienci biznesowi poszukują tych samych benefitów, jakie stały się ich udziałem w przypadku „prywatnych kredytów”: szybkich procedur, minimum dokumentów i korzystnej relacji jakości do ceny.

INFORMACJE DODATKOWE:

• Wprowadzając pierwszy etap strategii MultiBank rozpoczął 5 września ogólnopolską kampanię reklamową skierowaną do małych firm: „MultiBank. Kredytujemy sukces każdej firmy”.

• W kampanii podkreślono najważniejsze wyróżniki oferty kredytowej naszej instytucji: długi okres kredytowania nawet do 20 lat, unikalny mechanizm bilansowania kredytów (offset) i możliwość uzyskania kredytu większego nawet o 20% przy refinansowaniu.

• Jak wynika z badań drobni przedsiębiorcy zostali zauważeni przez banki, które chętniej udzielają im kredytów, oferują specjalne pakiety. Sygnały z rynku o poprawie sytuacji finansowej mikrofirm skłaniają banki do proponowania tej grupie ciekawszej i bardziej dostępnej oferty.

• Zdecydowana grupa klientów prestiżowych MultiBanku zrzeszonych w Klubie Aquarius mieści się w przedziale 30-45 lat. Wśród klientów AQ do jednorodnych grup zawodowych o największej liczebności możemy zaliczyć: handel i sprzedaż, ochrona zdrowia, usługi, bankowość i finanse.