Nowe technologie zmieniają zawód brokera ubezpieczeniowego

Dostrzegając zalety współpracy z brokerami, firmy chętnie korzystają z ich usług. Z kolei brokerzy, aby sprostać stawianym przed nimi wyzwaniom, coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania, takie jak internetowe platformy ubezpieczeń.


Według danych Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących rynku brokerskiego,
w 2016 roku brokerzy zarobili 1,05 mld zł z tytułu prowizji od ubezpieczycieli, co stanowi aż 16% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Przyczyn przedstawionego wzrostu przychodów generowanych przez brokerów jest wiele – pozytywny wpływ na rynek miało m.in. wprowadzenie regulacji prawnych ułatwiających dostęp do wykonywania działalności brokerskiej, co przełożyło się na zwiększenie liczby brokerów. Opłacalność korzystania z usług brokerów zwiększa się jednak również dzięki korzystaniu przez nich z nowoczesnych technologii.

Nowy standard – obsługa online

W opublikowanym przed rokiem raporcie analitycy KPMG wskazywali, że w ciągu najbliższych pięciu lat standardem wśród największych ubezpieczycieli będzie obsługa klienta online. Przebadani przez KPMG klienci w obliczu wyboru oferty ubezpieczenia cenią doradztwo pośrednika i ofertę dopasowaną do potrzeb ich firmy. Możliwość przedstawienia klientowi rozwiązania jak najlepiej spełniającego jego oczekiwania w jak najkrótszym czasie staje się zatem wyzwaniem dla ubezpieczycieli i współpracujących z nimi brokerów, szczególnie tych, którzy obsługują znaczący wolumen drobnych wniosków ubezpieczeniowych. Prawdopodobnie największym wsparciem dla rynku ubezpieczeniowego i rozwiązaniem w tym zakresie staną się platformy internetowe stworzone z myślą o brokerach i agentach ubezpieczeniowych.

– Dzięki platformom online, przygotowanie dopasowanej oferty i dostosowanie jej do potrzeb klienta zajmuje tylko kilka minut. Dzięki nowemu narzędziu, broker jest w stanie szybko wygenerować polisę gotową do wysłania klientowi. Podobne rozwiązania to przyszłość rynku ubezpieczeń i ogromna korzyść zarówno dla pośredników, jak również dla klientów –przekonuje Dariusz Baran, dyrektor Działu Grupowych Ubezpieczeń Osobowych w AIG.

Specjalistyczne usługi

Popyt na wysokospecjalistyczne usługi w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego będzie prawdopodobnie zwiększał się w najbliższych latach. Przedsiębiorstwa poszukujące ochrony nadal będą bazować na przywiązaniu i zaufaniu do brokera; coraz istotniejszą rolę zaczyna pełni

dla nich również „kompetencja technologiczna” specjalisty. Warto pamiętać, że innowacyjne narzędzia, oprócz ułatwień w obsłudze klienta i wsparcia w procesie przygotowania polisy, zapewniają też inne korzyści – przyczyniają się do poprawy rentowności firm ubezpieczeniowych i odciążają brokerów ubezpieczeniowych w procesie sprzedaży.

AIG