Nowe terminale płatnicze Ingenico pozwolą na instalowanie aplikacji ułatwiających pracę punktów handlowych. Pełen katalog 2500 programów napisanych specjalnie pod terminale TETRA dostępny będzie na platformie MarketPlace, działającej na podobnej zasadzie jak sklepy z aplikacjami na smartfony – mówi w rozmowie z PRNews.pl Piotr Waś z Ingenico Group.
Na trzy pytania redakcji PRNews.pl odpowiada Piotr Waś, Country Manager na Polskę i kraje bałtyckie, Ingenico Group.
Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Jakie nowości produktowe szykuje Ingenico?
W listopadzie ubiegłego roku miała miejsce pierwsza na świecie płatność dokonana za pomocą dużego ekranu dotykowego, czyli tzw. connected screen. Jest to rozwiązanie, które byliśmy w stanie wprowadzić na rynek dzięki współpracy z Think&Go, firmą specjalizującą się w płatnościach za pomocą wielkoformatowych wyświetlaczy określanych jako screen commerce. Jako pierwsi na świecie umożliwiliśmy przekazanie określonej kwoty na konto wybranej organizacji charytatywnej poprzez przyłożenie karty płatniczej z funkcją płatności zbliżeniowych do ekranu, który działa tak, jak tradycyjny terminal płatniczy. Kilka miesięcy po udanym debiucie tego rozwiązania, dwa ekrany umożliwiające przekazanie datku na wspieraną przez Ingenico kampanię „Żonkile dla Curie” Instytutu Curie, francuskiej organizacji zajmującej się podnoszeniem świadomości profilaktyki chorób nowotworowych, zainstalowane zostały na stacji Paris Saint-Lazare wzbudzając duże zainteresowanie wśród podróżnych.
Connected Screens to kolejne, istotne osiągnięcie na drodze rozwoju płatności bezgotówkowych rewolucjonizujące również sposób dokonywania tzw. zakupów impulsywnych. Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, aby tego typu rozwiązania mogły się pojawić również w sieciach handlowych. Ekrany zaprojektowano specjalnie z myślą o miejscach gromadzących wiele osób, takich jak stacje metra czy ruchliwe ulice. Umożliwią one szybki wybór i zamówienie towarów, które następnie będzie można odebrać np. w sklepie stacjonarnym. Warto podkreślić iż samo urządzenie spełnia zadanie nie tylko terminala płatniczego, ale również przyciąga klientów multimedialną zawartością.
Kolejnym rozwiązaniem Ingenico rewolucjonizującym rynek płatności bezgotówkowych jest najnowsza generacja terminali Telium TETRA. Urządzenia te pozwalają rozdzielić sferę obsługi płatności, która wymaga bardzo silnych zabezpieczeń i specyficznego środowiska, od sfery komercyjnej, gdzie można instalować aplikacje o dowolnej funkcjonalności ułatwiającej pracę punktów handlowych. Pełen katalog 2500 programów napisanych specjalnie pod terminale TETRA dostępny będzie na platformie MarketPlace, działającej na podobnej zasadzie jak sklepy z aplikacjami na smartfony. Same urządzenia zostały również zaprojektowane przy uwzględnieniu informacji od naszych klientów. Przykładem takiego udogodnienia może być przesunięcie czytnika kart zbliżeniowych nad wyświetlacz. Dzięki temu klient nawet podczas zbliżania karty widzi co dzieje się na terminalu.
Kiedy terminale Telium TETRA pojawią się na naszym rynku i które sieci wprowadzą je jako pierwsze?
Widzimy duże zainteresowanie nową platformą i prowadzimy rozmowy ze wszystkimi dużymi graczami rynkowymi. W chwili obecnej jest jeszcze zbyt wcześnie na ujawnienie ich nazw jednak mogę natomiast uchylić rąbka tajemnicy, że pierwsze terminale z serii Telium TETRA trafią na rynek pod koniec 2016 r.
W jakich segmentach rynku opłaca się wprowadzać terminale samoobsługowe?
Naturalnymi rynkami dla samoobsługowych terminali płatniczych są automaty do zakupu biletów, parkometry oraz wszelkiego rodzaju maszyny vendingowe. Ich właściciele szczególnie cenią sobie fakt, że umożliwiają dokonanie płatności przez 24 godziny na dobę, nie generują kosztów i problemów operacyjnych związanych z przyjmowaniem gotówki. Dodatkowo brak pieniędzy w urządzeniu sprawia, że są mniej atrakcyjne dla wandali, co ma szczególne znaczenie w przypadku terminali w miejscach publicznych, nie objętych monitoringiem.
Widocznym trendem jest również instalowanie dystrybutorów samoobsługowych na stacjach benzynowych. Dzięki nim możliwe jest zatankowanie samochodu oraz opłacenie rachunku bez konieczności podchodzenia do kasy. Dla kierowców jest to znaczna oszczędność czasu, która w perspektywie długoterminowej sprawić może, że takie właśnie stacje wybierać będą znacznie częściej. Sprzedaż paliwa przez dystrybutory samoobsługowe z wbudowanym terminalem płatniczym umożliwia również funkcjonowanie stacji paliw przez całą dobę, bez konieczności zatrudniania pracowników np. na nocną zmianę.
Terminale samoobsługowe mogą świetnie sprawdzić się także w miejscach nieoczywistych takich jak np. płatne toalety publiczne. Z jednej strony jest to znaczne udogodnienie dla klientów, którzy nie muszą posiadać przy sobie monet, z drugiej pozytywnie przekładające się na operatorów tego typu infrastruktury poprzez zwiększone użycie.
Dziękuję za rozmowę.